Минко Христов/Снимка: АРХИВ
Изпълнителният директор на Двореца на културата и спорта във Варна - Минко Христов ,отрече обвиненията за финансови злоупотреби, отправени от общината на специално нарочена за целта пресконференция. Тя бе свикана по повод излезли публикации през изминалата седмица в местни медии. Пресконференцията води самият Минко Христов. В нея участие взеха и адв. Петя Манолова и Иван Дипчиков – финансов директор на „ДКС“ ЕАД.
Ето какво казва Минко Христов:
„От пресцентъра на Община Варна научихме, че кметът г-н Коцев е наредил да започнат одити във всички структури на Община Варна. Трябва да подчертая, че oдитният доклад от който се цитират допуснати пропуски в работата на „ДКС“ е от месец август 2023 г., а одитираният период е за 2022 г. В публикуваното съобщение се правят извадки и посочват само аргументите на проверяващото лице, без да са е взето под внимание представеното становище на ДКС по цитираните в доклада констатации, а такова има.
1.1. В прессъобщението се казва, че при отдаването на площи под наем в ДКС, някои от наемателите са плащали суми под минималните, определени със заповедта на изп.директор, а начислените отстъпки от наемите не са регламентирани в договорите като процент.
В самия одитен доклад е посочено следното:
……….В съответствие с изискванията на чл.4 от Правилника за реда за провеждане на процедури за отдаване под наем, при определяне на месечната наемна цена по договорите за отдаване под наем е прилагана“ Методиката на Общински съвет - Варна. Определените цени по договори и заповеди на изпълнителния директор са на цени не по-ниски от определените минимални такива съгласно Методиката. Цените, определени в Заповед №52/30.10.2014г. са в размер не по-нисък от методиката. В три от проверените договори се установиха наемни цени под минималните, посочен в заповедите.
Забележете –в заповедите, а не спрямо методиката. В становището, което сме представили към одитния доклад сме обяснили че:
…..В „Дворец на културата и спорта“ се отдават площи и помещения, които са обособени в бивши фоайета и складови помещения , част от които са с временна конструкция и ниски тавани с височина до 2м .В цитираните в проверката договори наемателите ползват помещения без слънчева светлина и без възможност за климатизация.
Затова и цените на тези помещения са съобразени със спецификата на отдавания под наем обект, както и с методиката.
1.2. В прессъобщението се посочва, че при договорите за реклама и излъчване на клипове, както и при поставянето на рекламни винили на ДКС от наематели липсва каквато и да е цена и тя е била определена по „договаряне“ в нарушение на закона.
Нарушение на кой закон? Да сте чували закон за реклама? За Етичен кодекс за рекламната дейност – да! За Закон за Радио и телевизия –да!
За всички рекламни позиции са сключвани договори по утвърден ценоразпис или по допълнително оборудване.
2. В прессъобщението кметът посочва, че одитът се прави за да има ясна картина за дружествата, преди да се подготви бюджета на Община Варна за 2025г и да се защитят публичните пари.
Тук искам дебело да подчертая:- „Дворец на културата и спорта“ не получава дотации или друг вид финансиране от държавата или общината, за да осъществява дейността си! Дружеството е търговец, участник в търговския оборот, което се самоиздържа от основната си търговска дейност и не разпределя държавен или общински ресурс. ДКС е търговско дружество, което отдава под наем търговски площи на други търговци и се самоиздържа.
И тук е момента да ви информирам за финансовите резултати на дружеството:
За 2023г печалбата на търговското дружество „Дворец на културата и спорта “ ЕАД е в размер на 348 000 лева, която е формирана от реализираните приходи от търговския оборот и е най- високата в сравнение с всички търговски дружества, на които собственик на капитала е Община Варна.
Припомням в какво състояние се намираше „ДКС“ през 2014г, когато постъпих на работа като Изпълнителен директор. За 2012г- загубата е в размер на 245х.лв; За 2013г- загубата е в размер на 238х.лв; За 2014г- загубата е в размер на 239х.лв; Представям Ви справка от която е видно тренда на растеж на печалбата на Двореца през последните години:
Справка за финансовите резултати на „ДКС“ ЕАД за периода 2007- 2023г.
3. В същото прессъобщение се посочва, че проверката на ДКС за 2022г установява, че обществените поръчки са провеждани по неприложим спрямо закона ред, по неактуализирани от СД правила. Проведена е обществена поръчка за около 400 хил.лв. за доставка, монтаж и подмяна на осветители на спортното поле с редица нарушения, както и че осветителните тела не съответстват на условията за температура.
В тази връзка представям и извадка от одитния доклад:
……… Съгласно чл.5, ал.2, т.14 във връзка с §2, т.43 от Допълнителните разпоредби на Закона за обществените поръчки (ЗОП) изпълнителният директор е публичен възложител на обществени поръчки, като представляващ публичноправната организация. В дружеството са разписани и утвърдени на 22.12.2014г.1 от изпълнителния директор Вътрешни правила за провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки (ВПОП).
……….. Утвърдените правила от 22.12.2014г. не са актуализирани съгласно изискванията на ЗОП (Обн. ДВ, бр.13 от 16.02.2016г .),
Ще отговоря на тези констатации в одитния доклад с направените констатации в доклада на Агенция за държавна финасова инспекция (АДФИ) към МФ от извършена финансова инспекция на „ДКС“ ЕАД през 2021г.
