IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Здраве
12:00 | 16 юли 2023
Обновен: 04:06 | 18 ноември 2024

Викат линейки за сънувани кошмари и подут от газове корем

70% от обажданията са за неспешни състояния

По материала работи: Ставри Таргов
Викат линейки за сънувани кошмари и подут от газове корем

Младо момче разкарва линейка, защото е сънувало кошмар, а жена, защото дъщеря й имала газове. Това са само част от фалшивите и парадоксални сигнали, които получават в Центъра за Спешна помощ в столицата, разказа пред „Телеграф“ говорителят на ЦСМП-София Катя Сунгарска.

„За съжаление парадоксалните сигнали към Координационната централа са ежедневие, а не изключение. Казвам за съжаление, защото фокусът на дейността на спешните медици са човешкото здраве и живот. Това е съпътствано от огромна отговорност, изключителен стрес, напрежение и много сериозна концентрация”, каза Сунгарска.

По думите й 70% от обажданията са за неспешни състояния. Като пример тя посочи случай, при който майка звъни на Спешна помощ за 24-годишната си дъщеря, която имала болки в гърдите.

„А това е изключително притеснителен симптом и може да е индикация за инфаркт, въпреки че става дума за млад човек. Но в медицината не бива да се изключва нищо.

Адресът беше извън столицата, а в същото време колегите се отзовават на сигнал за катастрофирал човек, който се оказа епилептик. Мъжът получил гърч и отделно беше с наранявания от самия удар.

Заради това линейката закъсня 23 минути и майката на момичето беше посрещнала медиците агресивно. След като я успокоиха, прегледаха момичето и се оказва, че предишния ден е яло боб и затова има газове“, каза Катя Сунгарска.

След това обаче жената се оплакала на медии, че Спешна помощ е закъсняла 23 минути.

Медици са викани още за вадене на кърлеж, за запек или кръвно 180/100, които не са спешни и животозастрашаващи състояния.

„За съжаление хората не се научиха, че кърлеж се вади при личен лекар, в ДКЦ, а не се вика за това линейка. И такива сигнали не са рядкост, а ежедневие.

Лошото е, че не можем да откроим кой сигнал е фалшив, защото понякога симптомите се пресилват и това се прави съзнателно. Целта е да отиде екип на място.

Това е жалко, защото в този момент някой друг може да е бил в спешно състояние и да загуби живота си“, коментира говорителят на ЦСМП-София. Катя Сунгарска разказа и за друг скандален случай наскоро, при който момиче позвънило за линейка заради дядо си.

То обяснило по телефона, че възрастният мъж е със схваната ръка и не може да ходи. В момента обаче не е имало свободен екип и медиците отишли с два часа закъснение, тъй като адресът бил и извън София.

Възрастният човек е прегледан със съмнения за инфаркт, откарват го с линейка до болница и правят всичко възможно да го хоспитализират. На място обаче отказал да бъде приет и се подписал. Впоследствие се разбрало, и че симптомите са от предния ден.

„Момичето дори не осъзна какво е направило, и че ако беше казала, че дядо й е зле от предишния ден, веднага щяхме да изключим съмнение за инфаркт. А и какво са правили тези 24 часа?

В същото време после звъня по телевизии да се жалва, че екипът е закъснял два часа. Много е тъжно и ето такова отношение отказва много хора от професията“, каза Сунгарска.

Тя обясни, че в края на миналата година са напуснали много лекари от Спешна помощ не само заради ниските заплати, но и заради неглижиране на труда им и отношението към тях. Така от 20 екипа в столицата вече са 12, а по време на летния сезон падат и до 7-8.

„Все пак законът и моралът повеляват тези хора да поемат глътка въздух. Как да попълним кадровия дефицит? В Европа всички новозавършили лекари, които минават през тази най-голяма школа, наречена Спешна помощ.

Задължително трябва да имат стаж там. По този начин нямат недостиг на служители в сектора. Но при нас не е така“, коментира тя.

Най-често възрастни хора звънят с молба за линейка и искат екип да отиде на място да ги прегледа, обясни Катя Сунгарска.

„Това са самотни хора, които търсят компания и се обаждат, за да може лекар да ги прегледа и да са спокойни. Ние шеговито ги наричаме „абонати“. Така има една възрастна жена, която звъни често.

При едно от обажданията колегите я помолили обективно да каже дали наистина е зле, но тя настоявала да отиде екип на място. Когато медиците пристигнали, тя отворила вратата широко усмихната и казала: “Влизайте, влизайте, бухтички съм ви приготвила“, разказа още за куриозните случаи Катя Сунгарска.

Коментари

Новини Варна