Проверка на Института за пътна безопасност показва, че от създаването на Фонда за безопасност на движението по пътищата през 2011 г. до октомври 2024 г. са събрани повече от 591 милиона лева (от глоби за превишена скорост). Изразходени са около 122 милиона лева, като само през последните две години 2023-2024 са похарчени над 60 милиона лева, което е половината от всички изразходени средства за 14-годишния период на съществуване на фонда.
Прави впечатление, че около 30 милиона лева са похарчени за покупката на МПС. В същото време се оказва, че всички закупени автомобили нямат застраховка „Автокаско“. Закупените МПС със средства от Фонда за БДП създава предпоставка за злоупотреба, като по данни на ИПБ по-голямата част от тях не се използват за контрол на движението по пътищата.
От данните за изразходените средства се констатира следното:
- В сметката на Фонда за БДП са налични повече от 465 милиона лева;
- Основния разход на средства е направен през последните две години;
- Фондът за БДП не се използва по предназначение;
- Наличните средства във Фонда за БДП неправомерно се използват за попълване на бюджета;
Институтът за пътна безопасност се обръща към МВР и Министерство на финансите, което по силата на чл.157, ал.5 от Закона за публичните финанси, взима и управлява в „единната сметка“ излишъците от Фонда, да преустанови порочната практика Фонда за БДП да се използва за други цели.
Гражданите на Република България с пълно основание негодуват и не заплащат глобите си, защото те не виждат резултатите, които са им обещани. Самоцелното събиране на средства от глоби във фонд, без ясна визия за модел за тяхната употреба и активна дейност към подобряването на пътната безопасност и запазването на живота на гражданите, е ясен показател за НЕКАДЪРНОСТ или нещо друго. Изразходваните средства от фонда до този момент са минимални и единствено за доставяне на техника, с която да се събират повече пари.
Управлението на Фонда за безопасност на движението много прилича на управлението на търговска фирма, която харчи колкото се може по-малко, за да реализира на края на годината излишък, който да се използва от собственика й - министърът на финансите. Залагането на капани по пътищата на България се е превърнало в държавна политика, целяща да събира пари от българските граждани за да се подпомогне неизпълнението на бюджета.
"Настояваме този държавен рекет да бъде незабавно преустановен!", категорични са от Институтът за пътна безопасност.
Коментари