Десетки авиомоделисти от страната и чужбина се включиха в първия по рода си „Авиомоделен събор“, който се проведе в село Доброглед. Събитието нямаше състезателен характер, а единствената му цел беше да забавлява хората. Въпреки силния вятър, шоуто се получи, а моделистите показаха невероятни умения със своите машини, изпълнявайки сложни номера и фигури.
Включиха се общо 38 участници, които представиха своите модели. Най-атрактивните от тях бяха оборудвани с двигатели, които надхвърляха 100 кубика, а размаха на крилете им приближаваше 3 метра. „Апаратурите им за управление имат обсег от 3 - 4 километра, но ние летим на 200 - 300 метра височина и на 500 метра се отдалечаваме, тъй като в противен случай ще загубим модела от поглед“, обясни Кирил Кирилов, който организира събора.
„Първоначалната ни идея беше да организираме проявата на летището в Балчик, но не получихме разрешение. Ако беше там, щяха да дойдат също участници от Англия, Сърбия и Испания. Въпреки това и сега се събраха доста хора. Целта е подобен събор да се провежда всяка година“, заяви също Кирилов.
Един от най-красивите модели беше на Павел Шерешевский от Монтана. „Правих го 3 години и ми коства 10 000 лева“, обясни Шерешевский. Той се занимава с авиомоделизъм повече от 20 години и разказва, че докато се научи да ги управлява качествено, е строшил много самолети в бетона. „За да можеш да караш какъвто и да е модел, трябва да си го прежалил на 100%. Аз карам за удоволствие. Ако днес моделът замине, добре, няма никакъв проблем. Прежалвам го, независимо, че ми е коствал много средства и усилия. Най-важното при полет е да бъдеш максимално спокоен. Да не трепериш, че можеш да го разбиеш в земята, защото ако има някакви нерви, то вероятността да стане фаул е голяма. Трябва да си в абсолютно равновесие със себе си по време на управление на самолета“, обяснява Шерешевский.
Авиомоделистът споделя, че вече го е постигнал и няма строшен модел от 5 години. А усещането от управлението описва с една дума – удоволствие. „Забравяш за всичко и мозъкът ти е съсредоточен в модела, защото той не е като дрона например, ако го оставиш да зависне. Едно погрешно движение и пада на секундата. Това обаче е и много сериозно разтоварване. Аз след полет не се чувствам напрегнат, а страшно отпочинал“, допълва Павел.
Македонецът Недан Пановски, който участва в състезания из цяла Европа, също е категоричен, че да управляваш авиомодел е невероятно. „Има много адреналин и възбуда. Занимавам се с това вече 15 години и всеки един полет ми носи уникално усещане“, споделя Пановски. Той разказва, че навремето подобно хоби е било доста скъпо, но вече не е така. „В наши дни има много достъпни начини да започнеш да се занимаваш с авиомоделизъм. Стига да имаш желание“, казва още Пановски. Зрителите на събора край Доброглед единодушно го определиха като невероятен майстор в управлението. „Дължи се на много време, много тренировки и много часове във въздуха“, заключи македонецът.
Никола Димитров
Коментари