Снимка: МС
Най-мащабният проект в пристанищната инфраструктура превръща порт Бургас в ключова точка между Централна Европа към Средна Азия, Близкия Изток и Средиземноморието. Това заяви заместник-министърът на транспорта и съобщенията по време на церемонията по завършването на проект REBIRTH28, свързан с изграждането на ново дълбоководно корабно място на терминал „Бургас Запад“.
„Връщайки се 25 години назад, когато за първи път заговорихме за пристанищна реформа, се появи моделът за разделяне на собствеността от оперирането. Идеята срещна както поддръжници, така и скептици, които отричаха възможността да се реализира. Към днешна дата можем да видим, че пътят е бил правилен. С публично-частното партньорство, с проекта, който днес откриваме, имаме частна инвестиция, подкрепена с европейско финансиране, заедно с инвестиция от страна на държавата, представлявана от ДППИ, която осигури необходимите дълбочини от 15.5 метра за постигане на проектните цели“, заяви Забуртов. По думите му основния мотив за насърчаването на този тип партньорство е, че всички инвестиции, които реализират концесионерите в обектите от национално значение в последствие остават собственост на държавата.
На събитието присъстваха министър-председателят на Република България Росен Желязков, кметът на Бургас Димитър Николов и други.
Стратегическа промяна за развитието на пристанищната инфраструктура – така премиерът Росен Желязков определи мащабния проектът „REBIRTH28“ за изграждане на ново дълбоководно корабно място на терминал „Бургас-Запад“. Министър-председателят присъства на официалната церемония по успешното приключване на проекта, който ще допринесе за конкурентоспособността на българските пристанища. Даваме възможност „Бургас Запад“ да се превърне в новия хъб за контейнерен транспорт в Черно море, посочи Желязков.
Министър-председателят Росен Желязков изтъкна, че Бургас е един от градовете, в които публично-частното партньорство дава видимо своите плодове. Като пример даде именно „REBIRTH28“, който е най-мащабният проект по изграждане на пристанищна инфраструктура в България през последните 20 години. Частна инвестиция, която създава публична инфраструктура, която е и ще остане публична държавна собственост, изтъкна Желязков. По думите му проектът е значим и в контекста на развитието на мултимодалния транспорт.
Премиерът Росен Желязков специално акцентира върху ползите от успешното съчетаване на европейското и частното финансиране, като в настоящия проект 40 милиона евро безвъзмездна помощ са по линия на Механизма за свързване на Европа. Наред с това е предвидена и допълнителна инвестиция за логистичната работа в този център. Ако говорим за Зелена сделка в Европа и за нейното необходимо ревизиране, това е примерът, защото чрез конкурентоспособност и намаляване на логистичното времетраене, всъщност ще се постигнат целите, а не през излишни административни регулации, посочи Желязков.
След церемонията в Бургас премиерът Росен Желязков коментира пред медии въпроса за оборудването за АЕЦ „Белене“, като отбеляза, че решение по темата може да бъде взето само от Народното събрание. Попитан от медиите за системата за ранно оповестяване министър-председателят заяви, че „BG-ALERT“ не прави ранно предупреждение за земетресения. Такава потенциална възможност няма нито една система предвид характера на земетресението като бедствие.
Проектът Rebirth28 е съфинасиран по Механизъма за свързване на Европа, сектор Транспорт, с бенефициент „БМФ Порт Бургас“ АД – концесионер на пристанищни терминали „Бургас Запад“ и „Бургас Изток-2“. Общата му стойност е близо 230 млн. евро без ДДС. Оперативната дължина на кея e 260 м., a дълбочината пред корабното място – 15.5 м.
Коментари