Преди около седмица безпилотен (или по-правилно безшофьорен) автобус блъсна и рани пешеходка във Виена, което принуди властите да спрат тестовете и с двата автобуса и да започнат разследване на случая.Представете си Манхатън без хаотично пресичащи пешеходци, магистралите на Лос Анджелис без нарушения на скоростта или Москва без задушаващи задръствания, пише New York Times.
Ако автономните превозни средства са бъдещето, то техните разработчици трябва да помислят и за горните фактори, които ще спъват развитието им. В Ню Йорк важи неписано правило – пресичай когато и където искаш, само внимавай. Това е нещо, което отличава нюйоркчани от туристите, които търпеливо чакат на светофарите. Ако обаче пешеходците знаят, че никога няма да бъдат връхлетени от превозно средство (заради функциите за сигурност в автономните автомобили), то те могат и като цяло да слязат по платната за движение, което би блокирало трафика. Подобен маниер на движение е характерен за градове като Мумбай, Манила, Джакарта и други, където пешеходци, рикши, мотопеди и камиони споделят цялата улица, независимо от ширината и.
Автомобилната индустрия предлага като решение врати, които се намират в края на всяка улица и пресечка, докато тротоарите са оградени с перила. Тези врати се отварят периодично, за да пропуснат пешеходния поток – явно неособено оригинален вариант с физически бариери. Така улиците биха заприличали на някои станции на метрото в Лондон, където пероните са отделени от релсите с прегради.„С автономните автомобили, техническата част е по-лесната. Обществената част обаче е по-голямо предизвикателство“ казва Марк Роузкайнд, шеф на Админстрацията за пътна безопасност при Барак Обама и в момента на подобна длъжност при разработчика на автономни возила Zoox.
Докато Манхатън в Ню Йорк (и други градове, в т.ч. и София, разбира се) представлява проблем с пешеходците, то магистралите в Калифорния повдигат друг – скоростта. Обичайно трафикът се движи със скорост между 15-20 км/ч повече от ограниченията, докато на Източният бряг шофьорите много повече се придържат към знаците. Решението може би е автомобили, които следват местните правила за всяко място, което включва силна доза изкуствен интелект и обмен на информация между колите и инфраструктурата.„Автономните коли представлят най-важната социална трансформация за последните десетилетия (сравнимо с масовото навлизане на персоналните компютри и интернет в края на XX век) и ще трябва да се подготвим за нея“ казва още Роузкайнд.
Това, което може да се каже със сигурност е, че никое общество не е готово за тази промяна, а отражението върху различни култури (на много места шофирането е символ на мачизъм и независимост) тепърва ще се бъде обсъждано.Автономните автомобили се делят на шест нива, от нула до пет. Ниво 5 са напълно автономни коли, които едва ли ще са готови в близките 10 или дори повече години, според Марк Роузкайнд. Те трябва да изминат милиарди километри, казва той.
bloombergtv.bg
Четете още: Атина преговаря за намаляване на целите за бюджетен излишък от 2020 г.
Коментари