Предизборната кампания обикновено е период на различни политически идеи и обещания на партиите не само у нас, но и по света. В дните до края на работната седмица и в навечерието на предстоящия предсрочен парламентарен вот в България ще ви представим основните идеи на по-големите политически партии, които сме разделили в 11 основни сектора. Надяваме се, че ще бъдат достатъчна основа за това да направите разумен и информиран избор в деня на вота. Представяме ви вижданията на 8 партии и коалиции по реда, определен от Централната избирателна комисия за участие на политическите партии в телевизионни и радиопредавания в обществените медии.
Модул 2 – инфраструктура, енергетика, еврофондове
1. Инфраструктура
ДПС няма
ГЕРБ Въвеждане на смесена система: електронна винетка за леки МПС и тол такса за изминато разстояние за тежкотоварните автомобили, предлага ГЕРБ в областта на инфраструктурата и транспорта. Според тях въвеждането на системата ще повиши събираемостта на средства за пътищата до почти 1 млрд. лв. Партията обещава да доизгради АМ “Хемус”, да изгради АМ „Калотина – София”, тунел под връх Шипка; скоростен път Русе – Велико Търново, скоростен път по направлението Видин – София; да доизгради Южната дъга на софийския околовръстен път, пътното направление Бургас – Слънчев бряг, обход на гр. Пловдив. Сред останалите им приоритети са довършване на реформата във ВиК сектора, реализиране на национална програма за финансиране на ВиК инфраструктурата за агломерациите, които са между 2000 -10 000 жители. По отношение на жилищната политика ГЕРБ предвижда да продължи работата по програмата за енергийна ефективност и да я разшири, като обхване тухлени многофамилни и еднофамилни жилищни сгради. Обещават да продължат работата по преобразуване на картата на възстановената собственост в кадастрална карта в кратки срокове - покриване на територията на страната с кадастрална карта и кадастрални регистри; 5.2 Модернизиране на кадастъра във формат 3D и 4D. В сферата на транспортната инфраструктура партията предвижда да закупи нови влакове, да изгради жп линията София – Септември, жп участъка София – Волуяк, част от жп възел София, да модернизира жп линията Пловдив – Бургас и Драгоман – София, да модернизира жп възела Пловдив, да възстанови проектните параметри на жп линията Русе – Варна. Сред останалите обещания са: разширение на метрото в София - изграждане на трети метродиаметър, подготовка за изграждане (проектиране) на интермодален терминал в гр. Варна и гр. Видин, предоставяне на концесия на гражданско летище за обществено ползване в София и Пловдив; предоставяне на концесия на пристанищните терминали Зимовник, гр. Русе, Русе-запад, Русе-изток – 1, и Русе-изток – 2, предоставяне на концесия на летище Балчик.
Обединени патриоти нямат
БСП България да развие устойчива, балансирана и ефективна транспортна система, искат и от БСП. Предвиждат още създаването на ново министерство на транспорта и транспортната инфраструктура с цел балансирано развитие на всички видове инфраструктура и транспорт. Партията столетница предвижда спешни действия за оздравяване на БДЖ чрез двегодишна държавна гаранция за изплащане на задълженията към кредиторите и последващи действия за рефинансиране на дълга. Обещават още създаване на смесени предприятия за производство на нов подвижен състав – мотрисни влакове, рециклиране и модернизиране на пътнически, товарни вагони и локомотиви. Създаване на условия за изграждане на качествени автомагистрали и въвеждане на тол система по магистралите и транзитните първокласни пътища по страната, обещават и от БСП. Предвиждат изграждане на нови участъци от седемте автомагистрали чрез публично-частно партньорство. Смятат да използват инфраструктурата на вътрешните водни и морски пътища като основа за развитието на интермодалността в партньорство с водещи международни логистични компании. Партията обещава да отмени процедурата по концесия на летище София и да се развие като стратегическа инфраструктура с държавно управление. Предвиждат да назначат професионален мениджмънт с конкурс, да разширят транзитния и трансферния трафик на пътници, както и да прекратят порочните, според тях, практики за източване на предприятието.
