IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
Пътна обстановка
12:45 | 18 ноември 2021
Обновен: 10:13 | 22 ноември 2024

Мигащият сигнал на светофара не нарушава Виенската конвенция

Анализ на Института за пътна безопасност

По материала работи: Слав Велев
Мигащият сигнал на светофара не нарушава Виенската конвенция

Във връзка с публичната дискусия предизвикана от решението на Столична община да спре зелената мигаща светлина, в която беше въвлечена и Виенската конвенция, бихме искали да споделим основни изводи от анализа на експертите на ИПБ посветен на тази светлинна сигнализация:

Виенската конвенция какво позволява и какво не?

По повод полемиката около узаконяването на използването на зелената мигаща светлина и до колко тя е в разрез с Виенската конвенция, правните експерти на ИПБ изразяват категоричното становище, че цитираният международен документ не забранява използването на зелена мигаща светлина.

Законодателството на всяка страна подписала Виенската конвенция е съобразено с правилата залегнали в нея дотолкова, че то да не противоречи на тях. Това не възпира тези държави да развиват и добавят функционалности, с които да подобрят безопасността по пътищата. Трябва да се има предвид, че именно в Австрия, където е приета Конвенцията,  преди повече от 50 години за първи път е въведена практиката с мигащата зелена светлина.

България и останалите държави от ЕС са ратифицирали Виенската конвенция, но трябва да се има предвид, че тя касае утвърждаването на общите правила за движение. Зелената мигаща светлина се възприема като косвен надграждащ елемент на основен пътен знак – в случая светофарната уредба. С други думи България би нарушила Конвенцията ако например реши да смени цветовете на светофара и вместо зелено и червено, реши да въведе синьо и бяло.

Къде в Европа се използва мигащият зелен сигнал по светофарните уредби?

Появиха се твърдения, че почти никъде в Европа мигащият зелен сигнал не се използва, което не отговаря на истината. Този тип сигнализация се наложил в множество европейски градове като Малмьо, Осло, Амстердам, Аликанте, Прага, Варшава, Вилнюс, Сегед, Братислава, Майорка и др. В България зелената мигаща светлина е въведена експериментално за първи път в град София през 2015 г. Данните показват, че в района на кръстовищата където е въведена, тежките пътнотранспортни произшествия намаляват. 

Каква информация ни дава зелената мигаща светлина?

Зелената мигаща светлина ни дава допълнителна информация, че предстои нейното изключване и преминаване към жълта. Тази допълнителна информация дава на шофьорите възможност съобразно тяхното местоположение да предприемат безопасно поведение. Колкото повече информация получава шофьорът за предстоящите промени на пътната обстановка, толкова е по-малка вероятността той да допусне грешка.

Кой е виновен за създалата се ситуация?

През последните дни станахме свидетели на неправилно тълкование и интерпретиране на текстовете в конвенцията, което води до подвеждане на обществото и създаване на излишно напрежение. Преди близо две седмици Столична община уведоми гражданите на град София, че предстои изключването на зелената мигаща светлина, защото МРРБ не е уредила нормативно използването на тази сигнализация, а експерименталния период е изтекъл. Впоследствие стана ясно, че още през 2017 г. тогавашният заместник-министър на МРРБ Малина Крумова е уведомила Столична община, че не желае да уреди този въпрос нормативно. Четири години по-късно и няколко дни преди изборите Столична община решава да изключи тази сигнализация като обвинява МРРБ за създалата се криза. 

Бихме искали да обърнем внимание на факта, че в дискусията упорито отсъства ключова институция - Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, която в момента се оглавява именно от Малина Крумова.

И докато представители на Столична община обясняват проблема, „пътни експерти“ обявяват готовност да им помогнат като на свой ред обясняват как България ще наруши конвенцията ако запази тази сигнализация. Няколко пъти беше намекнато, че инсталирането на таймери е по-целесъобразното решение. Същевременно в ИПБ постъпи информация, че Столична община подготвя и смяната на знаците, обозначаващи синя и зелена зона, защото те също не отговаряли на нормативните изисквания. Оборудването на светофарите в столицата с подобни устройства и смяната на знаците ще струват няколко милиона на общинския бюджет, който вече втора година трудно се пълни заради последствията от пандемията Ковид-19.

В заключение от ИПБ ще напомним, че България ще продължава да бъде на последно място по безопасност на движението по пътищата докато се допускат брокерите на пътна безопасност да манипулират обществото и държавните институции.

Коментари

Новини Варна