IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 12°
Новини Варна
17:32 | 2 септември 2015
Обновен: 11:31 | 30 октомври 2024

Инициатива подкрепя децата с дислексия преди първия учебен ден

От началото на юли до края на следващата седмица те работят с логопед и се включват в артетерапия

По материала работи: Слав Велев
Инициатива подкрепя децата с дислексия преди първия учебен ден

На финалния си етап е летният проект за ранна интервенция при деца с дислексия „Научи ме да уча“. Заниманията на малчуганите със специалисти продължават вече два месеца – от началото на юли – и ще завършат идната седмица. Идеята е те да бъдат подпомагани максимално до първия учебен ден, съобщи за вестник „Черно море“ Красимира Антонова от Асоциацията на родители на деца с дислексия, която е автор на проекта. Инициативата е финансирана от община Варна. 


През обучението преминават около 15 деца на различна възраст и с различно ниво на развитие и степен на проблема. Някои от тях са в 1 и 2 клас, но по-голямата част са 12-годишни – 4 - 5 клас, тъй като тогава децата с дислексия срещат най-значителните обучителни трудности. Заниманията се провеждат на територията на две варненски училища, които са предоставили помещения за реализирането на инициативата „Научи ме да уча“ – СОУ „Пейо Яворов“ и ОУ „Стоян Михайловски“. По един път седмично децата работят с логопед и участват в арттерапия. Веднъж седмично е била предвидена и родителска група, с която да се проведе терапия с психолог, но голяма част от родителите не пожелали да се включат в нея. „Те смятат, че е достатъчно да се работи с детето, за да се разреши проблемът. Не осъзнават, че дефицитите в развитието на децата до голяма степен се дължат на липсата на комуникация в семейството. Не искам да кажа, че това са лоши родители, в никакъв случай, те приемат подобни взаимоотношения за нормални. Една част от тях са вторачени във всекидневните битовизми – да осигурят прехрана за семейството, и не обръщат достатъчно внимание на детето, на неговите емоционални нужди. Други се впускат в обратната крайност – т. нар. майка-орлица, която непрекъснато е покрай детето си и не го оставя да направи нищо самостоятелно. И двете тенденции не подпомагат развитието на детето и не е достатъчно само специалист да работи с него, за да навакса то своите дефицити. Нужно е и родителите да направят усилие, за да променят и семейната среда в правилната посока“, каза още Красимира Антонова. 


В края на инициативата „Научи ме да уча“ организаторите планират да подредят изложба с рисунките на децата, изработени по време на арттерапията. Част от заниманията в нея са били насочени към диагностика на взаимоотношенията дете - родител под формата на игра – кой определя правилата, дали се спазват, осъзнати ли са инструкциите. Друга от интересните насоки на арттерапията е била децата да изобразят начина, по който се възприемат. 


В заниманията по проекта „Научи ме да уча“ са включени всички деца с проблеми в развитието, родителите на които са проявили желание да ги запишат. Всички от тях посещават масови училища, някои са на ресурсно подпомагане, семействата на други пък тепърва смятат да потърсят подобно съдействие. „Основната цел беше да включим тези деца в пълноценни съвместни занимания с възрастни и с техни връстници, защото макар и да ходят на училище, голяма част от тях са изолирани по един или друг начин заради техните дефицити“, подчерта Красимира Антонова.
 

Полина Петрова

Коментари

Новини Варна