“Нова република”
Транспортните решения, които предлага “Нова република” за европейска България, са фокусирани върху чистата и удобна за придвижване на пешеходци и велосипедисти среда в населените места и екологични и ефективни начини за превоз на хора и товари на дълги разстояния. Преминаването на 5 трансевропейски транспортни коридора според “Нова република” е показателно за възможностите за превръщане на страната в най-големия транспортен център на Балканите и в Източна Европа. Подобряването на достъпността и условията за мобилност на населението, както и създаването на устойчив транспортен пазар са основни цели на партията в областта на транспорта. Политиките за постигането им са следните: да се разработят интермодалните решения при превозите на пътници и товари, да се изгради транспортна инфраструктура, достъпна за всеки жител на страната, да се гарантират пазарните принципи и конкуренцията чрез засилване на независимостта на регулаторните органи в транспорта, да се въведе система за управление на безопасността на цялата транспортна система на страната. “Нова република” иска още внедряване на нови технологии и модерни системи за управление на транспорта, развитие на пристанищната инфраструктура и водния транспорт, заедно със стопански зони в близост до пристанищата. Смятат, че трябва да има съвместимост между водния и железопътния транспорт и интегриране на националната с европейската транспортна система. Партията обещава да инвестира приоритетно в развитието на транспортните връзки север - юг, свързващи България с Гърция и Румъния, да изгради четирилентовия скоростен път Ботевград - Видин и обходния път на град Димово. В рамките на мандата предвиждат да извършат цялостно проектиране на тунела под Петрохан и обещават, че особен приоритет ще бъдат жп връзките Видин - Солун, Русе - Капитан Андреево, Русе - Варна и пътните връзки София - Видин и Варна - Бургас. И те смятат, че в рамките на мандата ще завършат магистрала “Хемус” и качествени пътни връзки между нея и градовете Русе и Видин. Обещават да осигурят концесии за нови терминали на пристанищата Русе, Видин и Варна, както и интермодална жп свързаност на коридора Русе - Варна. И “Нова република” предвижда да въведе тол системата за товарни превозни средства и електронната винетка. Смятат да подчинят АПИ на Министерството на транспорта, а в перспектива да предложат обединение на транспортното и регионалното министерство.
АБВ - 21 Основната цел на АБВ - „Движение 21” в областта на транспорта и инфраструктурата е България да предложи европейска транспортна услуга, да направи свободното движение на хора и стоки по-екологично и по-безопасно. За постигането на тази цел коалицията залага на: разработване на дългосрочна политика, отговаряща на европейските изисквания. От формацията смятат, че е логично железниците да ползват финансиране не само по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“, но и по „Околна среда“ и „Региони в растеж“. Според коалицията за държавата е по-разумно да подкрепи оцеляването на железниците, вместо да ги остави да фалират или да продължат да съществуват в неконкурентна бизнес среда. Според тях подходът, който България трябва да следва, е европейският – да залага на изграждането на мултимодална мрежа, свързваща пътната и железопътната мрежа в множество терминали в пристанищата и транспортните центрове. АБВ - Движение 21 смятат, че е време да се реализират т.нар. Зелени товарни коридори по железопътен транспорт, като се въведе европейската политика за достъп и ползване на транзитната пътна и железопътната инфраструктура. Според формацията основополагащо в новата транспортна политика трябва да бъде разпределението на транспортната услуга в зависимост от предимствата на отделните видове транспорт в една интегрирана услуга за товарни и пътнически превози. В програмата си коалицията е записала, че не поставя под съмнение значението на магистралите и скоростните пътища, но смята за очевидно, че липсват инвестиции за свързващата инфраструктура от третокласните пътища, които са над 60% от републиканската пътна мрежа и общинската пътна мрежа, около 20 000 км, колкото и републиканската. Настояват за увеличаване на инвестициите за развитието на тази част от пътната мрежа. Коалицията е категорична, че предлаганите промени в политиката ще имат дългосрочен положителен ефект не само върху железниците и транспорта, но и върху развитието на десетки български предприятия, които доставят оборудване, строителни и много други услуги.
