IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
Лайфстайл
12:40 | 14 януари 2023
Обновен: 04:51 | 17 ноември 2024

Коя част е най-натоварената в автомобила?

Много хора пренебрегват този компонент, който е честа причина за гибел на двигателя

По материала работи: Слав Велев
Коя част е най-натоварената в автомобила?

Знаете ли коя част в автомобила ви е подложена на най-голямо натоварване? Буталата? Свещите? Амортисьорите? Не, тази чест принадлежи на един компонент, който повечето от нас смятат за съвсем простичък и нискотехнологичен. Всъщност българската автомонтьорска школа даже му е дала леко пренебрежителното име "гарнитура на главата", като нещо, което върви с тройка кебапчета.

Но истината е, че гарнитурата на главата е една от най-честите причини за гибел на двигателя. Много хора я пренебрегват, докато изведнъж не сдаде багажа и не ви сервира четири- или дори петцифрена сметка за основен ремонт. Това чудесно видео на канала New Mind обяснява в детайли защо този компонент заслужава повече внимание и респект. Ето и причините накратко, пише AutoMedia.

Видеото нарича гарнитурата "най-измъчвания компонент в двигателя", и не е трудно да повярваме в това. Под капака има много други елементи, които понасят по-сериозен стрес: буталата са изложени на огромни температури, свещите - на необикновено интензивен цикъл, веригите и ремъците търпят механично натоварване. Но гарнитурата на главата е под всички възможни видове натоварване едновременно. Тя трябва да понася изключително високата сила на затягане на болтовете на главата, без да се деформира твърде много, но в същото време да остава достатъчно пластична, за да уплътнява ефективно грапава повърхност. Трябва да се справя с гъстата утайка от студено масло, но и с горещото масло, което под налягане тече като вода, и с охладителната течност. И двете съдържат високо корозивни компоненти. Но гарнитурата за нищо на света не трябва да допуска двете да се смесят.     
           
Освен това, тя трябва да удържа на наляганията в горивната камера. Трябва да устоява на температури, надхвърлящи 500 градуса по Целзий. И всичко дотук трябва да се изпълнява при всякакви условия - независимо дали навън е 30 градуса под нулата и двигателят е студен, или е 40-градусова жега и изкачвате стръмен хълм, теглейки каравана. Това са много противоречащи си изисквания към един компонент, дебел милиметри. Затова и отне десетилетия, преди индустрията да се научи да прави наистина издръжливи гарнитури за главата. Като най-съвременните образци от многопластова стомана. Както отбелязват авторите на видеото, това е може би последният голям технологичен пробив за двигателя с вътрешно горене.

Коментари

Новини Варна