IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
Морски бизнес
15:00 | 17 април 2023
Обновен: 11:24 | 22 ноември 2024

Корабът „Царевец” от „Васко да Гама от село Рупча“ продължава да плава и днес

През 1979 г. са построени три еднакви съда от същия клас (Challenger)

По материала работи: Слав Велев
Корабът „Царевец” от „Васко да Гама от село Рупча“ продължава да плава и днес

Снимка: vesselfinder.com

Спомняте ли си кораба "Царевец" от българския сериал „Васко да Гама от село Рупча“? Той е построен през 1979 г. като SCANDINAVIA по датския проект Challenger от Kockums Varv AB. Швеция.

Любопитно е, че са били построени три еднакви кораба от същия клас (Challenger) – Скандинавия, Ариадна и Зенобия.  Зенобия се обръща и потъва по време на първия си рейс през 1980г. на около 2км от Ларнака, Кипър, на дълбочина от 42м.  Днес останките на кораба са популярна дестинация за водолази. В YouTube може да видите останки от кораба от филмчета на гмуркачи, пише Соцбг.

Скандинавия и Ариадна са закупени  СО „МАТ” и преименувани съответно на Царевец и Трапезица.

Ето и биографията на кораба, чиято част е свързана със заснемането на борда му на серийния приключенски сериал отпреди 30 години.

На 26 юни 1981 г. в град Копер (тогава във СФРЮ) е вдигнат родния трибагреник на моторен кораб „Скандинавия” (по-късно, от 23 декември 1981 г. – „Царевец” – TZAREVETZ – IMO 7814462), първият български кораб тип „ро-ро” закупен от СО „МАТ”.

Експлоатацията му е поверена на екипаж от Параходство БМФ с капитан Живко Гаврилов и с главен механик Димитър Христов.

БМФ предоставя екипажи на СО-МАТ от резервния състав на собствените си фериботи – високо квалифицирани командни и изпълнителски кадри в обслужването на кораби – скандинавска корабостроителна продукция. Така се предотвратяват банкови неуредици или користни замисли на корабособственика – продавач, за получаване на неустойки от евентуалното закъснение за отплаване по разписание. Въпреки че българският екипаж е допуснат да се качи на борда само два часа преди определеното време за отплаване, „Царевец” наистина напуска пристанището по разписание.

В търговския флот на България корабът „Царевец” служи до 1988 г., след което е продаден на британска фирма, която го преоборудва в пътнически ферибот.

Под имената „Fiesta”, „Fantasia”, „Stena Fantasia” фериботът плава в Ламанша.

През 2005 г. в Гданск е ремонтиран основно и плава в Балтийско море под полски флаг с името „Wawel”. Под това име корабът плава и до днес. Трапезица се пенсионира през 2009-та и е изпратена за скрап в Индия през 2011г.

Коментари

Новини Варна