ВОЛЯ От партията на Веселин Марешки твърдят, че трябва да се използва благоприятното геополитическо положение на България за развитие на транспортната система и да се организира транспортно логистична схема ЕС - Южен Кавказ - Централна Азия чрез структурирането на свободна икономическа зона на Българското Черноморие и кооперирането на БДЖ с водещи европейски жп оператори. Партията предвижда дългосрочна програма за модернизация и обновление на подвижния железопътен състав (локомотиви, пътнически влакове, вагони) и на железопътната инфраструктура, държавна подкрепа за инвестиции в ново поколение високоскоростни влакове, системи за резервация и интернет услуги. ВОЛЯ се обявява за: държавна подкрепа за увеличение на въздушния трафик чрез разкриването на фидерни линии и повишаване на безопасността на полетите и на летищата, за развитие на летище София като регионален център и като средище за модерни авиоремонтни високотехнологични дейности; за въвеждане на осезаеми стимули за обновление на пътническите превозни средства и стимулиране на екологичните транспортни технологии (електромобили); за развитие на товарния автомобилен транспорт, прозрачност и стимулиране на малките и средните превозвачи при издаване на разрешителните за превоз за трети страни и в страната за приоритетно изграждане на интермодални възли. Партията обещава да модернизира пристанищната инфраструктура, да преструктурира „Български пощи“ и да намали административната тежест при лицензирането, издаването на различен вид разрешителни за фирмите, извършващи превозна дейност. ВОЛЯ предвижда още държавна подкрепа за проектирането, договорирането и изграждането на водните цикли на общините и поощряване създаването на сдружения на собствениците на самостоятелни обекти в жилищната сграда в режим на етажна собственост.
РБ – “Глас народен” Коалицията “Реформаторски блок – “Глас народен” предвижда да изгради автомагистрали и високоскоростни пътища, да инвестира във второкласната мрежа, преимуществено с европейски средства – приоритетно да изгради пътища в Северна България, в т.ч. автомагистрала „Хемус”, тунел под Шипка, скоростен път София - Видин и скоростен път Русе - Велико Търново. Коалицията обещава финансови стимули за общините да инвестират в третокласни и четвъртокласни общински пътища, реформа в БДЖ на принципа „пари срещу реформи” с цел решаване на въпроса с високата задлъжнялост на дружеството, ремонт и модернизация на цялата мрежа от гари и спирки, видеонаблюдение и високи мерки за сигурност и превенция на тероризма. Реформаторски блок – “Глас народен” предвиждат нов закон за движение по пътищата с ясен приоритет безопасност и намаляване на броя на жертвите на пътя, както и въвеждане на задължение за поставяне на видеорегистратори на всички служебни моторни превозни средства, закупени с публични средства.
2. Енергетика
ДПС няма
ГЕРБ Разработването на енергийна стратегия на Република България до 2030 г. с хоризонт до 2050 г. трябва да е съобразено със Споразумението от Париж, както и с насоките и приоритетите на ЕС в сектор “Енергетика”, смятат от ГЕРБ. Партията обещава да продължи проучването на дълбоко Черно море чрез провеждане на процедура по търсене и проучване и на блок „Терес”, да подкрепи проучванията в блок „Хан Аспарух” и блок „Силистар”, които да гарантират конкурентоспособни цени на енергийните ресурси. Предвиждат да изградят интерконектори между България и съседните страни, да изградят търговска експлоатация на междусистемните газови връзки с Гърция, Сърбия и Турция. Обещават да изготвят законодателни промени, свързани с въвеждането на пълна либерализация на пазара на електроенергия и газ, съобразени с доклада на Световната банка. По отношение на борбата с енергийната бедност партията припомня в предизборната си платформа, че третият енергиен пакет на ЕС предвижда ДЧ да идентифицират уязвимите клиенти и да въведат мерки, които да облекчат ситуацията им и да влияят за преодоляване на енергийната бедност. Във връзка с ядрената енергетика партията обещава да продължи дейностите по удължаване на живота на V и VІ блок на АЕЦ „Козлодуй”, да изпълни решението на Министерския съвет за АЕЦ “Белене”, да стимулира енергийната ефективност при крайните потребители на природен газ чрез възможност за кандидатстване по проект, който е на стойност 10 млн. евро и цели да насърчи битовата газификация, като първоначално се инвестира в това около 10 000 домакинства да се присъединят към съществуващата газоразпределителна мрежа. Според ГЕРБ очакваният ефект е свързан с намаляване на замърсяването на въздуха чрез заместване на горива с високи нива на емисии на вредни вещества в атмосферния въздух с природен газ. Предвиждат още да се увеличи капиталът на отделни дружества от енергетиката с до 20% чрез фондовата борса.
Обединени патриоти
Сред вижданията на Обединените патриоти в сферата на енергетиката са: да не се допуска увеличаването на цената на електроенергията и да се приемат административни мерки от енергийните дружества за прекратяване на мащабните, според тях, злоупотреби и кражби в бранша. Коалицията отдавна настоява за прекратяване на дългосрочните договори на американските централи ТЕЦ “Марица- изток” - 1 и 3. Смятат, че първостепенна задача на всяко правителство трябва да е незабавното проучване и добив на природен газ от находищата в Черно море. Противното определят като национално предателство.
