За тръгналите зърнени товари от новата реколта на варненския порт и готовността за тяхното бързо и качествено обработване, за стопанските резултати през първото полугодие, по всички тези и ред още въпроси разговаряме с Петър Сеферов, изпълнителен директор на „Пристанище Варна” ЕАД.
- Стартира ли вече новата зърнена кампания на пристанището?
- Започна обработката на зърнените товари от новата реколта. През последните месеци положихме сериозни усилия, за да осигурим нормално протичане на кампанията. Внедряването на нова техника и обновяването на машинния парк е сред приоритетите на мениджмънта на „Пристанище Варна” ЕАД. От няколко седмици на пристанище Варна-запад работи нов челен товарач, който бе доставен от завода производител в Швеция. Внедряването на подобен тип техника с висока производителност, нисък разход на гориво осигурява значителното подобряване на производствения процес. Сред новите съоръжения, които ползваме при обработката на зърнените товари, са и самооткачащите се кесони с голям капацитет. От новата реколта до момента са изнесени над 140 000 т пшеница. Общо от началото на годината досега са обработени над 1 млн. т зърнени товари. Кораб Midway изнесе 26 000 т пшеница, Sam Eagle - 31 000 т, Federal Mattawa - 22 000 т рапица, Ioicos Legacy - 58 000 т ечемик от новата реколта.
Всъщност през последните няколко години няма ясно изразена кампанийност при нас – зърно се изнася през цялата година. Увеличиха се складовете и почти непрекъснато се обработват зърнени товари. Ето, и сега се товари както от новата, така и от миналогодишната реколта.
- Как се очертава тазгодишният добив?
- Реколтата е добра по данните, които ни представят зърнопроизводителите. Очакваме резултатите да бъдат сравними с миналогодишните. Общо взето нашият регион изнася над 70% от всичкото зърно на страната, което става предимно през варненското пристанище. Както вече споменах, напълно сме готови за неговата обработка.
- А правите ли някои по- сериозни инвестиции за подобряване на технологичния процес?
- През целия есенно-зимен период извършвахме планираните ремонти в инфраструктурата, складовата техника, кантарите, крановете, за да бъдат напълно подготвени за очаквания пик в обработката на зърното през лятото. Инвестициите, които правим, са краткосрочни, тъй като в новия ОУП на Варна е предвидено преместването на Варна- изток, не е наличен и генерален план, на чиято база да стане развитието. Като дългосрочни по отношение на технологичните процеси може да се определят евентуалните инвестиции в изграждането на новия Интермодален терминал.
- Имате ли информация за приключващото проектиране на новия Интермодален терминал - Варна?
- „Пристанище Варна” ЕАД е държавен пристанищен оператор, нямаме преки ангажименти към проектирането на новия терминал. Доколкото ми е известно, то върви по план и ще приключи в обявения срок.
- Превалихме средата на годината, какви са стопанските резултати за първото полугодие?
- По данни към 30 юни обработените товари са над 4,7 млн. тона, което е с 336 000 тона повече в сравнение със същия период на миналата година. Отчитаме ръст от 7,7 %. Освен това през първото тримесечие имаме доста повече обработено зърно, отколкото по същото време на 2014 г. Най-важното е, че изпълнението на годишния план върви нормално.
- При контейнерните товари има ли увеличение?
- Към днешна дата увеличението на контейнерните товари е с 6,6%. Обработени са над 80 000 TEU. Някои контейнерни линии вдигнаха оборотите си. От наша страна правим инвестиции в инфраструктурата и техниката на контейнерния терминал. В момента той разполага с два специализирани и два мобилни крана, които ни позволяват едновременната обработка на два кораба.
- Залагате ли и на транзитните товари?
- Привличането на транзитни товари е една от основните ни цели. В тази насока вече имаме успехи. Обработени са над 29 000 тона газопреносни тръби като транзитен товар за Азербайджан. В постоянни преговори сме за нови товари от този тип. Имаме запитвания за такива превози за Азербайджан и Казахстан за следващата година.
- А от страна на френската “Тотал”, която обяви, че започва проучвателните сондажи в блок „Хан Аспарух” догодина?...
- Към момента става дума за проучвателна дейност. Ще има товари, ако започне експлоатацията на блоковете. Това обаче ще стане ясно в близките години.
- Как върви изпълнението и на инвестиционната програма за годината?
- Върви по план.Тази година са предвидени инвестиции в общ размер над 11 млн. лева. От тях 6 млн. лева са за доставка на нова техника. Над 5 млн. лева ще бъдат инвестирани в инфраструктурни проекти. Планирали сме рехабилитация на настилки, жп коловози, подкранови пътища, подстанции, пристанищни складови съоръжения и сгради.
- Отварянето на зоната около първо и второ кейово място за обществено ползване отразява ли се на стопанската дейност на пристанището?
- „Пристанище Варна”ЕАД е държавен пристанищен оператор и като такъв за нас основният приоритет е обработката на товари. Районът в тила на 1-во и 2-ро кейово място е най-старата част на пристанището, която имаше нужда от обновяване. Там от дълго време няма кранове, тъй като на това място товароносимостта на кея е слаба и през последните години сме го ползвали най-вече за складова дейност. В момента тази зона е отворена за гражданите и гостите на Варна. Освен това през последните години тя стана интересна покрай регатата “Тол шипс”. Районът и занапред ще бъде ползван при организирането на събития от публичен характер, каквато е регатата “Тол шипс”, на която се очаква и догодина да станем домакин, и ще я посрещнем в още по-приветлив вид. Зоната е отворена и за други по-малки регати. Вече можем да гарантираме отличното провеждане на подобни събития, както и да сме притегателен център за други спортни и културни мероприятия от национален и международен характер. Тази зона остава пристанищна и не е отпаднала необходимостта тя да бъде такава. Сега я отваряме за публично ползване покрай определени важни за града събития, когато това е необходимо и не пречи на нашата дейност. Всичко тук е направено така, че може да се премества и ако се наложи много оперативно, буквално за едно денонощие отново да стане наша работна площадка.
- Колко круизни кораба посреща морската гара това лято?
- Вече имаме 6 посещения на круизни кораби. Очакваме поне още толкова до края на сезона, като са възможни и допълнителни заявки. Така че очакваме успешен круизен сезон. Ние останахме едно от малкото пристанища на Черно море, които са атрактивни за круизните линии след развитието на събитията в Украйна. Надяваме се на още по-добри резултати през следващите години, тъй като положихме сериозни усилия за обновяване на зоната, която посреща международния поток круизни туристи. Виждате, че районът около 1-во и 2-ро кейово място вече е обновен. Това е визитната картичка, която Варна представя пред заможните гости, посрещани по море. Постарахме се да представим и историята на варненското пристанище в изложба на открито, която ще обновим с нови кадри през близките месеци. Предвиждаме и допълнителни дейности за подобряване естетизацията на пространството около морска гара, тъй като съзнаваме ясно ползите от развитието на круизния туризъм у нас, а „Пристанище Варна” ЕАД е лидер в тази област.
Стефан Денков
Снимки Пламен Гутинов
Коментари