Графика: Института за пътна безопасност.
Варна е на пето място в страната по брой загинали и ранени спрямо дължината на пътната мрежа. Това сочи анализ на Института за пътна безопасност. От неправителствената организация са извършили анкетно проучване относно влиянието върху безопасността на движението по пътищата при използването на технически средства за контрол (камери). В периода 10-30 септември са анкетирани 192-ма български граждани в Северозападна България. Според оценка на риска на ИПБ областите в Северозападна България (Русе, Ловеч, Монтана и Варна) са с най-висок риск от настъпване на тежки ПТП. 86% от анкетираните смятат, че основният фокус на правителството е върху полицейския контрол и глобите вместо върху ефективното управление на пътната инфраструктура.
Този подход създава усещане за използване на пътната безопасност като инструмент за генериране на приходи, а не като средство за намаляване на инцидентите и подобряване на мобилността. Проучването разкрива сериозни пропуски в инфраструктурното управление и отбелязва, че обществеността смята, че системата за управление на пътната безопасност не е адекватна на нуждите на съвременната мобилност.
Въпреки нарастващото движение на чуждестранни МПС, България продължава да разчита на наказания и глобяване вместо да инвестира в подобряване на пътищата и безопасността на движението. Лошо поддържаните пътища, липсата на адекватни инженерни решения и хаотичната политика водят до увеличаване на инцидентите и фаталните случаи. Според изследователите е належащо правителството да предприеме сериозни реформи, които да поставят обществения интерес на първо място. Системата трябва да се пренасочи от наказания към истинско подобряване на инфраструктурата и повишаване на безопасността на пътя. Само така България може да постигне ефективност в мобилността и значително намаляване на пътните инциденти.
На 23 октомври Института за пътна безопасност, заедно с община Русе, организират форум „Свързаност 2025 в рамките на безопасна мобилност“.