БСП
Целта на БСП е преодоляване на високите дългове на държавните енергийни дружества, отстраняване на рисковете пред сигурността на снабдяването и несправедливите и непрозрачни отношения между субектите в енергетиката. Искат последователна политика за стабилизиране на енергетиката и вниманието им е насочено основно към: държавна политика за финансово стабилизиране на енергийния сектор, подкрепа за развитието на големите български енергийни инфраструктурни проекти: АЕЦ „Белене“, директна газова връзка с Русия и всички останали проекти с доказана икономическа ефективност и спазване на екологичните норми. Обещават държавна политика за създаване на честни и прозрачни търговски отношения между потребителите и топлофикационните дружества чрез заплащане на реалната консумация. Партията столетница подкрепя новите технологии в енергетиката – използване на електромобили, акумулиране на електроенергия и развитие на интелигентни мрежи. БСП обещава удвояване на обхвата на домакинствата, които получават енергийни помощи – от 250 000 на 500 000 домакинства.
“Нова република”
Да следват пазарно ориентирана политика, от която изгода да имат всички потребители на енергия, а България да придобие геополитически суверенитет, обещават от “Нова република”. Финансовите ползи за бюджета и бизнеса според тях ще бъдат 10-20 млрд. евро в рамките на 20-годишен период. За постигането на тази цел те предвиждат енергийна независимост чрез използване на местните енергийни ресурси и диверсификация на вносните; стимулиране навлизането на нови енергийни технологии в областта на производството, мерки за подпомагане на енергийно бедни потребители. България следва да се фокусира върху изглаждането на големите разлики между минималния и максималния товар на електроенергийната система, смятат от “Нова република”. Според тях спестяванията от разполагаемост, студен резерв, поддържане на преоразмерена мрежа за пренос и разпределение и нискоефективни инвестиции в генериращи мощности ще възлязат на стотици милиони левове годишно. Тези средства ще са достатъчни да изплатят необходимите инвестиции в компютризирането на електроенергийните мрежи и системи, изчисляват от “Нова република”. Според тях придобитото оборудване за АЕЦ “Белене” трябва да бъде оползотворено за нуждите на АЕЦ “Козлодуй” или да бъде продадено. Това следва да бъде условие за сътрудничеството с Русия в други области. Преференциални тарифи за производство на електрическа енергия няма да има. Като резервен вариант могат да бъдат използвани малки газови централи, които са сравнително евтини и маневрени, но цената на горивото е волатилна, смятат от “Нова република”. Според тях газификацията в България е слабо развита, като резултат и за сметка на използването на природния газ като инструмент за геополитически натиск. Партията обещава да прекъсне тази връзка и да даде възможност на индустрията и бита да могат да разчитат на надеждни доставки на ниска цена. За целта, според тях, са необходими усилия в три посоки: продължаване на проучванията за местен добив в Черно море, включително от газови хидрати, довършване на междусистемните връзки с Гърция и Турция и активна позиция за ускоряване на работата по Европейския енергиен съюз, който да доведе до синергия и лостов ефект в отношенията с доставчици на газ на значително по-ниски цени. От “Нова република” смятат още, че политиката трябва да бъде насочена към заместване на потреблението на течни фосилни горива. Обещават да бъдат въведени преференции за енергоефективни и чисти автомобили, да създадат предпоставки реформираната съдебна система и държавни регулатори да се преборят с пазарните злоупотреби в сектора. За освобождаване на пазара на горива партията предвижда: законодателна забрана производителите и търговците или свързани с тях лица да имат господстващо положение или концентрация в сегмента на данъчните складове, данъчните складове да бъдат регулирани като обществени доставчици с равнопоставен достъп до тях. Предвиждат още да се разреши използването на лицензирани складове в съседни страни от ЕС и България да подкрепи проекти в сферата на е-мобилността. Електромобилите да бъдат важен компонент на умните енергийни мрежи и да допринесат за драстично по-чист атмосферен въздух, обещават от “Нова република”.
АБВ - 21
Коалиция “АБВ - Движение 21” настоява за енергийна сигурност и независимост чрез превръщане на България в енергиен център на Югоизточна Европа, реализация на големи енергийни проекти с активното участие на държавата при наличие на инвеститорски интерес, диверсификация на източниците на енергийни ресурси. Коалицията настоява също за либерализация на пазара на електроенергия и природен газ и повишаване на енергийната ефективност.
