Варна
fallback
Политика
10:45 | 17 април 2022
Обновен: 04:03 | 22 ноември 2024

Портних: Този, който е най-заинтересован да има коли в Морската градина, стана областен управител

Замразяването на работите по АМ „Хемус” спря развитието на варненската индустриална зона

По материала работи: Ставри Таргов

Тръбопроводът за фекални води във Варненското езеро към този момент не е вкопан в дъното на басейна. Тръбата е положена по дъното по цялото си трасе, а не на три метра под него, стана ясно от думите на кмета на Варна Иван Портних.

В обзорното предаване на Радио Варна „Позиция” той заяви, че и до момента не може да се намери техника, която да разкопае скалите по дъното:

Големият въпрос е: защо никой не пита тези хора, отговорни за този процес, след като ясно се вижда, че тръбата не е вкопана в дъното на езерото, както е по проект, на дълбочина 3 метра. Още в началото е било ясно, че това е невъзможно, да бъде изкопано дъното и да се положи тръбата. Или много трудно, защото там има скали.

По тази причина и сега тръбата не е вкопана и не може да се намери техника това да бъде направено, както е заложено по проект. Сега тя е там както е положена в самото начало.

На въпрос кога в Община Варна се е знаело за аварията на тръбата и дали е била спестена информация на варненци и гостите на града, Иван Портних отговори така:

Кога е научил, кой кого е трябвало да уведоми и кой кого е уведомил е предмет на процедурата, която се случва в момента. Естествено, че никаква истина на никого не е спестявана.

На въпрос, след като тръбата не е вкопана, възможен ли е нов инцидент при който тя още веднъж може да бъде закачена от преминаващ кораб, Иван Портних отговори: "Тръбата е на дъното на езерото така както е била оставена още преди десет години от изпълнителите на проекта. Възстановена е там където е била пробита, за да няма течове."

Ако трябва да отворим още една скоба, тя си стои там, няма техническо решение за удълбочаването, а парите които МРРБ си спомняте ни бяха превели от по-предното правителство, ние ги върнахме миналата година, защото новото ръководство на регионалното министерство не ни удължи договора.

Кметът на Варна още веднъж наблегна на факта, че проектът е започнал по време на управлението на правителството на Сергей Станишев и следствените органи би трябвало да се обърнат към тогавашните отговорни фактори.

Той обвини своите опоненти в тенденциозна кампания и хвърляне в ефира на „гръмовни разкрития”. Портних посочи персонално варненския депутат от БСП Борислав Гуцанов, който, според него, се заканил да праща или е пратил преписка в европейската прокуратура.

Варненският кмет обаче е уверен, че Гуцанов не е пратил никъде нищо, защото разследването и отпускането на евросредства касае период, в който Портних не е бил градоначалник.

Иван Портних призова органите, които проверяват фактологията, да извършат проверка на данните спокойно, но не би допуснал спекулации с негово участие в събитията. Той отрече да е омаловажавал инцидента с думите, че преди тръбата да е била завършена, отпадните води са се изливали в езерото.

Според кмета на Община Варна Иван Портних собствениците на заведения и приватизаторите в Морската градина си имат областен управител. В предаването „Позиция” той обясни логиката на това твърдение с пояснението, че областният управител Благомир Коцев е собственик на едно от емблематичните заведения в Морската градина.

Портних риторично попита защо темата с движението в Морската градина не е актуална към днешна дата и къде са политиците, направили кариера с този казус:

"Темата с морската градина приключи изцяло. Да сте чували наскоро в пространството такава тема?! Този, който е най-заинтересован да има коли в Морската градина, стана областен управител и никой не каза нищо.

Интересно ми е Стела Николова какво ще каже по тази тема? Точно хората, които се борят най-много да има коли в парка и са най-заинтересовани от това, влязоха в Областната управа.

Според Портних, другата тема, която новото управление вече не спряга като актуална е състоянието на Аспаруховия мост. Той попита дали мостът случайно не е станал по-здрав. Кметът на Варна обвини и новата власт, че със замразяването на работите по АМ „Хемус”, е обрекла на спиране развитието на варненската индустриална зона.

