Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров освободи Ангел Забуртов от поста генерален директор на Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура“, съобщават от министерството.
С друга заповед министър Георги Тодоров обяви конкурс за избор на генерален директор на държавното предприятие, съгласно реда на Закона за публичните предприятия и правилника за неговото прилагане.
В съобщението няма мотиви, но според източници, близки до ведомството, причината найвероятно е "ин хаус" поръчката на държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановавяне", пише "24 часа". Тя е за 350 млн. лв., които са за удълбаване на двата канала към пристанището на ТЕЦ "Варна", чийто мажоритарен собственик е Ахмед Доган. По това време председател на борда на директорите на предприятието е сегашният служебен министър. Осведомени казват, че даването на тази поръчка е станало зад гърба на съвета на директорите, без подписите им.
Преди седмица финансовият министър Асен Василев посочи проекта за пристанище Варна като пример за непрозрачно харчене на пари. Причината - работата е възложена чрез ин хаус поръчка без търг или конкурс директно на държавното дружество “Транспортно строителство и възстановяване”. То обаче превъзлага работата на друга компания. А в четвъртък стана ясно, че административният съд във Варна е отменил отказа на генералния директор на Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” за предоставяне на информация относно удълбочаване и разширяване на канали във Варненското езеро, съобщиха от пресцентъра на институцията.
Заявление за достъп до обществена информация е подадено на 4 ноември 2020 г. от гражданина С. Ц. С., който е поискал да бъде предоставено копие от сключено споразумение между ДП “Пристанищна инфраструктура” и “Транспортно строителство и възстановяване” (ТСВ) за удълбочаване на два канала на пристанище Варна и копие от инвестиционния проект за дейностите. След като С. Ц. С. не получил отговор, завел дело. Съдебният състав връща делото като преписка на генералния директор на ДП “Пристанищна инфраструктура” за произнасяне по заявлението от С. Ц. С. В мотивите си съдът посочва, че според разпоредби на закона всеки български гражданин има право на достъп до обществена информация при условията и реда, определени в него. Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” е на бюджетна издръжка и заедно с ТСВ ЕАД са публични организации, се казва в предоставената от съда информация по случая. Средствата, които се харчели по проекти и споразумения, били целево предоставени от бюджета. Съдебният състав прави заключението, че споразумението между ДП “Пристанищна инфраструктура” и ТСВ ЕАД и инвестиционният проект са обществена информация, тъй като безспорно се отнасят до обекти от национално значение.
За удълбочаване на плавателни канали в пристанище Варна бяха отпуснати 350 млн. лв. бюджетни средства. Целта на проекта е цялостно решение на настоящите проблеми за подход и маневриране на корабите и от нови маневрени зони съобразно инвестиционните проекти на пристанищните оператори, разположени в района на пристанище Варна, се казва в правителствено съобщение от август миналата година. Във Варненския и Белославския залив се намират ТЕЦ “Варна” и “Пристанище ТЕЦ Езерово”, от което 70% са собственост на почетния председател на ДПС Ахмед Доган. Според публикация във в. “Капитал” след завършването на проекта “Пристанище ТЕЦ Езерово” ще поеме зърнени товари и контейнери, които сега се обслужват от държавното пристанище. Според изданието става дума за бизнес за над 60 млн. лв. на година. Тогава от министерството на транспорта казаха, че държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура” ще изпълни решението на съда да предостави поисканата информация, но когато го получи. Днес, след уволнението на Забуртов, с друга заповед министър Тодоров обявява конкурс за избор на генерален директор на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", съгласно реда на Закона за публичните предприятия и правилника за неговото прилагане, съобщават от ведомството.
Коментари