IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Морски бизнес
08:42 | 27 февруари 2017
Обновен: 01:01 | 22 ноември 2024

Морска гара става визитна картичка на Варна на круизния пазар

Това заяви Александър Аврамов, ръководител на сектор „Морска гара“ към пристанище Варна

По материала работи: Пламен Янков
Морска гара става визитна картичка на Варна на круизния пазар

- Как се очертават заявките за посещенията на круизни кораби в черноморските пристанища? 

- Непроменени остават тенденциите за тази година в круизния туризъм за региона на Черно море. Негативното развитие на геополитическите процеси оказва силно влияние през последните три години. През 2014 г. морска гара  Варна посрещна 36 пътнически кораба, които бяха отклонени от други пристанища на Черно море след развитието на ситуацията в Украйна. Имахме сериозни очаквания, че ситуацията ще се нормализира, но сме свидетели на възникване на второ „огнище“, влияещо пряко върху круизния туризъм в региона. Имам предвид ситуацията в съседна Турция и многобройните терористични актове в Инстанбул, който е отправна точка за множество круизни компании. Тази ситуация доведе до намаляване на общия брой заявки за посещения от пътнически кораби на всички пристанища на Черно море, включително и на морска гара Варна. 


- Когато започна конфликтът в Украйна, тогава влиянието му беше стимулиращо за круизните посещения във Варна и годината се оказа пикова, а в момента излиза, че случващото се в Турция действа в обратната посока?...

- Ситуацията в Украйна през 2014 г. повлия положително само за сезона, тъй като много кораби бяха пренасочени. Знаете, че заявките се правят за година напред, а положението в Украйна изненада сектора. През следващата година ефектът вече беше с обратен знак, тъй като нямаше заявки за посещения в пристанище Одеса. 

 

Ситуацията в Турция се оказа още по-негативна, тъй като Истанбул е отправна точка за десетки круизни линии, които влизаха и в Черно море, свързвайки местните пристанища – Варна, Бургас, Несебър, Одеса, Ялта и други по-малки портове. През миналата година станахме свидетели на отказ на стотици заявки за Истанбул, което доведе до намаляване и на заявките за пристанищата в Черно море. 

 

Надяваме се обаче, че ситуацията ще се нормализира в идните години. Тогава можем да очакваме общо увеличение на посещенията. Този спад сега е напълно нормален, разбирате, че туристите предпочитат да посещават безопасни дестинации. 

 

- Колко са записванията за тази година?

- Засега записванията са за през октомври, като в рамките на една седмица през два дни ще посрещнем 3 кораба. За единия от тях мога да кажа със сигурност, че е голям и това е над 200-метровият кораб „Принсендам”, който е идвал преди две години. Очакваме с него да пристигнат около 700 туристи. За останалите все още знаем само датите на пристигането и не мога да кажа колко туристи ще бъдат с тях. 


Този месец приключва борсата на круизните кораби в Маями, ще бъдат определени дестинациите за година напред, но има възможност и това лято да посрещнем поне още няколко кораба от там. Така че още не мога да кажа колко ще бъдат всичките записвания, защото практически те стават през цялата година. Може да се окажат повече. Едни може да се откажат, както се получи миналата година, но за сметка на това да се появят други. За миналата година първоначално също имаше само три записвания за през октомври, но после през април получихме запитване за още два кораба през месец май. Когато един такъв кораб застане на кея, това е празник не само за морска гара, но и за града.


- Създадената свободна зона на пристанището в района на морска гара оказва ли вече влияние на по-добрата му визия за туристите, когато слизат от кораба?

- Разбира се. През последните две години районът придоби нова и европейска визия, а развитието му не спира. В момента се поставя ново осветление със стълбове, които ще осветяват целия район край морска гара и ще създават по-добри условия за разходка и за провеждане на мероприятия във вечерните часове. Защото морска гара не е място само за посрещане на пасажерски кораби, но и за различни събития.


- Навремето, когато откриха морска гара, основното й предназначение беше не толкова за круизите, колкото да обслужва линиите на крайбрежното плаване с комети и различни по-малки пътнически кораби. Очертават ли се симптоми за тяхното съживяване?