На въпрос защо Шумен имат индустриална зона без да има изградена магистрала „Хемус”, Портних обясни, че шуменската икономическа зона използвала построената магистрала до Варна, освен това тя нямала мащаба, който се предвижда за варненската индустриална територия.

Кметът на Варна се оплака, че на предстоящата сесия варненският бюджет ще бъде обсъждан без национални програми, защото такива няма, а се разработва плана за интегрирано развитие, който е най-важният общински документ за морската столица. „И той се изработва без да имаме налице националните програми”- каза той.

При приемането на държавния бюджет внесохме предложения за ключови проекти за града на стойност 200 милиона лева. Варненските депутати от ГЕРБ внесоха тези предложения.

Това са проекти, които касаят проблеми като например свлачището „Трифон Зарезан”. Варненските депутати от управляващата коалиция гласуваха против. А иначе слушам как Борислав Гуцанов обяснява, че трябва да имаме силно лоби в парламента, което да защитава интересите на града.

Според Портних обещанията, които се дават, не се изпълняват, като механизма за компенсиране на разходите за електроенергия. Всъщност, каза той, в крайна сметка виждаме само как заплатите в Министерски съвет са увеличени със 167%, а средствата за общините с 1.6%

На въпрос колко е общата задлъжнялост на Община Варна с оглед, че на предстоящата сесия от администрацията са заявили теглене на нов дълг от 82 милиона лева, кметът на морската столица отговори, че дългът на една община може да бъде до 15% от местните приходи. По думите му Община Варна винаги е спазвала тези финансови правила и е била сочена като пример за добро финансово състояние.

Всъщност никой не задава въпроса за това как държавния дълг расте с всяка изминала седмица. В средносрочната прогноза се говори, че дългът на България ще достигне 54 млрд лева. Къде отиват тези пари и защо не се вижда нещо да се строи? Нашите кредити са видими, там всяка стотинка е целева и всяка една стотинка е ясно за какво ще отиде! За кои обекти, каква е точната стойност, за каква дейност.

На питане дали се следи все пак, какво се случва с обектите които се изграждат с тези средства, имайки предвид случая с ремонта на СУ „Димчо Дебелянов” и кой носи отговорност за некачествения ремонт, Портних заяви, че има ясна разписана процедура, изпълнители и гаранция.

На въпрос защо точно тези фирми са спечелили ремонта на училището, кметът на Варна каза, че фирмите не се избират по хубост, а по закона за обществените поръчки, покриват определените критерии и участват. Има гаранционен срок и ако ремонтът има нередности, а фирмата не може да бъде открита, или отказва да ги отстрани, общината поема тази дейност, а след това по съдебен път си търси парите.

Според Иван Портних обаче целият казус със СУ „Димчо Дебелянов” има определен политически подтекст, тъй като директорът на учебното заведение е дала пресконференция в Областна управа. По думите му няколко дена след тази пресконференция общината печели делото за санкция от европейските органи във ВАС.

Той каза също, че директорът на училището умишлено е пропуснала да спомене на въпросната пресконференция обществената поръчка на общината за ремонт и отстраняване на нередностите от основния ремонт.

Сред внушенията, които се правят, по думите на Портних, се нарежда и случаят с електрическите автобуси и акцията на КПКОНПИ в общината. Месец по късно е приключило делото, което е потвърдило избора на единия изпълнител. Седмица по-късно приключило и другото дело по процедурите, за които ВАС се е произнесъл, че няма нередности. Варненският кмет се оплака, че това не е било съобщено никъде, за разлика от акцията.

Иван Портних не отговори дали ще се кандидатира за още един мандат като кмет на Варна. Той заяви, че в момента трябва да се работи, а до местните избори има твърде много време, съобщава Радио Варна.

Автор на статията:
Ставри Таргов
Иван Портних икономика Морска градина политика проблеми варна
1 коментара
fallback
fallback