Президентът Румен Радев видя напрежение, кадрова криза и недоволство в целия сектор "Сигурност" и в армията. С няколкодневно забавяне той реагира на отказа на военните пилоти от авиобаза Граф Игнатиево да летят заради психическа непригодност. Радев съобщи мнението си във "Фейсбук: "Напрежението в сектор "Сигурност" е тревожно. Кадровата криза в армията се изостря. Полицаите и пожарникарите стачкуват, военните пилоти прекратиха плановите полети. Недоволството на хората с пагони е обяснимо - за него има социални, технически и психологически причини", написа драматично той.
Президентът обяви политическите реакции за "неадекватни". "Достойни българи са обвинявани в алчност, бунт и престъпно поведение. Много от тях рискуват живота си в изпълнение на служебния си дълг. Да искат от тези доблестни мъже поведение на камикадзе могат да си позволят само политици с безукорен морал на самураи", написа той и призова "за отговорно отношение към проблемите на националната сигурност".Няколко часа по-рано БНР цитира вицепремиера Валери Симеонов, че в авиобазата "трябва да има уволнени хора". По този начин той изрази различна позиция от прокуратурата, според която няма никакъв проблем, както и от премиера и военния министър, които обявиха проблема за решен.
"Аз съм от семейство на военен, във военни градове съм израсъл и не мога даже да си помисля, че военен - независимо дали е летец, танкист или пехотинец, ще откаже да изпълни военния си дълг, независимо дали е в мирно, или е във военно време, защото бил неразположен", казва Симеонов. "Не споделям и констатацията на прокуратурата. Военните се подчиняват на устави и точно затова в тези устави и в законите за военната служба са предвидени много сериозни санкции, защото има понятие "измяна на родината"... За мен поведението на хора, които получават заплати, за да си вършат работата и да защитават небето на България, това си е престъпление. Не мисля, че трябва да се остави без последствия това", заяви вицепремиерът. По натовски стандарти военните пилоти трябва да летят поне по 170 ч годишно, докато на българските пилоти им се събират най-много по 30 часа и това силно повишава риска, съобщи по Нова тв ген. Симеон Симеонов, депутат от ДПС и бивш началник на отбраната. Той е бивш командващ на Военновъздушните сили и преди години е бил командир на авиобазата в Граф Игнатиево.
"Да говорим за бунт на пилотите са пълни глупости. Проблемите са много по-сериозни и произхождат от това, че вследствие на хроничното недофинансиране се стигна до този момент", добави Симеон Симеонов. Той разкри, че по негово време имало договор за нещо като абонаментно обслужване на МиГ-29 за периода 2006-2012 г., изразяващо се в поддръжка и поетапен ремонт. Въпросните самолети, които са най-новите и добри, с които разполага изобщо военната авиация, са доставени през 1989 г. Това означавало, че не били толкова стари, и самолетите на южните съседи били на тази възраст. Договорът за абонамент бил за 16 самолета МиГ-29, от които останали 15, защото единият бил унищожен след проблем и катапултиране на пилота. От тези 15 самолета летели общо 7, каза Симеонов, като цитира МО. От тях два давали задължително бойно дежурство и така оставали само 5 самолета, на които да тренират военните пилоти.
segabg.com
Четете още: Генерал разкри какво се случи всъщност на авиобаза "Граф Игнатиево"
Коментари