IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Лайфстайл
14:00 | 21 октомври 2023
Обновен: 07:00 | 22 ноември 2024

Сензорните екрани са по-опасни от телефона в ръцете на шофьора

Разсейването по дисплеите забавя реакциите на водача

По материала работи: Слав Велев
Сензорните екрани са по-опасни от телефона в ръцете на шофьора

Независимо дали ни харесва или не, технологиите продължават да се развиват в автомобилите от най-ново поколение, за да осигурят по-голям комфорт и безопасност. Някои системи, като поддържане на лентата, автоматичен асистент за аварийно спиране или адаптивен круиз-контрол, помагат значително на водача, но има и други иновации, които не са толкова много безопасни.

Всъщност те причиняват повече разсейване по време на шофиране - вреда, която в крайна сметка може да доведе до инцидент. Ново проучване на IAM RoadSmart - независима организация за пътна безопасност, базирана във Великобритания, доказва, че използването на цифрови екрани и протоколите Apple CarPlay и Android Auto е по-опасно от пиян шофьор, пише AutoMedia.

Според данните в изследването използването на информационно-развлекателни системи увеличава времето за реакция на водача в сравнение с тези пиян потребител (в допустими граници) и дори с такъв, който е употребил наркотици.

Проучването установява, че шофьорите откъсват очи от пътя за до 16 секунди, когато използват Android Auto и Apple CarPlay. Това време е еквивалентно на изминаване на повече от 500 метра при скорост 112 км/ч, като в този момент водачът няма никакъв контрол върху превозното средство.

За сравнение, данните сочат, че времето за реакция на потребител под въздействието на алкохол (на границата на допустимото) е с 12% по-високо, тоест той представлява по-малка опасност. Същото се случва и с водачи, употребили канабис, въпреки че това време се увеличава с 35%. В същото време разсейването от монитора увеличава времето за реакция с 53% (Android Auto) и 57% (Apple CarPlay).

Всичко това се отразява най-вече на спирачния път на автомобила, а също така на контрола и на траекторията, което може да доведе до навлизане в насрещната лента или до напускане на пътното платно. Най-малкото време, за което шофьорите отклоняват погледа си от пътя, е 5 секунди, в които са заети да управляват информационно-развлекателната система.

Още новини от света на автомобилите четете на AutoMedia

Коментари

Новини Варна