IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Общество
10:32 | 30 април 2015
Обновен: 09:56 | 24 октомври 2024

Бисерка Маринова, ресурсен учител: Ние сме първите помощници при работата с деца със специални нужди

Специалистите адаптират учебния материал, подбират нужните помагала и дават съвети на своите колеги от масовите училища и градини

По материала работи: Златина Добрева
Бисерка Маринова, ресурсен учител: Ние сме първите помощници при работата с деца със специални нужди

Ресурсните учители са основните помощници на преподавателите в общообразователните училища и детски градини при работата им по интегрирането на деца със специални нужди. Специалистите адаптират учебния материал и съветват непрофилираните си колеги как да подходят към индивидуалните потребности на децата. „Голяма част от тях вече започват да се обучават по различни програми, но все още масовият учител няма практическа подготовка да работи с деца със специални образователни потребности. Нашата задача е да ги подпомогнем. Сериозна е ангажираността на всеки един учител, който в групата си има такова дете. От нашата подкрепа имат нужда малчугани с широк спектър от диагнози - хиперактивност, аутизъм, детска церебрална парализа, синдром на Даун и др. Екипната работа дава много ползотворни резултати. За развитието на тези деца е важно нашето присъствие намясто в учебното заведение или градината, тъй като следим за трудностите и постиженията на всяко едно от тях. Работим в тясна връзка с родителите и класния ръководител, с училищния екип и педагогическия съветник. В годините сме изградили добри взаимоотношения с образователните институции и си имаме взаимно доверие“, сподели за вестник „Черно море“ ресурсният учител Бисерка Маринова.

 

Ресурсният център във Варна вече има 8-годишна история. Той подпомага осигуряването на равен достъп на всички деца до подходящото за тях образование. Дейността му надхвърля границите на общината. Екипът на центъра е изграден от висококвалифицирани професионалисти - ресурсни учители, логопеди, психолози, слухово-речеви рехабилитатори, които имат богат опит в работата с деца с интелектуален дефицит, с физически и слухови, както и с множествени увреждания, с обучителни трудности и езиково-говорни нарушения. Специалистите непрекъснато повишават квалификациите си в обучения и конференции, някои от които с международно участие. Освен работа намясто в детските градини и училищата ресурсният център разполага и с два стационарни кабинета, оборудвани със стаи за сензорна стимулация.

 

Кандидатстването за помощ от ресурсния център се администрира от Регионалния инспекторат по образование. Основополагаща е диагнозата от ЛКК или ТЕЛК, следва обследване от екипа за комплексно педагогическо оценяване и изготвяне на индивидуален образователен план. Това е основният документ за целеполагане, той е отворен и се редактира съобразно актуалните нужди и умения на детето, които периодично се замерват. Индивидуалната образователна програма може да цели или да не цели достигане на държавни образователни критерии в зависимост от състоянието на детето. Оценяването на дете, което не достига специални образователни изисквания, става по специален начин, като качествена оценка. Основният позитив е, че то е част от общия колектив в класа и трупа опит за социални умения.

 

От индивидуалните потребности се определя и формата, под която ресурсният учител ще подпомогне работата в градината или училището. „По преценка може да влизаме в учебни часове, в занятия, в ситуации в групата, можем да се занимаваме и индивидуално в кабинетите, където работим с адаптиран и структуриран материал.  Съобразно нуждите на детето създаваме максимално добра обстановка да развие уменията си. Напоследък наблягаме на груповата работа в кабинетна среда с деца със специални образователни потребности, защото по този начин акцентуваме върху социалното взаимодействие. Много често ни търсят и останалите дечица от класа, които разширяват групата, и така се създават възможности за повече взаимоотношения и за трупане на социални умения.

 

Когато влизаме в групата или класа, нашата основна цел е да работим за интегрирането на детето. Създаваме такива условия, при които то да се чувства не изолирано, а напротив – равноправен член на класа и групата. Останалите деца са изключително толерантни, особено по-малките - в детска градина и в ранната училищна възраст. Много малко работим по това другите да приемат детето със специални потребности. Изграждаме приятелски кръг, доколкото това е възможно в зависимост от поставената диагноза, първоначално с едно дете, а след това и с по-голяма група. Имаме много успешно интегрирани деца, обгрижвани и подпомагани от класа или групата. Този процес носи двустранна полза както на детето със специални образователни потребности, така и на останалите“, разказа още Бисерка Маринова.

 

Дали един и същ ресурсен учител ще поеме грижата за детето през всичките етапи от неговото развитие, също зависи от индивидуалните особености на неговото състояние. Понякога е добре всяка година да работи с различен специалист, за да се избегне привързването само към един човек. В други случаи такава промяна е невъзможна, тъй като детето не може да възприеме нов човек, а реагира на командите само от глас, който познава.

 

Специалистите от Ресурсен център – Варна, често имат ангажимент да подпомогнат и родителите на детето със специални образователни потребности, за да приемат те неговите затруднения и да са максимално полезни за развитието му. „За родителите в голяма степен новината, че детето им има проблем, е шок. Понякога те осъзнават това едва в последната група в детската градина, когато на стената има изложба от рисунки на всички деца, само на тяхното не, или забелязват, че неговата рисунка е доста по- различна от останалите, или си дават сметка, че само то не участва в груповото представление“,  сподели Бисерка Маринова.  В такива трудни моменти специалистите от Ресурсен център – Варна, застават до родителите и обясняват какво трябва да се направи за детето, как трябва да се работи, за да навакса то до голяма степен своето изоставане.
Полина Петрова

През летните месеци ресурсните учители водят децата на разходки и екскурзии, поставяйки ги в различни социални ситуации.

Коментари

Новини Варна