IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Икономика
11:26 | 11 февруари 2016
Обновен: 19:56 | 8 ноември 2024

Защо Кипър напредва в туризма, а България – не

За разлика от страната ни средиземноморският остров няма зимен туризъм

По материала работи: Деян Михайлов
Защо Кипър напредва в туризма, а България – не

„Бъгария не ни е конкуренция за туристите", ми каза Захариас Йоанидис, генерален директор на Кипърската хотелиерска асоциация, преди почти една година, когато и Кипър, и България бяха притеснени за предстоящия туристически сезон заради усложняващата се международна обстановка. Сега, когато са налице резултатите от изминалата година и тече подготовката за сезон 2016 г., става ясно и защо няма конкуренция.

2015-а бе тежка за всички страни, в чиято икономика туризмът заема значително място. Сезонът започна с катастрофални прогнози за огромни загуби на руските туристи заради наложените санкции от ЕС, политиката на Москва и срива на рублата, последва кризата в Гърция, която постави много въпросителни пред туризма й, а в края на годината събитията в Египет и Турция, свързани с конфликта в Сирия, допълнително разместиха туристическите планове.

В тези трудни условия, еднакви за Кипър и България, малката средиземноморска страна обаче успя да минимизира пораженията от спада на руския пазар и да увеличи броя на пристигащите от другите традиционни за острова европейски и близкоизточни пазари, като постави рекорд за последните 14 години по брой туристи.

При това пробивът стана при утежняващи обстоятелства - след три години /от 2013 г./ на дълбока икономическа и финансова криза, през които страната бе “стегната” от изискванията на меморандума с тройката международни кредитори. Туризмът е и отрасълът с най-голям потенциал за възстановяването на кипърската икономика.

Вярно е, че островът "води" по летни дадености - благословен е със средно 326 слънчеви дни годишно /според статистиката/ и активният туристически сезон е от 1 април до 1 ноември. За разлика от България обаче, той няма зимен туризъм и няма как да компенсира затворените от ноември до април хотели по крайбрежието и пустите курортни градчета.

Правителството и туристическата индустрия отчетоха като безспорен успех увеличението с 8,9% на пристигналите през миналата година туристи /спрямо 2014 г./, които са общо 2 659 405 души. Това е най-доброто постижение от 2001 г., при това при по-висока ефективност, като се има предвид, че през 2015 г. леглата в хотелската база са 86 000, с 3000 по-малко отколкото 14 години по-рано. През юли на острова са били 414 527 туристи, което го прави най-силният месец досега от всички години. За този резултат допринася най-вече силното увеличение – с почти 20%, на броя на гостите от Великобритания, основен пазар за Кипър. От друга страна, по-малък от очаквания бе спадът на туристи от Русия – островът загуби 17.6% от руските си фенове, докато за България намалението мина 25%.

При 840 000 население /според последните данни на Статистическата служба/, излиза, че през миналата година всеки местен е посрещнал по 3 чуждестранни госта - съотношение, от което родината ни е далеч.

Ръст бележат и приходите от миналия сезон. От януари до ноември 2015 г. /по последни официални данни, обявени в началото на февруари/ туризъмът е донесъл на Кипър близо 2,1 млрд. евро, което е с 4% повече от 2014 г. Това представлява почти 12% от брутния вътрешен продукт, а според международни оценки, като тази на базирания в Лондон World Travel and Tourism Council, заедно с непреките приходи този дял стига дори 25% от БВП.

До известна степен успехът на миналогодишния сезон в Кипър стана благодарение на външни фактори, посочиха експерти в бранша. Сред "външната помощ" те изтъкнаха силния паунд, срива на рублата, пренасочването на руски туристи от Египет и Турция през ноември-декември. Въпреки че е в рисковия размирен район на Източното Средиземноморие, Кипър се приема като сигурна дестинация в сравнение със съседите си като Египет или Турция.

В същото време обаче Кипър води политика за развитието на туризма си, залагайки на редица "вътрешни" конкурентни предимства за спечелване на чуждестранните гости.

Втората част на анализа вижте в Investor.bg

Коментари

Новини Варна