В доклада на АДФИ се посочва следното:
От 15.04.2016г, когато е в сила ЗОП /ДВ.бр.13 от 16.02.2016г/ „Дворец на културата и спорта ЕАД“ е загубило качеството си на публичноправна организация, съответно представляващите дружеството не са публични възложители по чл.5,ал.2,т.14 от ЗОП, защото „ДКС“ ЕАД не отговаря на дефиницията за публичноправна организация по смисъла на Параграф 2, т.43 от ДР на ЗОП, а именно:
/За сведение :Т. 43. "Публичноправна организация" е юридическо лице, за което са изпълнени следните условия:
а) създадено е с конкретната цел да задоволява нужди от общ интерес, които нямат промишлен или търговски характер;
б) финансирано е с повече от 50 на сто от държавни, териториални или местни органи или от други публичноправни организации, или е обект на управленски контрол от страна на тези органи; или има управителен или надзорен орган, повечето от половината от членовете на който са назначени от публичен възложител по чл. 5, ал. 2, т. 1 - 14.
Нуждите от общ интерес имат промишлен или търговски характер, когато лицето действа в нормални пазарни условия, стреми се да реализира печалба, като самостоятелно понася загубите от извършване на дейността си./
Кой е прав? АДФИ към Министерство на финансите или Звеното за вътрешен одит към Община Варна?
По отношение на проведената процедура за доставка на LED осветители даваме следната информация.
Цитат от одитния доклад:
…………Проведена е открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет изпълнение на доставка, монтаж и подмяна на съществуващи осветители на спортното поле с нови високо енергоефективни LED осветители и допълващо художествено осветление с прогнозна стойност до 400 000 лв. В обявлението за обществената поръчка са посочени условия за участие, които не са съобразени с обекта на съответната поръчка - участникът да е вписан в Централния професионален регистър на строителя за строежи I група и III група, III категория,
Както и констатацията на одитора ,че
………Техническите предложения и на тримата участника не отговарят на предварително обявените условия/техническата спецификация. Съгласно поставените от възложителя минимални технически изисквания Специализираните LED осветители за художествено осветление - 8 бр. трябва да са с цветна температура на светлината, излъчвана от светодиодите: 7000 ±-300 К. Според изготвените от тримата участника таблици за съответствие на предлаганите продукти съгласно т. IV от Техническата спецификация, предложението им са идентични с изискванията, но от каталожните данни на производителя е видно, че LED осветителите не покриват минималните изисквания, тъй като са с температура 6 500 К.
В обявената поръчка от наша страна е поставено изискване към участниците да са вписани в Централния професионален регистър на строителите (ЦПРС) за строежи 1-ва група и 3-та група,3-та категория по следните причини:
- демонтажа на старите осветителни тела и монтажа на новите ЛЕД осветители се извършва височина над 15 м.
- работи се с високо ел. напрежение
Относно технически изисквания на ДКС за осветителите за художествено осветление:
Цветна температура на светлодиода – 7000 +- 300К
Управление на фоновата цветова темпетатура 6500 – 2800 К
От данните на производителя ясно се вижда, че показателите отговарят на изискванията, а от изминала пресконференция с участие на зам. кмет Деян Иванов стана ясно, че одиторите на Общината са икономисти и нямат техническа специализация. Ние разполагаме с доклад на акредитирана лаборатория.
След направените измервания на светлотехническите показатели, акредитираната лаборатория излиза с РЕЗУЛТАТ: Монтираното осветление отговаря на БДС EN12193 по отношение на изискванията за цветна температура и цветопредаване.
Протокол 2024-001-2 /14.02.2024 на акредитирана лаборатория за резултатите от извършени измервания на количествените показатели на осветителната уредба
И няма как да не Ви запозная с изводите на Одитния доклад:
……..Фирмената политика на „Дворец на културата и спорта“ ЕАД и организацията за администриране на приходите създават условия за ефективно управление и контрол на финансовите ресурси и за постигане на целите за осъществяване на максимален финансов резултат от дейността на дружеството. Системата за вътрешен контрол гарантира и осигурява точна, пълна и своевременна събираемост и отчетност на дължимите приходи.
..........С оглед предприемане на мерки от ръководството за отстраняване на установените грешки и недостатъци вътрешният одитор формулира следните препоръки2:
Изпълнителният директор на „Дворец на културата и спорта“ ЕАД, гр. Варна да предприеме действия, относно въвеждане на писмени политики и процедури за осъществяване на предварителен контрол преди вземане/извършване на решения/ действия, в т. ч.: преди изплащане на възнаграждения. Следва да се определи лице/а, което/които ще го осъществява, да се регламентират проверките, които ще се извършват, както и начина на документиране на контролната дейност.
Изпълнението на препоръките и отстраняването на грешките и недостатъците следва да се осъществи в кратки срокове, като за целта бъде разработен и одобрен план за действие.
От страна на ДКС на 01.09.2023г в Община Варна е представен План за действие за изпълнение на единствената препоръка в Одитния доклад . Изпълнена е в срок и представена на кмета на Община Варна."
Коментари