IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
Пътна обстановка
12:00 | 30 септември 2022
Обновен: 09:11 | 18 ноември 2024

Шофьорите играят на „руска рулетка“ по пътищата у нас

Никой не знае в кой момент ще бъде пометен от дрогирано пияно камикадзе, коментират от Института за пътна безопасност

По материала работи: Слав Велев
Шофьорите играят на „руска рулетка“ по пътищата у нас

Снимката е илюстративна: БТА/АРХИВ

По българските пътища се разиграва т.нар. игра „руска рулетка“. Никой не знае в кой момент ще бъде пометен от дрогирано пияно камикадзе. Това заявяват след анализ от Института за пътна безопасност.

"Няма никакво значение дали спазваш или не правилата. Свидетели сме на институционално безсилие.", категорични са пътните експерти.

Преди няколко дни МВР обяви, че създава работна група за поредната промяна на закона, внушавайки ни, че организационни проблеми могат да бъдат решени с правни инструменти. Институтът за пътна безопасност с десетки свои анализи и становища е предупреждавал институциите, че с кризисен пиар чрез телевизионни акции и симулирайки загриженост, проблемът само се задълбочава, но не се решава. За пореден път ще предоставим данни за генезиса на проблема „дрогирани водачи“.

През 2014 година осъдените шофьори с употреба на наркотици и алкохол с над 1,2 промила са 3957 души. През 2016 те стават 5764, което е с повече от 30%. При внимателен анализ на поведението на институциите в този период не се констатира различно поведение. 

Единствената промяна, която е извършена от загрижени депутати и представители на неправителствени организации, е да се завиши наказанието за дрогирани шофьори от пробация на условна присъда, без да е извършена оценка на въздействието на тази мярка. За съжаление, тези добри намерения от страна на законодателя създават предпоставка по българските пътища да се кара след употреба на наркотици и алкохол безнаказано. Това е така, защото макар и по-тежко при наказанието условна присъда се разчита единствено на съвестта на осъдения да се поправи. Докато при пробация се задействат държавните механизми за превъзпитание, включително и полагането на безвъзмезден труд до 320 часа годишно. Всички адвокати, прокурори и съдии знаят, че осъдените предпочитат условната присъда пред пробацията. За съжаление на българските граждани след тази промяна и системното пренебрегване от страна на контролните органи да санкционират т. нар. маловажни нарушения по ЗДвП, риска да загинеш от дрогиран шофьор нараства с 200% към средата на 2022 година.

Какво трябва да се направи, за да спрат шофьорите да управляват МПС след употреба на наркотици и алкохол?

-          Първо трябва да се признае, че този процес ще отнеме минимум две години ако:

МВР започне проактивно да санкционира маловажните нарушения. Шофьорите преди да започнат да се дрогират, извършват множество маловажни нарушения и като видят, че им се разминава наказанието, чак тогава започват да карат с превишена скорост и да употребяват алкохол и наркотици. Неефективният контрол на скоростта, дава увереност на шофьорите, че и алкохолът и наркотиците също ще им се разминат. И това е факт, защото контролът за наркотици и алкохол от страна на МВР е широкообхватен само след обществен натиск и то за кратко.

МВР трябва да създаде механизми за ограничаване на корупцията сред служителите си и това да е постоянен процес.

Необходимо е да се създаде ново законодателство, следващо доктрината „Джулиани“. Институтът за пътна безопасност е разработил цялостна концепция, изследвайки и адаптирайки международния опит за не допускане на системните нарушители по пътищата на България. Статистиката показва, че във всички случаи при употреба на алкохол и наркотици от страна на шофьорите, преди това те са извършили множество нарушения по ЗДвП.

 

Коментари

Друг Загрижен 2 ( преди 2 години )
И така бързам бавно с 30км/ч в градско, но не ми се е случвало от години. И така въпроса е в отговорността на всеки даден участник в движението към другите ,тоест ако усешташ ,че не се владееш след алкохол или дрога просто не употребявай бъди отговорен . Според вас и законите ако пуснете наркоман държан три дена в детокс в адска абстиненция зад волана е законно защото на тест ще даде "негативен", за мен е по-правилно да не е в абстиненция а именно да е взел колкото да има търпение и спокойствие.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
rate down comment 0 rate up comment 0
Друг Загрижен ( преди 2 години )
Ето ви тема за размисъл за института по пътна безопастност. Аз съм гражданин на 37 години от 16 годишен употребявам всички видове налични наркотици . Последните 10 години херойн, крек,кристали ,метадон .... в същото време 8 години бях таксиметров шофиор в страна от ЕС и шофиор от 17 години без нито една катастрофа !!!!! Нямам нито фиш нито глоба за превишена скорост нито точка отнета от БГ и ЕС и смятам така да си остане. Лично на мен дрогата не ми пречи ако усетя и малък признак намалям на 30км
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
rate down comment 0 rate up comment 0
Някой си Загрижен. ( преди 2 години )
Защо продължавате с този фарс и глупости от Институт за пътна безопасност? Променихте закона вкарахте Dreger-5000 и от 3000 регистрирани птп-та през 2014 станаха 5700 през 2016. Това се казва обратен ефект ,но вие всички експерти не целите проблема да се реши, а да има пиар за вас и повече схеми за рушвети за контролните органи (не визирам Кат само а и адвокати и прокурори този път ) .
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
rate down comment 0 rate up comment 0
Новини Варна