В нарушение на чл. 99, ал. 1 от Закона за държавния бюджет, дружеството „Градски транспорт“ не е внесло в общинския бюджет на Варна 50 % от приходите си от наеми, което възлиза на 439 580 лв. Всички имоти, които дружеството „Градски транспорт“ е отдавало под наем през 2023 г., са били без проведени търгове в нарушение на съответната наредба.
Това става ясно от началния етап на одита на „Градски транспорт“ ЕАД, за който кметът Благомир Коцев бе информиран миналата седмица от Вътрешния одит в Община Варна. Проверката обхваща финансовата част на извършването на услугата на градския транспорт. Понастоящем в дружеството, както и в други общински дружества, тече следващ етап на одита, касаещ сключените договори, изплащаните заплати, щатния състав, условията на труд и другите възнаграждения на персонала. Във връзка с поетия ангажимент пред работниците от „Градски транспорт“ ЕАД, с които кметът се срещна на 10 октомври, Общината публикува резултатите от тази първа проверка.
В нарушение на чл. 5.1. от Договора за обществен превоз на пътници, едва на 26 април 2023 г. Общинският съвет на Варна приема Икономическата рамка на „Градски транспорт“ ЕАД за периода от 1 януари до 23 октомври 2023 г. – с 4 месеца закъснение. Рамката касае транспортната задача и цената на километър пробег, както и размерът на възнагражденията за извършването на услугата за транспорт на пътници, което се заплаща от ОП ТАСРУД от продажбата ни билети.
Част „Приходи“ в дружеството се формира от 3 компонента – от възнаграждение на базата на километри пробег, от компенсация за транспортната услуга на специални категории пътници, заплащана от държавата и общината (в т.ч. авансово), както и от собствени приходи – от реклама, наеми, продажби на материали и активи и др. Именно по това направление одитът установява, че в общинската хазна не са внесени дължими средства от наеми, а имотите са отдавани без търгове. В нарушение на закона договорите за наем не са били подписвани от главния счетоводител и не е осъществяван предварителен контрол преди сключването им. Няма разписани и вътрешни правила за реда и действията по отдаване под наем, пишат още одиторите.
Проверката установи също, че в нарушение на Договора за обществен превоз на пътници, дружеството не е осигурило наличност и продажба на билети в превозните средства, като приходите е трябвало да остават в дружеството.
В част „Разходи“ – сумите за персонал са се увеличили с близо 13 %. Преди да се извършат разходи за гориво, ел. енергия и газ, както и за охрана и застраховки, дружеството не е осъществявало предварителен контрол, което е незаконосъобразно, а плащанията на резервни части са правени с големи закъснения, установиха проверяващите.
Дружеството е с наложени запори по съдебни дела по проекта „Интегриран градски транспорт – фаза 1“ и допълнително се натоварва с разходи и такси за лихви, дела и санкции. Банковите такси неправомерно са признати за финансови разходи, което също нарушава закона, а главница по кредит, възлизаща на 543 хил. лв., изобщо не е заложена, но е изплатена от средствата на дружеството.
Към момента на одита в дружеството не са актуализирани правилата за планиране, възлагане, мониторинг и контрол на обществените поръчки, посочват инспекторите в доклада, предоставен на кмета на Варна.
Коментари