Днес е голям ден за свободната и честна търговия", обяви американският президент Доналд Тръмп след срещата си в Белия дом с председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер, късно снощи българско време.
Тръмп заяви, че Европа ще внесе незабавно "големи количества соя" и ще стане "масивен купувач" на американски втечнен газ.
Брюксел и Вашингтон ще започнат преговори за намаляване на европейските вносни и други търговски мита и на държавните субсидии за индустриалните стоки, извън автомобилостроенето. Целта е те да станат нулеви или поне да се изравнят. Оживление се набелязва още в търговията с лекарства, медицински изделия, химикали, както и при услугите.
Европа ще инвестира в изграждането на нови терминали за втечнен газ, основно в Португалия, откъдето американското гориво ще идва в Европа, съобщи Юнкер. Сегашният дял на американската газ от 35% на сто от потреблението в ЕС, трябва да се повиши "амбициозно", каза Юнкер, без да назовава конкретна цел. Американската газ е алтернатива на руската, чрез която ЕС иска да намали енергийната си зависимост си от "Газпром", който сега осигурява повече от половината от доставките.
Срещу американската соя и газ Тръмп се е съгласил да не повишава вносните мита за европейски автомобили и резервни части, които щяха да ги оскъпят и да ги направят непродаваеми. Оттеглянето на заплахите отправени през март, ще продължи докато ЕС и САЩ преговарят по търговията. Американският президент е приел и "да се направи преглед" на основателността на решението от юни, с което бяха увеличени вносните мита с 25% за европейската стомана и с 10% за алуминия.
"Всичко е горе-долу ОК", обясни Юнкер след срещата в Белия дом. Той добави, че е предоставил поредица доказателства, че европейските автомобилостроители не застрашават американската сигурност, както и че вдигането на митата за европейските резервни части с 20%, ще доведе до 50 млрд евро загуби за американската икономика до 2020 г.
Германия е най-големият европейски производител на автомобили и на части за тях, като редица немски компании
имат и заводи в Съединените щати. Германия е най-големият производител в Европа с 5,7 млн коли и 325 хил камиони, излизащи от конвейрите всяка година. Автомобилната индустрия е най-големият сектор в германската икономика.
Тръмп и Юнкер са се договорили още и за "незабавното създаване" съвместна експертна група, която ще работи по реформата на Световната търговска организация.
В реч пред американския Център за стратегически и международни отношения във Вашингтон Юнкер подчерта, че вместо да водят търговски войни воюват ЕС и САЩ "ще се заемем с истинските проблеми". Като такива той посочи свръхпроизводството на стомана от Китай, незаконните държавни субсидии и принудителното предаване на технологии. Последното е условие от Пекин към чуждестранните инвеститори в страната.
В заключителното комюнике от срещата Тръмп-Юнкер се казва, че тя "дава начало на нов етап в отношенията между САЩ и ЕС - фаза на близко приятелство, здрави търговски отношения, от които и двете ще спечелят", както и че двете страни ще работят заедно за световната сигурност и срещу тероризма.
Председателят на Еврокомисията съобщи, че е подарил на американския президент снимка от гроба на ген. Джордж Патън, командващ американската армия за Средиземноморието по време на Втората световна война. Той се намира в американското военно гробище в родния на Юнкер Люксембург. На снимката било написано: "Скъпи Доналд, нека помним общата си история".
Пред американския мозъчен тръст Център за стратегически и международни изследвания във Вашингтон Юнкер контрира някои от Туитовете на президента Тръмп, които предхождаха визитата му.
Той призна, че макар Европа изнася повече стоки в САЩ, отколкото Америка в ЕС, картината е обратна при услугите. Тръмп многократно се оплака в Туитър, че Съединените щати "са ограбвани" от "нечестните" европейски мита. Той прогнозира, че Европа няма да е готова за идеята му да преговаря за нулеви мита и субсидии, но Юнкер го опроверга.