IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 20°
Икономика
08:51 | 15 юли 2015
Обновен: 21:12 | 23 август 2024

Вдигат екотаксата за стари коли

66% от автомобилите у нас - над 10-годишни

По материала работи: Златина Добрева
Вдигат екотаксата за стари коли

Екотаксата за стари коли ще се вдигне с 3% от догодина. Това стана ясно вчера по време на форум „Деветте пътя към еврофондовете”, на който властта и бизнесът дискутираха перспективите, които разкрива новата оперативна програма „Околна среда”.

„Предприемаме мерки за намаляване на причините за замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Затова ще бъдат намалени екотаксите, които се плащат за нови превозни средства, и ще бъдат увеличени за старите коли”, заяви по време на дискусията екоминистърът Ивелина Василева. Тя уточни, цитирана от "Монитор", че тарифата за нови коли ще бъде намалена с 5%, а за старите автомобили ще се увеличи с 3 на сто.

Според данните, които Василева представи, у нас има регистрирани над 3 600 000 автомобила, като 66% от тях са на възраст над 10 години. Очакваният резултат от вдигането на екотаксата е да се ограничи вносът на стари коли, които са едни от основните причинители на мръсния въздух у нас, и постепенно автопаркът в България да се подмени. Заради превишаването на нормите за фини прахови частици във въздуха, който дишаме, ЕК вече дори заведе дело срещу страната ни.

В момента при внос на кола от чужбина собствениците трябва да заплатят екотаксата преди регистрацията й в КАТ. Това става в някоя от фирмите, чиито офиси обикновено се намират на метри от каналите на „Пътна полиция” в страната. За всички коли, които са по-стари от 10 години, дължимата сума е 267 лв. След увеличението за тях ще се плаща вече с 8 лв. повече, или 275 лв. За возилата на възраст между 5 и 10 години тарифата сега е 253 лв., а за тези до 5 години – 200 лева. За най-новите автомобили сумата е най-тънка – 146 лева. Точно при тях се предвижда намаление със 7,3 лв, като таксата ще стане 138,7 лева.

Според вносителите на коли обаче и сега тарифите са прекалено високи. От автокъщите твърдят, че плащаме най-високите такси в целия ЕС.

След нас по високи тарифи били Словакия, където за старите коли екотаксата е 66 евро, и Холандия, където сумата е близо 40 евро.

Според данни на МВР вносът на стари коли у нас продължава да надвишава продажбата на нови возила. Заради това и делът на трошките, които са над 20-годишни, е най-голям – близо 1,5 млн. Автомобилите между 15 и 20 години пък са над 1,1 млн., а тези между 11 и 15 години около 700 000. Към средата на миналата година броят на превозните средства на възраст между 6 и 10 години е 403 191, а возилата до пет години са едва 133 941.

Автотърговци обясниха пред „Монитор”, че продават предимно коли до 10-годишна възраст. Така че скокът от няколко лева в екотаксата едва ли би се отразил на пазара. „Ако някой е решил да си купи кола, едва ли ще се откаже заради 10 лв. по-скъпа такса”, коментираха те.

Коментари

Новини Варна