IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 19°
Новини Варна
10:06 | 26 октомври 2015
Обновен: 17:06 | 7 септември 2024

Петър Сеферов: С близо 3% нараснаха товарите на пристанището за година

Досега са обработени повече от 7,6 млн. тона, от които над 2 млн. тона зърнени храни. Очакванията са за успешно приключване на стопанската година

По материала работи: Деян Михайлов
Петър Сеферов: С близо 3% нараснаха товарите на пристанището за година

Как върви стопанската 2015 г. за варненското пристанище? Краят на годината не е далеко и отговор на този въпрос търсим в нашия разговор с Петър Сеферов, изпълнителен директор на „Пристанище Варна” ЕАД. Предприятието е най-голямото на територията на града и осигурява поминък на повече от 11 000 души, пряко и косвено свързани с неговата дейност.

- Какво показват последните резултати?

- Работата в пристанището върви според бизнес плана и въпреки глобално трудните икономически условия. Резултатите са сравними с миналогодишните. Данните към 15 октомври показват, че се отчита ръст от 2,7% на товарооборота. До момента в пристанището са обработени над 7,6 млн. тона товари. Всички видове товари се движат съгласно предвижданията в годишния план, включително зърнените, въпреки че износната кампания започна по-късно. През пристанището вече са преминали над 2 млн. тона зърнени храни, отчитаме ръст от 3,3% спрямо същия период на миналата година. Добрата реколта и наличието на складови бази сред родните зърнопроизводители забави кампанията по износа, защото земеделците изчакваха цените на световните борси да се стабилизират. Около месец по-късно стартиралият износ вече е наваксал изоставането и се движи в рамките на годишната прогноза. 8,7% ръст се отбелязва при контейнерните товари, които към момента са около 108 000 TEU. Насипните товари, които идват предимно от девненските заводи, са традиционно в непроменени рамки.

- Транзитните товари са реален резерв за увеличаване на товарооборота на пристанището, какъв е техният размер?

- Запазваме нивото на транзитните товари, като се стремим да привличаме и нови. Така например през тази година на терминал Варна-запад се образува своеобразен хъб за товари за най-голямото азербайджанско газово находище “Шах Дениз”. Големи кораби разтоварват във Варна машини и тръби за проекта, които продължават към Азербайджан с по-малки плавателни съдове тип река - море. До момента по тази линия са претоварени над 35 000 тона оборудване и газопроводни тръби.

- Напоследък имахте няколко срещи с  чуждестранни делегации, свързани ли са с нови бизнес връзки?

- Политиката на „Пристанище Варна“ от години е да бъдат обхванати повечето вносни и износни потоци, които позволява нашият район. Ръководството на дружеството прави всичко възможно за привличане на нови товари. Не мога да бъда конкретен за запитванията на чужди инвеститори, тъй като голяма част от тях искат да останат конфиденциални, тъй като са на етап на предварителни проучвания. Интерес има от Китай, Виетнам, Иран, Алжир, Малайзия, от европейски страни.

Няма как пристанище Варна да се развива изолирано от цялата ни държава. Трябва да има икономика, за да има и товари. Привличането на транзитни товари е труден процес, който изисква голям комплекс от условия. Защото никой не товари и разтоварва просто така, нали? Що се отнася до тръбите за Азербайджан, там борбата беше с няколко други пристанища от черноморския регион. Работим и по други подобни проекти за следващите няколко години. Обикновено те са дългосрочни и изискват голяма подготовка. Става дума за преминаване на по-високо ниво на предлаганата от нас услуга, която е комплекс от усилията  на целия колектив на пристанището. Това няма как да стане изведнъж, но цялото ръководство полага постоянни усилия в тази насока. Планираме и закупуваме нова техника, тъй като голяма част от сегашната е остаряла.

- Как върви изпълнението на инвестиционната програма за тази година?

