IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 13°
Общество
14:39 | 8 септември 2015
Обновен: 01:13 | 30 октомври 2024

РЗИ – Варна: Силният градски шум се дължи на лошата организация на движението

Пикови стойности са измерват постоянно на 4 места, се посочва в годишния доклад на инспекцията

По материала работи: Ставри Таргов
Задръстванията са обичайна картинка във Варна, те също водят до увеличение на шума и запрашеността във Варна. Снимка ПЛАМЕН ГУТИНОВ

Завишените средни шумови нива във Варна се дължат на лошата организация на транспортния поток (скорост на движение и светофари на кръстовищата), остарелия автомобилен парк, лошото състояние на пътната настилка (въпреки извършените на места ремонти). Разделителните ивици са с ниска растителност и не допринасят за снижаване на шумовото замърсяване. Това се посочва в годишния доклад на Регионалната здравна инспекция  във Варна, който се базира на данни от проведения мониторинг през 2014 г.
Измерванията са направени в общо 45 пункта на територията на Варна. При оценката на получените резултати е отчетено, че увеличените стойности на шумовите нива в по-голяма част от местата с интензивен трафик не се дължат на увеличен брой на транспортните средства. Дори при почти половината пунктове този брой е по-малък от 2013 г. До известна степен завишените шумови нива могат да се отнесат към отбелязаното на някои места увеличение на товарните автомобили, но и то е доста незначително.
Измервания показват също, че допустимите шумови нива са превишени в 21 от контролните пунктове в града, което представлява 46,66 % от общия брой контролирани зони.
Анализът на данните сочи, че най-много са превишените шумови нива за зоните, разположени на улици с интензивен автомобилен трафик и зоните за обществен и индивидуален отдих.
Според изследването и последващите измервания интензивният автомобилният трафик по главните улични артерии на града е с най-голям дял за шумовото замърсяване, като там са установени наднормени нива на шум около и над 70 децибела и превишението на дневната гранична стойност от 60 децибела в различни пунктове. Най-високи средни наднормени нива на шума са регистрирани в пунктовете бул.“Вл. Варненчик” № 128 между сп. „Патриарх Евтимий“ и сп. Автогара, бул. “Осми приморски полк” №67 до пицария “Морско конче“, бул. “Христо Ботев” (до магазина за риболовни принадлежности), бул. “Цар Освободител” – район Младост блок. 130.
Наднормен шум се регистрира и в зоните за отдих като Морската градина, в зони с учебни и лечебни заведения, както и в зони извън урбанизираните територии като Аладжа манастир.
Прогнозата за следващите години в общинския план за развитие на община Варна 2014 - 2020г. е за запазване и дори повишаване на съществуващите нива на шума поради по-високата автомобилизация и очакваното повишаване на стопанската активност. В селските райони и вилните зони акустичното замърсяване е значително под нормите.
Като цяло препоръките за намаляване нивото на шума  са свързани с оптимизиране на уличното движение, въздушния трафик, подобряване качеството на пътните настилки, изграждането на шумозащитни пояси. Тези и други мерки и дейности са заложени в Плана за действие за предотвратяване и намаляване на шума в околната среда. В него е извършена и оценка на евентуалното намаляване на броя на засегнатото от шума население . По-голямата част от мерките са адресирани към решаване на устройствени проблеми на града и са отразени в новия ОУП на Варна. Основен принцип при проектиране на комуникационно-транспортната схема е в максимално изнасяне на автомобилното движение от централната зона на града към неговата периферия, се казва още в доклада на РЗИ – Варна.

Ставри Таргов
 

 

 

Коментари

Новини Варна