Френската Lada-2015 Proto Coluche по трасето на митичното рали Париж - Дакар
Показателите, за които ще стане дума, може и да ви прозвучат комично от днешна гледна точка. Но някога, в затворения свят на бившия Източен лагер, автомобилите на ВАЗ бяха еталон за динамика. Стандартната "жигула" (ВАЗ-2101) развиваше максимална скорост от 142 километра, и правеше 0-100 км/ч за 20 секунди, пише AutoMedia.
По-късно от завода в Толиати се появиха "шестицата" и "седмицата", които вдигаха над 150 км/ч, и ускоряваха от място до 100 км/ч за 16 секунди. Днес това е трогателно бавно - дори скромната Dacia Sandero с трицилиндров турбомотор прави 0-100 км/ч за 11.7 секунди, и развива до 178 км/ч. Но за онази епоха си беше впечатляващо постижение. Тук обаче ще стане дума за някои по-екзотични автомобили ВАЗ - произвеждани в малки серии или впоследствие доработени, които бяха наистина бързи и по стандартите отвъд Желязната завеса. Изданието ZR ни припомня десет от най-любопитните сред тях.
Роторната Лада
Един от най-редките модели на ВАЗ е 21018 - на външен вид точно копие на 2103 и 2016, но с роторен, или ванкелов двигател под капака. По-ранните варианти не впечатляват - агрегатът е само с един ротор, с 1.3 литра работен обем и скромните 70 коня максимална мощност. Но после се появява и вариант с двусекционен ротор и мощност, достигаща впечатляващите 140 конски сили. С нея добрата стара "жигула" равива 180 км/ч - фантастична скорост за съветското автомобилостроене.
За съжаление обаче нито окачването, нито спирачките, нито гумите са предвидени за такива натоварвания. Автомобилът е пословично чуплив и поддръжката му вероятно би подлудила частния собственик. Но истината е, че почти всички ВАЗ-21018 са разработени за нуждите на съветските тайни служби и не са попадали в частни ръце.
Вижте 10-те най-бързи Жигули в историята в ГАЛЕРИЯТА
Коментари