ВОЛЯ
Партия ВОЛЯ настоява да се вземе решение за бъдещето на българската ядрена енергетика въз основа на национален експертен дебат. Обещава да поддържа най-ниски цени на електроенергията в ЕС, основани на изпълнение на обхвата на регулаторната дейност на държавата; държавна подкрепа на националната електроенергийна борса за прозрачно определяне на цените и оптимизиране на търговията с електроенергия; намаляване на енергийната зависимост на индустрията чрез диверсифициране на енергийните източници и повишаване на енергийната ефективност. Според партията на Веселин Марешки трябва да се насърчат директните инвестиции в умни технологии, да се промени регулаторната рамка по отношение на добива, продажбата и доставката на електроенергия и енергийни ресурси, да се актуализира държавната политика с оглед изпълнение на ангажименти на страната за борбата с климатичните промени. От ВОЛЯ смятат, че е необходима държавна политика за използването на ВЕИ и намаляване на вредните емисии до 2020 г. Развитие на преносната и разпределителните мрежи в посока използване на „умни технологии“ е в програмата и на партия ВОЛЯ. Залагат още на прозрачност в работата на регулатора и държавна подкрепа за намаляване на енергийната зависимост чрез диверсифициране на енергийните производители, включително и използване по-пълноценно възможностите за публично-частно партньорство.
РБ – “Глас народен”
За категорично противопоставяне на опитите за реабилитиране на трите проекта от “големия шлем” – АЕЦ “Белене”, “Южен поток” и “Бургас - Александропулис”, настояват от коалицията “Реформаторски блок – “Глас народен”. Определят ги като икономически неизгодни за България и смятат, че са против европейските усилия за енергийна диверсификация. И тази коалиция предвижда да продължи процеса на либерализация на пазара на електроенергия и газ - всички производители на енергия да предоставят 100% от производството си на борсата чрез дългосрочни договори или чрез продажби "за деня" и "ден напред". Предвиждат още премахване на модела "НЕК единствен купувач", дерегулация на пазара за крайните потребители и преминаване към пазарен модел със защита на уязвимите потребители, строг контрол на разходите на енергийните дружества. Обещават цифровизация на енергетиката и развитие на пазара за енергийни услуги, енергийно ограмотяване на крайните потребители за информиран избор на доставчик на енергия чрез: информационни кампании, създаване на пазарен модел, стимулиращ ограничаването на потреблението в пиковите часове на деня, дефиниране на критерии за определяне на „енергийно бедни потребители" и категоризирането им в няколко групи. Сред останалите акценти в енергийната програма на коалицията “Реформаторски блок – “Глас народен” са: превръщане на енергийната ефективност в приоритетен модел за първичен енергиен източник, ефективно използване на съществуващите мощности, модел за замяна и модернизация на физически остарелите мощности, а не скъпоструващо изграждане на нови, както и децентрализация на производството и стимули за инвестиции в малки ВЕИ системи за собствено потребление на крайните потребители чрез намаляване на административните регулации.
В следващото издание на информационната ни рубрика ще ви запознаем с основните акценти от програмите на осемте партии и коалиции в сферите на социалната политика, здравеопазването и образованието.
Подредихме вижданията на политическите сили според реда, изтеглен от Централната избирателна комисия за предизборни участия в обществените медии. Ако в някои от засегнатите сектори липсваха виждания на някои от партиите, то е защото и в самите им политически платформи нямаше такива. Потърсихме ги с цел да попълнят липсващите акценти в съответните сектори. Тези от тях, които реагираха, ви представяме в публикации по темата. Основната ни цел е да ви информираме и ако не сте решили дали и за кого да гласувате, да ви помогнем в този избор. Вярваме, че в усложнената и несигурна обстановка в европейски и световен мащаб, съставът на следващото Народно събрание в България не е без значение. Знаем, че понякога заради разнообразните възможности стоим на едно място поради неспособността да изберем, но отстояваме позицията, че всеки глас е значим и че промяната зависи не само от политическата класа, но и от нас – гласуващите. Изборите за парламент са на 26 март.
Следва продължение.
Купуването и продаването на гласове са престъпления!
ЕЛЕНА КИРОВА
Още по темата ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2017: Икономика и администрация, правосъдие и борба с корупцията, външна политика
ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2017: Социална политика, здравеопазване, образование