- Успоредно с изпълнението на стопанския план върви и инвестиционната програма на дружеството, която възлиза на около 11 млн. лв., предвидени за подобряване на инфраструктурата и обновяването на машинния парк. Доставени са два големи и два по-малки челни товарача, които повишават ефективността на обработката на товарите. Очакваме още един от по-малките товарачи. В момента тече процедурата и в началото на следващата година започва подмяната на цялата група трактори. Трябва да получим 6 нови терминални товарача и 10 полуремаркета. По същия начин започваме да обновяваме всички групи техника на пристанището.

Правим всичко възможно, за да отговаряме на очакванията на нашите клиенти, като сме се съсредоточили в две насоки. Първата е по безопасността на работещите на пристанището, подобряването на условията на труд и втората - осигуряване на бързина и качество на обработката на товарите, като внедряваме нови технологии и техника.

- Минаха месеци от отварянето на първите две кейови места като зона за обществено ползване. Какво отражение даде това върху работата на пристанището?

- Първо искам да отбележа, че тази площадка остава част от терминал Варна-изток и в определени моменти бързо може отново да стане работна. Не можем да говорим за някакви затруднения в работата ни от това, че сме отворили тази част като зона за обществено ползване. Напротив. Стана едно красиво място, което смятам, че се харесва на варненци. Към момента там не се е налагало да обработваме или складираме товари. Естествено, тази зона ще се развива, но ние мислим най-напред за нашата работа. Всъщност там ще продължат инвестициите за подобряване на настилките. Догодина очакваме още по-големи събития през лятото, а през октомври ще посрещаме и регата от сериите Толшипс, за което ще започнем да се готвим отсега. Вече имаме натрупан богат опит като домакини, което е много важно за предстоящите мероприятия .

Развивайки тази зона в малко нетипична за нашата дейност посока, ние имаме и приходи от наемите за провежданите събития. Имаме пряка полза и от това, че районът около морската гара стана много по-приветлив, което дава възможност за привличане на повече пътнически кораби.

- Как приключва сезонът за морска гара?

- Успешен круизен сезон отчете „Пристанище Варна“ ЕАД. На 22 октомври на морска гара – Варна, застана последният предварително заявен пътнически кораб за годината - PRINSENDAM. Съдът откри тазгодишния круизен сезон на 22 април, който е успешен предвид геополитическата обстановка в басейна на Черно море. Успяхме да не допуснем спад на посещенията. Варненският порт отчете 11 посещения, а градът бе посетен от няколко хиляди круизни туристи. Три посещения в пристанището осъществи бутиковият VARIETY VOYAGER, а по два пъти Варна посетиха SEABOURN ODUSSEY  и STAR PRIDE. „Пристанище Варна“ ЕАД е ключова дестинация за круизния туризъм в Черно море. През тази година бяха положени значителни усилия за рехабилитация на зоната около морска гара – Варна, която посреща чуждестранния туристически поток. Районът придоби европейски вид, а благодарение на ремонтните дейности се създадоха по-добри и безопасни условия за обслужване на круизните кораби. За чуждите туристи бе представена изложба на открито, която проследява историята на варненското пристанище. Сред другите атракции, които привличаха погледите на гостите, е и уникалния слънчев часовник непосредствено до морската гара. До момента в „Пристанище Варна“ ЕАД са постъпили няколко заявки за посещения през следващия круизен сезон, като тенденциите са за увеличение на общия брой посещения от пътнически кораби.

- Какви са очакванията като цяло за стопанската 2015 г.?

- Очаквам да достигнем около 10 млн. тона товари, колкото беше и през миналата година. Като имаме предвид застоя по проекта за Южен поток, смятам, че този резултат ще бъде много добър. В годишния ни план бяха включени много дейности по “Южен поток”, който по независещи от нас причини не може да започне. Така че постигането на миналогодишните резултати ще бъде определен успех за нас. Планът по приходите също се изпълнява добре. Какви точно ще бъдат финансовите резултати, ще стане ясно след приключване на стопанската година.

 

СТЕФАН ДЕНКОВ

 

Коментари

Новини Варна