IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Новини Варна
11:00 | 10 ноември 2024
Обновен: 04:39 | 13 ноември 2024

Близо 600 случая на агресия във Варненско за година

13 проблемни деца са били преместени от едно учебно заведение в друго

По материала работи: Слав Велев
Близо 600 случая на агресия във Варненско за година

Темата за противодействието на тормоза и насилието е тема и на родителските срещи във варненските школа/ Снимка: Черно море

Агресията в училище не е чужда за варненските школа, въпреки че усилията за спирането й никога не са стихвали. 557 случая на агресия и тормоз са регистрирани през учебната 2023/2024 г. на територията на област Варна. Това съобщиха за „Телеграф“ от Регионалното управление по образованието (РУО) в морската столица. 13 ученици са били преместени в други учебни заведения като крайна мярка, защото идеята на приобщаващото образование е да се работи за отстраняване на проблема, а не да бъде само отклонен.

През учебната 2023/2024 г. на територията на област Варна са се обучавали 816 ученици със специални образователни потребности на ресурсно подпомагане.

ДИРЕКТОРЪТ

„От изключителна важност е всяко училище да спазва единния механизъм на МОН, разпространен от РУО за реакция и поведение на нашия персонал при ситуации на агресия. Но не можем да пренебрегнем и още един изключително важен компонент – родителите“, споделя пред в. „Телеграф“ директор на едно от варненските школа.

„Много е важно да имаме предварителни наблюдения върху агресивните прояви на съответния ученик. Трябва да може да си отговорим максимално ясно на въпросите: Кой? Кога? Как? Какво? И евентуално – защо?“, добавя тя.

ПСИХОЛОГЪТ

Подобен анализ задължително трябва да се извърши заедно с психолога на училището, а събраните данни и изводи да се обсъдят с ръководството, преди да се предприемат следващи действия, които са

наблюдение честотата на агресивните прояви. Практиката показва, че агресивните прояви понякога са свързани със средата в училище. Това споделя от практиката си психолог. Според нейните думи, създаде ли се веднъж прецедент без ответна реакция от страна на учителите и родителите, доста вероятно е след това да се превърне в спирала от негативни ситуации. В този случай се използват някои от практическите стратегии за работа с агресивни ученици, за да се справим и прекратим негативното поведение.

Има и случаи на деца със СОП, страдащи от социална фобия, които изключително много се притесняват от съучениците си. Натрупването на вътрешно напрежение в детето в тази ситуация също може да доведе до агресивни прояви, коментира специалистът.

СЕМЕЙСТВОТО

Не са редки случаите, когато поведението на учениците е свързано с проблеми в семейството Неглижирането, прекаленият контрол или липсата на граници в семейната среда може да доведат до прояви на агресия в училище. Често децата не могат да реагират открито на това, което се случва вкъщи, но техните емоции ескалират когато вече са извън семейната среда.

РОЛЯТА НА ИНСТИТУЦИИТЕ

Междуинституционалното взаимодействие е ключово за синхронизиране на усилията си в полза на детето. Само когато МОН, ДАЗД и МТСП координирано прилагат Наредбата за приобщаващо образование може да бъде постигната пълноценна грижа за децата и учениците.

При идентифициране на ситуация на тормоз, следва незабавно да се уведомят органите за закрила на детето и/или полиция. Това е задължение на всеки гражданин по силата на Закона за закрила на детето (ЗЗД), следователно сигнал до отдел „Закрила на детето“ и/или Районно управление „Полиция“ трябва да подаде гражданинът или служителят на училището, идентифицирал тормоза. Уведомените институции започват проверка на сигнала по реда на Координационния механизъм за взаимодействие при работа в случаи на деца, жертви на насилие или в риск от насилие, и за взаимодействие при кризисна интервенция.

РЕШЕНИЕТО

Агресията и проблемните поведенческите прояви са преодолими, когато учителите, родителите и специалистите работят съвместно, за да анализират обстоятелствата, предизвикващи съответното поведение, и да реагират своеременно и адекватно . В допълнение към това, все по-широкото обучение в социално-емоционални умения в клас предоставя стабилната основа, която с времето да повлияе позитивно на всички замесени страни, смятат педагозите. Според тях е особено необходимо да подкрепим децата да се научат да се справят с емоциите си, да уважават и ценят поставените граници, да се стремят към най-доброто си представяне.

Коментари

Новини Варна