Шофьорите длъжни да пуснат охлаждането в автобусите, ако температурата е над 27 градуса
В горещия юли се оказа, че всеки пети автобус на градският транспорт в София е без климатик. Във Варна на охлаждане се радват пътниците само в половината рейсове, а в Пловдив хитруват и въобще не пускат климатиците, показа проверка на „Монитор“.
По улиците на София се движат 500 автобуса, като 400 от тях са климатизирани, съобщиха от Столичната община. Оттам обаче уточниха, че неклиматизираните превозни средства не се пускат по натоварените маршрути. В Столичната община освен оплаквания за липса на климатизация, не липсват и такива за много ниска температура в автобусите. В жегите шофьорите са длъжни да пускат климатиците, ако навън температурата е над 27 градуса, но не са и редки случаите, в които пътниците отварят прозорците, въпреки че е охладено. В София се очаква доставка на 30 нови електробуса. Те ще се движат по линиите 6, 74, 73 и 60. Очаква се да бъдат въведени в експлоатация до края на годината. Всички тролеи, които се движат по улиците, пък вече са изцяло подменени. От старите се пускат само при техническо обслужване на някой от старите. В началото на месеца бе спуснат в движение последния от новите тролеи, които вече се движат по линии 1, 9, 6 и 7. Производител на новите тролеи е „Шкода електрик“.
Те са 18-метрови нископодови, климатизирани, с платформа за детски колички и трудноподвижни хора. В тях има видеонаблюдение, стопбутон за слизане и звукова сигнализация за незрящи хора. Системата им за автономно придвижване е с акумулаторни батерии и осигурява минимум 5 км пробег без контактна мрежа. Столичната община предстои да пусне поръчка за закупуването на 25 трамвая и за 52 електробуса.
Автобуси от градския транспорт в Пловдив не спазват договора с общината да включват климатиците, ако навън температурата е над 28 градуса. Някои карат на отворени врати, а други хитруват, като включват климатик да духа студено само около шофьорското място. След проверка в автобусите и запитване на репортер на „Монитор“ до община Пловдив защо не включват климатиците на автобусите, по четвърта линия вече ги пускат, но по другите линии все още хитруват.
Запитването на „Монитор“ бе провокирано от случай с автобус по линия 4 . „Защо нямате климатик?“, пита пътничка кондуктора, а той й отговаря, че имало, ама бил слабичък. На разговора стана свидетел репортер на „Монитор“, чиято проверка установи, че вентилационните решетки в средната и задната част на рейса не подават студен въздух към пътниците. В същото време на шофьорската врата има залепена бележка, че вратата не се отваря. На последна спирка новата сграда на Пловдивския университет обаче водачът на возилото отвори предна врата, през която съвсем спокойно слезе кондукторът.
„Значи на тях да им е по-хладно, а ние в задната част на рейса да мрем от жега. Не стига, че в този автобус миришеше на изгорели масла, а и горещината бе нетърпима“, коментира младо момиче, също слязло да последната спирка до университета.
Само седмица по-рано отново проверка на “Монитор” по същата линия установи, че в автобуса изобщо няма климатик, въпреки че външната температура бе 38 градуса по Целзий.
„Ние питате ли ни как издържаме по цял ден?“, коментираха тогава шофьорът и кондукторката. С тяхно съгласие репортерът на “Монитор” подаде сигнал до община Пловдив. Оттам отговориха, че санкцията за превозвачи, ако в рейса няма работещ климатик при външна температура над 28 градуса, е 300 лева. Изискването е заложено в договорите за всичките 29 линии в Пловдив, сключени от общината с транспортните фирми. Това коментира за в. "Монитор" директорът на общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта” инж. Пламен Вълков. Пътниците могат да подават сигнали на телефон 032 622550, в случай че няма пуснат климатик или установят друго нарушение на правилата на доброто обслужване.
10 екипа от служители на предприятието всеки ден правят проверки в градския транспорт, съобщи инж. Вълков. До този момент няма глобени превозвачи за липсата на климатици, но проверките продължават, каза още той.
Само половината автобуси на „Градски транспорт” във Варна разполагат с климатици. 30 нови тролейбуса и 95 автобуса на общинската фирма разполагат с климатици за лятото. От общо 162 автобуса около 70 (или 42 на сто) обаче не са оборудвани с климатична система, разкри изпълнителният директор на транспортното дружество Злати Златев. „Пътниците често негодуват, че не е пуснат климатикът.
Мислят, че правим икономии, а някои автобуси просто нямат климатик, коментира Златев. Той уточни, че 23 от автобусите на общинската фирма са на възраст между 23 и 26 години. Други 38 возила са на по 20 години. Въпросните стари машини са „Мерцедес” и вече са навъртели по 1,5 милиона километра, като скоро ще излязат от употреба. Картината ще се промени съществено, след като на тяхно място общинският превозвач получи електрически автобуси и тролейбуси за градския транспорт на Варна. Това ще стане след реализиране на проекта от оперативна програма околна среда на „Мерки за адресиране на транспорта като източник на замърсяване на атмосферния въздух”. Управляващият орган вече е определил максималният размер на безвъзмездна финансова помощ от 70 млн. лв. за градския транспорт във Варна.
Градският транспорт в Добрич пък е само от микробуси.
Според пътници в бусовете има климатици, които са пуснати в жегите. Още повече че в най-натоварените линии малките транспортни средства се пукат по шевовете, особено в пик часовете. Има много правостоящи и ако няма климатици, ще се издушим, коментират добричлии, ползващи градски транспорт. Няма проблем с климатиците на градския транспорт в Стара Загора. С климатици са и автобусите, които возят работниците до енергийния комплекс „Марица-изток“.
В Шумен пък жителите на града разчитат на таксита, а не на градските автобуси.
Коментари