-  Личното ми мнение е, че засега няма изгледи да се случи. Това е вследствие на кризата във водния транспортен бизнес, която продължава от доста години насам. Фирмите нямат икономическа изгода от възраждането на крайбрежното плаване. Допреди няколко години бяха пуснали отново комети, които направиха няколко рейса до Бургас и обратно, и по тази причина се отказаха. Не може да правиш нещо, от което постоянно да губиш.


- Това не зависи ли и от туристическия бизнес с привличането на повече гости и летовници ?

- “Пристанище Варна” ЕАД направи много в тази насока с благоустрояването на пространството край морска гара, а община Варна с обновяването на инфраструктурата на централната градска част и оформянето на туристически маршрути. Това води до увеличаване на посетителите във Варна и региона, но техният превоз не става по морския начин с кораби, а най- вече със самолети, автобуси, леки  автомобили.

 

КОГАТО ЕДИН КРУИЗЕН ЛАЙНЕР ЗАСТАНЕ НА КЕЯ, това е празник не само за морска гара, но и за града.
Снимки ПЛАМЕН ГУТИНОВ


 

- Все пак какво може да се направи за развитието на пътническото каботажно плаване, което да оживи още повече морска гара?

- Развитието на пътническото каботажно плаване може да се случи само при икономически изгодни принципи за бизнеса. Свидетели сме на множество примери за подобни опити през последните години, които, за съжаление, не бяха успешни. Ние отговаряме само за кея, но не и за дестинациите. И ако се появи някакъв интерес от страна на бизнеса, винаги  сме готови да предоставим необходимите условия за по-голямо удобство на пътниците. Ето, напоследък  през летните месеци тук застават дървени ”пиратски” корабчета, с които правят разходки из залива, езерото. Търсени се от различни групи ученици, гости, летовници, което показва, че при по-голяма инициативност от страна на туристическия бизнес може нещо да се направи. Също така  продължава превозът на пътници с баркентината „Роял Хелена”. Прави се  веднъж седмично, като превозва около 100 пътници от Варна до Несебър и обратно. Миналата годна беше пуснато корабчето „Бела” по линията от морска гара до кв. “Аспарухово”  и имаше интерес към нея по време на ремонта на Аспаруховия мост. За момента този поток туристи, за който ме питате, се възползва само от т.нар. пиратски кораби и превозите с двете баркентини „Калиакра” и „Роял Хелена”, които организират морски разходки. За 90% от тези туристи обаче морска гара  Варна е както отправна точка, така и място, на което биват връщани.  Ние развиваме района, за да го направим още по-привлекателен, едно от нещата в тази насока е по-нататъшното развитие на предоставеното свободно пространство от пристанището. Сега на подхода към морска гара, където е озелененият триъгълник срещу плувния басейн, ще бъде експонирана като музейна атракция яхтата “Булкон стар”, която е другата след “Кор Кароли”, прославила ни по света. 


- Напоследък морска гара освен за морския туризъм не се ли превръща и в атрактивно място за организирането на събития от национален и международен характер? 

- Точно така. Достатъчно е само да спомена такива международни събития като регатата „Тол шипс” или „Редбул Флугтаг”, които сами по себе си се превърнаха в туристическа дестинация. Морска гара стана притегателен център за такъв тип събития от международен характер. Тази година Варна ще бъде Европейска младежка столица и се очертава да привлечем много събития в района на морска гара.


Освен това много важно е да кажа, че по мнение на всички капитани от „Тол шипс” морска гара ги е впечатлила най- много от пристанищата на Черно море. И като организация, и като визия на самото пристанище, по начина на посрещане на регатата. Разликата в сравнение с миналите издания е огромна. Те просто не можаха да познаят пристанището.


Тази година отново тук ще бъдат организирани десетки събития с национално значение и с международно участие - концерти, промоционални събития и др. Програмата тепърва ще бъде подготвяна, но определено ще бъде още по-богата от миналогодишната.


За развитието на морска гара много важно е и приемането на пристанището като член на Средиземноморската асоциация на круизните пристанища, което стана през миналата година. Това ни дава възможност и достъп да рекламираме града и региона. Ние наистина ставаме визитна картичка на Варна на такъв огромен пазар, какъвто е круизният. Тепърва започваме да навлизаме във възможностите, които ни дава това членство, и ще се възползваме от него.

 

СТЕФАН ДЕНКОВ
 

Четете още Пристанище Варна ЕАД поема Фериботния комплекс

Коментари

Новини Варна