Варна 11°
fallback
Икономика
10:23 | 23 април 2014
Обновен: 07:20 | 22 ноември 2024

Варненски клъстер вдига бариерите пред модерното пътно строителство

Варненски клъстер вдига бариерите пред модерното пътно строителство

По материала работи: Златина Добрева

Клъстер за устойчиво развитие на градската среда обединява 10 фирми, юридически лица и Икономическия университет (ИУ) във Варна с идеята да подпомага управлението на този процес, като разработва и внедрява иновативни строителни решения. Това заяви за „Черно море” председателят на управителния съвет на групата инж. Иван Колелиев, който е и управител на „Инжконсултпроект” ООД. Новото сдружение ще се занимава с прилагането на съвременни технологии като рециклиране на асфалт, бетон и въвеждането на нови строителни материали. Освен това клъстерът ще организира семинари, курсове за обучение както във фирмите от групата, така и с външни участници, ще извършва и обмяна на опит с международни партньори, обясни инж. Колелиев.Обединяването на различни участници в строителството и научни кадри от ИУ се прави, защото инвестициитев новите технологии не са по силите на отделните фирми.В същото време Икономическият университет във Варна има международно известна катедра с голям научен потенциал и опит в обучението и квалификацията на кадри в строителството. Като цяло идеята за създаването на клъстера е да се минимизират разходите, като се разхвърлят между неговите членове, което ще направи възможно търсенето и внедряването на новите технологии. В момента липсва научноизследователска и развойна дейност, както и специализацията на нови кадри в бранша. В тази насока първата важна задача на клъстера еизграждането на изпитателна лаборатория,която ще изследва иновативни строителни материали и технологии. В нея ще се правят технически изпитания на рециклираната асфалтова смес. Защото няма голяма полза от използването й, ако не са постигнати необходимите качества на полаганата с нея пътна настилка, тоест не знаем как да я прилагаме като технология. Нещо, на което нерядко ставаме свидетели, коментира инж. Колелиев. Лабораторията ще се занимава и с изпитанията на материалите за рециклиран бетон, с техническите средства за изпитване и стабилизиране на почвите. Ще разполага с уреди за измерване на рефлективните (светлоотражателните) качества на пътните знаци и маркировката. Засега такъв уред изобщо липсва в страната, а един пътен знак или маркировка загуби ли рефлективността си, пряко застрашава безопасността на движението. Пред всяка община стои въпросът за времето, когато трябва да се подменят, за качеството на използваните материали, имат ли нужната дълготрайност, отговаряща на предлаганата цена, и изобщо постига ли се очакваната възвръщаемост на вложените средства? Това особено важи за пътната маркировка, която бързо се изтрива, особено при полагане след като е валял дъжд, а липсва контрол, базиран на реални измервания. Разчита се само на субективната оценка за добро или лошо и няма как взетото решение да се окаже ефективно.Фирмите, които инвестират в иновации, постигат много по-голям растеж в сравнение с останалите, сочи световният опит. За съжаление, по този показател нашите се нареждат на едно от последните места в класациите сред страните от ЕС, подчертава инж. Колелиев. По неговите думи международните организации отиват още по-далеч с констатацията, че бюджета за иновации не се ли увеличава поне 2 пъти всяка година, това означава, че бизнесът на фирмата не отива на добре. А повечето наши дружества, особено в пътностроителния бранш, не заделят нито лев в тази насока.Няма двигател, който да ги стимулирада го правят. Особено в общините, като възложител, няма кой да следи за новите технологии в пътното строителство при подготовката на техническо задание. А след като по процедурите по Закона за обществените поръчки са заложени стари технологии, няма да се внедряват новите. Има и друго - винаги съществува рискът при въвеждане на новото да не се получи желаният икономически ефект, което обаче в никакъв случай не бива да става бариера пред иновациите и точно заради това създадохме клъстера, подчерта председателят на неговия УС. Неговата задача е постигане един вид намаляване на риска, който вече няма да се поема само от една фирма, а ще се разпределя между всички останали членове на клъстера. Така рискът става поносим и по-лесно управляем. Неслучайно сред основните задачи на новата лаборатория и звеното към нея ще бъде и обучението на кадрите на фирмите, привличането на нови членове, които са добре дошли при нас, заяви председателят на УС.В програмата на клъстера са предвидени участия на членовете му в международни семинари и конференции, свързани с трансфера на технологии, ноу-хау. В началото на следващия месец наши представители ще бъдат на изложението в Мюнхен, чиято основна тема е рециклирането на строителни отпадъци, каза още инж. Колелиев. Залага се и на своевременното информиране, даването на консултации за актуалните процедури за финансиране по европейските програми, насочени към строителния сектор. Неслучайно самият клъстер е кандидат по европейската програма за развитие на конкурентоспособността и е одобрен на първо място между всички клъстери у нас. Финансирането на новостите в строителството, което е основната задача на новото сдружение, ще става чрез негов фонд, който ще се попълва с вноски от членовете му.Първите стъпкина клъстера за устойчиво развитие на градската среда тази година вече са факт - създадено е административното тяло; неслучайно в УС наред с инж. Иван Колелиев като председател влизат и инж. Росен Колелиев, управител на „Пътища и мостове” ЕООД, която е водеща фирма в усвояването на нови технологии и иновации в пътното строителство, а също и проф. д-р Пламен Илиев, ректор на Икономическия университет и признат голям капацитет в науките за строителството. А за иновативните възможности на „Инжконсултпроект”ООД трябва само да споменем неговата уникална апаратура, наречена пътен доктор за измерване на всички параметри на пътната настилка. Сега предстои изборът на доставчик на оборудването на лабораторията, в която ще се тестват новите материали. Тръгват вече и участията в международни форуми, свързани с иновациите в бранша. Председателят на УС на клъстера очаква скоро да има видим ефект от работата им като генератор на новостите в строителството. По неговите думи това ще стане главно под икономическия натиск на самите възложители на поръчките, тъй като всеизвестно е тежкото състояние, в което се намира пътната инфраструктура. Ако обновяването й става изцяло с нови кариерни материали, без да се използват рециклирани строителни отпадъци, ще трябва да се изкопаят цели планини от камъни. А да не говорим, че старите трябва да се извозват на депа, което замърсява околната среда. Неслучайно една от важните директиви на ЕК е насочена към задължителното влагане на рециклирани материали в строителството. От тяхното използване има огромна полза за градската среда: първо, цената е по-ниска, второ, спестяват се транспортни разходи и не на последно място, опазва се чиста природата. Икономическият натиск се изразява в това, че пред възложителите вече няма да има друг избор освен иновативните решения - ще им излиза много по-скъпо, ако продължават да разчитат на технологиите отпреди 50 г. В тази насока те ще бъдат улеснени от възможностите, предлагани от клъстера за ниско рисково внедряване на иновациите. Съвсем различно е, когато новостите се предлагат не от отделна фирма, а от орган с широка подкрепа, допълни инж. Колелиев.

Учредителите на клъстера са:Икономическият университет - Варна„Пътища и мостове” ЕООД„Инжконсултпроект” ООД„Инжконсулт” ЕООД„Юнион корект” ООД„Санди 95” ЕООД„АД холд” ООД„Пътно поддържане Велико Търново“ ООД„Пътно строителство” АД„Пътстроймонтаж” ООД„Цанков“ ООДСтефан Денков

Автор на статията:
Златина Добрева
0 коментара
fallback
fallback