В цените, по които работят фирмите с договори с АПИ за поддържане на републиканските пътища, има брутални разлики. Голяма част от фирмите са дали цени, близки до пределните, докато при други ценовите оферти са в пъти по-ниски. Огромни разлики има и в цените на използваните материали. Така например цената на магнезиевата луга за зимно поддържане варира от 22 лв. на тон до 1366 лв. на тон, пише "Сега".
Това показва сравнението между ценовите оферти, по които работят фирмите с договори за АПИ за пътно поддържане до 2024 г. 5-годишните договори са сключвани през 2019 г. и сега се оказаха наддоговорени в пъти над официално одобреното финансиране. Пътният бранш в момента протестира с искане за изплащане на пълните суми, въпреки незаконно поетите обеми дейности.
Показателни за големите разминавания в ценовите оферти са някои дейности, неизискващи особена експертиза, като например отстраняването на големи билбордове (над 32 кв. м.). При пределна цена за тази дейност, определена от АПИ в размер на 1500 лв., има фирми, предложили над два пъти по-ниска цена. 604 лв. на билборд например е офертата на консорциума "ПП Варна 2018", 580 лв. е офертата на "ПП Шумен". На този фон други дружества са близко до предела – 1499.96 лв. иска за билборд "Северозапад ДЗЗД", което работи на територията на Враца, 1485 лв. е офертата на "Добрич 2019" и т.н.
Подобни големи разлики има и при неспециализирани дейности като отстраняване на плакати – цена от 5,1 лв. на брой при "ПП Варна 2018" срещу 11,98 лв. на брой при ДЗЗД "Северозапад" и др. Разликата в тарифите, на които тези фирми плащат на работниците, не са достатъчно големи, за да оправдаят луфта в цените. Така например "ПП Варна 2018" плаща за пътен работник 4,60 лв. на час при 5 лв. на час ставка за ДЗЗД "Северозапад".
Сериозни разлики в цените има и при дейности, изпълнявани в големи обеми. Така например ръчното изкърпване на настилка със студена асфалтова смес струва 250 лв. на тон с всички видове разходи при фирма "Европейски пътища", която работи на територията на Пловдив и Пазарджик, и плаща 6 лв. часова ставка на пътен работник. "ПП Шумен" иска за тази дейност 295 лв. на тон. На този фон цените на консорциумитте "Добрич 2019" и "Северозапад" са близки до предела от 390 лв. – 388 и 389.99 лв. на тон. Много големи разлики има в позициите за ремонт на плочест водосток. Цената при водосток с отвор от 2 до 5 м. е 5000 лв. на метър при "Европейски пътища" и 7324 лв. на метър при "ПП Варна 2018". В този случай "Добрич 2019" иска 12 990 лв. при пределна цена, определена от АПИ в размер на 13 000 лв. Доставката и монтажът на стоманобетонни елементи 2 на 2 м. струва 864 лв. в офертата на "ПП Варна 2018" при цена от 2100 лв. – равна на пределната, отново при консорциум "Северозапад".
Според експерти в бранша едно от обясненията за тези огромни вариации е съзнателното предлагане от страна на фирмите на завишени цени. За да проработи схемата, възложителят следва да предложи реалистично висока пределна цена и фирмите да се доближат с офертите си до нея, залагайки в тарифата и т.нар. "такса чекмедже". Така през отделни съзнателно напомпани дейности крайната цена на договорите се оскъпява значително, а не е ясно къде отиват парите от надхвърлените като стойност дейности.
Ако при строителните дейности могат да се търсят някакви обяснения, при цените на материалите разликите по някои позиции са направо втрещяващи. За един тон магнезиева луга "Пътстройинженеринг-Т", което обслужва пътно управление "Търговище", е предложило например много скромна цена от 21,78 лева на тон, докато лугата в офертата на "Добрич 2019" е 109 лв. на тон. В същото време "Видин 2019" и "Северозапад" предлагат цена от 1366 лв. на тон луга. Индустриалната сол е 97 лв. на тон в част от офертите, но стига 178,20 лв. в офертата на "Видин 2019". Грижата за храстчетата покрай пътищата също варира в големи граници. 18,1 лв. на декар струва обработката с химически препарати за ограничаване на трънките в офертата на "ПП Варна 2018". Тарифата по тази позиция достига 84 лв. на дка при определена от АПИ пределна цена от 85 лв.
БЕЗ ХОД
В момента пътен сектор и регионално министерство търсят решение какво да правят с наддоговорените в пъти контракти за пътно поддържане. При обща стойност на договорите от около 500 млн. лв. без ДДС до 2024 г. по тях вече са възложени дейности за 1,4 млрд. лв. При актуализацията на бюджета от финансовото министерство и МРРБ предложиха извършените дейности да бъдат разплатени, а договорите да се прекратят и да се обявят нови обществени поръчки. Това означава ново раздаване на картите в сектора. Не е ясно дали този вариант стои в момента на дневен ред.
Коментари