Снимка: АРХИВ
Между големите очаквания Велико Търново да се превърне в Пловдив на Северна България и опасенията, че “Хемус” ще ги превърне в транзитна спирка се лутат мненията на местните хора. Магистралата ще минава на 20 км от от старопрестолния град и страховете са, че туристическият трафик между столицата и Северното Черноморие вече няма да се отбива към него, пише "24 часа".
Гледката на загорели наши и румънски летовници, които се тълпят на Царевец, в ресторантите и магазините по центъра, е обичайна. Дори пандемията не успя да я промени кардинално, но това може да стори магистралата, притесняват се ресторантьори и търговци. Нетърпението за новата инфраструктура в региона обаче по-скоро е с надежда за добра икономическа перспектива, вдигане на стандарта и по-безопасно пътуване.
Има, разбира се, притеснения и от самия строителен процес и това е обяснимо, казват кметовете в Търновско. На територията на областта са лотове 6 и 7, като трасето ще пресича общините Павликени, Полски Тръмбеш, Велико Търново, Горна Оряховица и Стражица. За лот 7 това е само очакване, тъй като все още няма готов конкретен технически проект. Всъщност до Павликени свърша лот 5 от “Хемус”. Това са 23-те километра между Летница и Павликени, които трябва да бъдат пуснати в експлоатация още през 2026 г.
“В землището на нашата община още няма пътна техника, мисля, че са на територията на община Летница, но пристигнаха справките и таблиците и започва обезщетяването за отчуждените земи. Цената на декар е 1913 лв., което е абсолютно близо до пазарната цена”, разказа кметът на Павликени инж. Емануил Манолов. Дори перспективата за бъдещия аутобан вече оживява спокойния земеделски район. Заради пандемията все повече семейства от Черноморието и столицата избират да вземат къща в Павликенския край “Дали за постоянно живеене, или само за лятото, по магистралата те ще могат да стигат за два часа до Варна”, предвижда кметът. В района няма предлагане на земя край бъдещия аутобан, но пазарната се е покачила доста - около 2000 лв. на декар. “Когато се проектираше магистралата, имаше обществени обсъждания, срещи със земеделски производители. Посочихме местата, където трябва да се запазят полските пътища за преминаване на тракторите под магистралата. Уважиха ни исканията”, казва инж. Манолов. Според него близо 33-километровият участък 6 от магистралата - от Павликени до Куцина, ще се забави много. Затова трябва да се инвестира в довършването на пътя Михалци - Павликени.
“За търновци, когато пътуват към София, най-близката точка да се качат на “Хемус” ще е Павликени”, аргументира се кметът. По-важно за павликенчани обаче е околовръстният път на града да е готов преди старта на строителството на големия инфраструктурен проект. Инертният материал за основата на “Хемус” в този участък ще се кара от една от трите кариери, които са югоизточно от Павликени - Русаля, Хотница и Вишовград, а трасето е северозападно от града. На север от Павликени няма кариери за варовик. Ако няма обход, камионите с милиони тонове камък ще минават през града “Те потрошиха града само за една отсечка от Левски до Българене преди години, а сега си представете за “Хемус”, казват местните. АПИ вече е провела процедура. Има сключен договор и готов проект за доизграждане на пътя. “Искаме обходът да се включи в бюджета за тази година. Да се проведе обществена поръчка и да се възложи, да се довърши. 3/4 от трасето е отчуждено, а 2/3 е с готова основа отпреди 30 години и пробите на проектантите доказаха, че основата е в добро експлоатационно състояние. Обследването показа, че стоманобетонният надлез, който е изграден над жп линията София-Варна през 1988 г., също ще се държи добре и няма нужда да се събаря и да се изгражда друг”, допълва Емануил Манолов. Два големи пътни възела по трасето на “Хемус” ще са на територията на община Полски Тръмбеш. При село Стефан Стамболово ще е връзката на “Хемус” с аутобана Русе - Велико Търново, а край намиращото се наблизо село Куцина е планиран “охлювът” между “Хемус” и сегашния първокласен път от Дунав мост, разяснява кметът на Полски Тръмбеш Георги Чакъров.
“Населението не докрай осъзнава възможностите, които ще има с изграждането на автомагистралата. Във всички случаи не е негативно настроението, а напротив - очакванията са да се случат добри неща за общината. Особено в Куцина, когато на един по-следващ етап се реализира голямата индустриална зона. На Стефан Стамболово пък се предвижда голям паркинг за почивка”, казва Чакъров. Работното трасе на магистралата се движи по периферията на общината и не се очаква да донесе някакви транспортни проблеми. Във всички случаи ще засегне земеделски земи, но се предвиждат подходи и възможност селскостопанските машини да достигат до парцелите. Пресичането на магистралите “Хемус” и Русе-Велико Търново край Велико Търново дава реален шанс в района да се обособи един от най-големите логистични центрове както в страната, така и в Югоизточна Европа, чертае планове кметът на Велико Търново Даниел Панов. Изграждането на двата големи инфраструктурни проекта е свързано и с намеренията на общината да развие високотехнологична икономическа и индустриална зона западно от града в района на сегашния главен път към столицата. Индустриалният район е планиран върху терените между западния пътен възел и село Момин сбор. Вече са водени разговори с потенциални големи инвеститори от няколко държави. Компаниите развиват дейност както в сферата на високите технологии, така също в автомобилостроенето. За да се случат обаче инвестициите, е нужна транспортна свързаност, казват от общината. Северната магистрала ще даде нов стимул за туризма и икономиката не само на Велико Търново, но също и за индустрията, летището и жп гарата в Горна Оряховица, Севлиево, Габрово, Свищов.
Горна Оряховица и Свищов също имат инвестиционни намерения за индустриални паркове, пряко зависими от строителството на аутобаните и подходящите бързи връзки с двата града. Горна Оряховица вече избра изпълнител, който да изготви парцеларния план и идейния проект за Северния обходен път, който ще свързва града и Източната индустриална зона с трасето на “Хемус” по главния път Русе - Велико Търново. “Това е първата подготвителна стъпка, след която за изграждане на пътя ще се търси и финансиране от външни източници”, казаха експертите. “По предварителни оценки 12-километровият път трябва да бъде с ширина 10,5 м с преобладаващо товарно движение. Планират се две ленти с допълнителна трета в някои участъци. Един от големите му плюсове е, че ще изведе товарния трафик от селата Първомайци и Поликраище, казва кметът на Горна Оряховица Добромир Добрев. През землищата на общините Горна Оряховица и Стражица предстои да се изгражда 42,2- километровият участък 7 на магистрала “Хемус”. Там готовността за строителство е най-малка - има само идейно трасе и етап екооценка за въздействието върху флората и фауната. Живеещите по настоящото трасе на главния път София - Варна в агломерацията на Търново пък палят свещ “Хемус” да се свърже по-скоро, за да поеме транзитния трафик и да пътуват до работа и училище по-безопасно. Десетки са паметниците на загинали по рисковия двулентов път. Като се започне от Ново село, Балван и Момин сбор от запад чак до Шереметя, Джулюница, Стражица и Кавлак на изток.
Коментари