Щатският суров петрол се понижи моментно днес под психологическата граница от 50 долара за барел с доставка през септември. Поскъпващият долар и опасенията за свръхпредлагане на суровината, след отпадане на санкциите към Иран, продължават да са основни фактори, предопределящи поевтиняването на черното гориво.
Спад отбеляза и цената на брента, който се търгува при нива от 56.50 долара за барел с доставка през септември. В тези условия ще погледнем към пазара на горива у нас, за да видим как реагират цените на бензина и дизела. За последния един месец цената на петрола тип брент се е понижила с 12.9%. В същото време цената на най-масовия бензин А 95 се е повишила с 1 стотинка по родните бензиностанции - от 2.29 лева за литър до 2.30 лева към днешна дата, по данни на сайта fuelo.net. Естония измества Полша като страната с най-евтин бензин в ЕС - позиция, трайно окупирана от Полша през последната близо година. Бензинът А95 в Естония е при ниво от 1.135 евро за литър (2.22 лева за литър), докато в Полша поскъпва до 1.168 евро (2.28 лева за литър). България е с третия най-евтин бензин в ЕС при ниво от 1.176 евро за литър (2.30 лева за литър). Леко понижение от 3 стотинки, или 1.2%, до 2.32 лева за литър, бележи цената на дизела у нас за разглеждания период. И все пак цената на дизела се запазва трайно над тази на бензина в България - тенденция, напълно противоположна на тази в повечето европейски страни.
Бензинът в ЕС е средно с над 31 стотинки по-евтин, в сравнение с дизела, като разликата достига близо 60 стотинки в страни като Дания. Ако разгледаме изменението в цената на петрола на международните пазари и цените на горивата в един по-дълъг период (от една година), нещата изглеждат доста по подобен начин. Брентът е поевтинял с 47.4% за последните дванадесет месеца. За същия период бензинът у нас е поевтинял с 9.8%, или 25 стотинки за литър, от 2.55 лева до 2.30 лева към днешна дата. За последната една година дизелът е поевтинял с 10.8% по родните бензиностанции. Предвид на факта, че цената на петрола предопределя около 40% от стойността на горивата у нас, то определено можем да заключим, че поевтиняването на бензина и дизела не е пропорционално с това на петрола. В идеалния случай (при пълно пренасяне на спада в цената на петрола върху това на бензина и дизела), горивата би следвало да са поевтинели с близо 19%, или около два пъти повече от настоящия им спад.
Източник: Profit.bg