12 плавателни съда, наети по спрения проект „Южен поток“, са все още в български териториални води. На рейд пред Варна се намират 6 специализирани съда за транспортиране на тръби. Други 6 са пред Бургас, като в това число влиза и тръбополагащата платформа SAIPEM 7000. Плавателните съдове са чартирани от базираната в Италия корпорация SAIPEM, която е ангажирана с работите по морската част на газопровода. Корабите са собственост на норвежки, датски и английски компании. Общата сума за чартирането им надхвърля 100 млн. щатски долара, пресмятат от maritime.bg. Около 2 млн. евро дневно пък е общият разход на международната компания по спрения проект “Южен поток”, коментираха доверени източници на “Черно море”. Част от тези средства влизат директно в пристанище Варна, като дружеството регулярно плаща предварително договорения наем за площи на порта, които се пазят за нуждите на проекта и към момента. Корабите, които стоят на рейд пред града, не се таксуват от българската държава, но разходът за престоя им е значителен за компаниите, които са ги наели. „Срокът за временното спиране на работата и крайното решение на клиента за проекта са неизвестни“, съобщиха в края на миналата година от италианската корпорация SAIPEM. От своя страна Министерството на регионалното развитие и благоустройството обяви търг за възлагане на обществена поръчка, свързана с българския участък от морския газопровод. Това стана 4 месеца, след като от руска страна заявиха еднолично, че прекратяват проекта. Към днешна дата Република България не е официално уведомена за прекратяването на проекта за газопровод „Южен поток”. В този смисъл българската държава, и в частност Министерството на регионалното развитие и благоустройството, е длъжна да изпълнява своите задължения съгласно българското законодателство, коментираха от ведомството във връзка с обявената обществена поръчка. В официално становище от институцията обясниха, че на министъра на регионалното развитие и благоустройството са законово вменени редица задължения. Неспазването на всяко едно от тях би могло да се смята за неизпълнение, което от своя страна да доведе до евентуални съдебни процедури и финансови санкции за страната. От министерството съобщиха също, че следващите стъпки ще са избор на лицензиран оценител, определяне размера на обезщетенията и учредяване на вещните права с решение на Министерския съвет. От страна на проектната компания, отговорна за реализацията на обекта, в МРРБ са депозирани заявления за предприемане на действия по продължаване на работата, а именно – уреждане на вещно-правните отношения върху засегнатите морско дъно и морски плаж. Към настоящия момент заявленията на проектната компания не са оттеглени и МРРБ няма правни основания да не предприема съответните действия.
Корабите около Варна: SEA SPARK (IMO: 9656620), построен през 2012 г., регистриран под флага на Маршалските острови. SEA SPIDER (IMO: 9656644), построен през 2012 г., регистриран под флага на Маршалските острови. NORMAND CARRIER (IMO: 9134531), построен през 1996 г., регистриран под флага на Norway International Register. NORMAND FLIPPER (IMO: 9263631), регистриран под флага на Сингапур. NORMAND CORONA (IMO: 9343766), построен през 2006 г., регистриран под флага на Norway International Register. TOISA INVINCIBLE (IMO: 9169756), построен през 1998 г., регистриран под флага на Бахамските острови.