IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Морски бизнес
12:15 | 6 март 2022
Обновен: 10:21 | 21 ноември 2024

Разследването: Вахтеният на "Вера Су" заспал и корабът се блъснал в Камен бряг

Наблюдателите са били освободени от вахта по разпореждане на капитана

По материала работи: Слав Велев
Разследването: Вахтеният на "Вера Су" заспал и корабът се блъснал в Камен бряг

Главната причина за засядането на кораба "Вера Су" край Камен бряг е заспиването на вахтения в нощта на инцидента. Това е заключението на експертите от Националния борд за разследване на произшествия в транспорта към Министерския съвет, предаде БНТ.

Изводите в доклада им не може да се ползват за търсене на наказателна отговорност, а само за предотвратяване на подобни инциденти.

Корабът "Вера Су" заседна край бреговете на Камен бряг в 04:15 часа на 20 септември миналата година. Повече от два часа плавателният съд се е носил към скалистия бряг, без да са предприети действия за промяна на курса му.

"На кораба е нямало вахта, която да управлява кораба и да му промени курса, когато направихме опити да им привлечем вниманието", обясни к.д.п. Милен Тодоров, директор на СПД “Ръководство на корабния трафик - Черно море”.

В нощта на инцидента, на кораба не е осигурен втори човек на вахта. Това е грубо нарушение на международните конвенции, според разследващите. Вина носи капитанът на „Вера Су“.

"Изискването за вахта е през цялото време на прехода да има както вахтен офицер, така и наблюдател. Това е разписано в системата за безопасност на кораба. Но по решение на капитана, наблюдателите са освободени от тази вахта и са пренасочени за работа през светлата част на денонощието", заяви Георги Денев, зам.-председател на Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.

По време на плаването не е била включена и Системата за контрол на вахтения на мостика.

"На корабите тази система трябва да работи постоянно. Така че, ако вахтеният по някаква причина или заспи, или припадне на мостика и остане сам и няма кой да управлява, да се вдигне аларма, да се вземат някакви мерки. Това е често срещан случай. Много капитани не обичат включването на тази аларма, защото се вдига шум, създава се тревога по кораба", каза Георги Денев.

Разследващите са установили също, че не са спазени времената за почивка, което е довело до преумора на екипажа. Заради инцидента, турският капитан Хайдар Ергюн получи тригодишна условна присъда. Дежурният на вахта също беше привлечен като обвиняем. Съдебното дело срещу него продължава и все още няма влязва в сила присъда.

Вижте повече в репортажа на Петър Дойкински

Коментари

Новини Варна