Варна 11°
fallback
Новини Варна
16:50 | 27 февруари 2021
Обновен: 05:44 | 22 ноември 2024

"Дупката" в центъра и икономическата зона край Варна тънат в неяснота

Няма срокове нито за стартиране, нито за завършване на двата проекта

По материала работи: Слав Велев

За индустриалната икономическа зона край Варна се говори от няколко години. Обещанията са, че тя ще се случи скоро. И от администрацията на общината и от Общински съвет Варна неведнъж са заявявали, че проектът е въпрос на време да стартира. Така например, през 2019-та година, кмета на Варна Иван Портних обяви, че изграждането ще започне през 2020-та година, пише Радио Варна.

(Заедно със съседните общини Варна ще изгради нова икономическа зона западно от града. Това съобщи днес кметът Иван Портних. Тя ще бъде разположена на над 7000 декара близо до магистрала "Хемус" и ще има статут на обект с  национално значение. Изграждането ѝ ще започне след Нова година, когато се очаква да бъде приет и Общият устройствен план на Община Аксаково. 26.09.2019)

В края на миналата година (31.10.2020) кметът на Варна обяви, че изграждането на  икономическата зона ще  започне тази година. Иван Портних: Изграждането на икономическата зона край Варна ще започне следващата година

Започва ли реално реализация на този основен проект през тази година, при положение, че все още ОУП на община Аксаково още не е приет- в предаването на Радио Варна изясняваме този казус със заместник-кмета на морската столица Христо Иванов, който е с ресор инфраструктура:

Един от важните елементи за стартирането разработката на индустриалната зона край Варна е ОУП на община Аксаково, който вече е в окончателен вариант и предстои съвсем скоро одобрение на Националния експертен съвет. Към днешна дата икономическата зона е на територията на община Аксаково, а имотите са държавна собственост. За да започне процедурата по стартиране на плана, трябва да бъдат осигурени съответните финансови средства. Видимо община Аксаково не разполага с такива средства. Той е включен в проектните обекти на община Варна, тъй като е стратегически за града, независимо, че се намира на територията на съседната община. Ние ще се помъчим да осигурим финансиране.

-Защо в десетките интервюта до сега  различни представители на общината и общински съвет са изказвали категоричност за сроковете, а отново става ясно, че има още хиляди неизпълнени условия, не просто да започне реализирането на целия проект, а едва да стартира на ниво проектиране?

Проектът трябва да започне да работи, след като се уточни кой ще бъде възложител на дейностите. И тъй като става въпрос за сериозно финансиране, в момента се водят разговори между кметовете на двете общини с министерствата, за да може от една страна да се осигури финансиране, а от друга да се определи възложител, който да започне да движи този процес по изработване на плана.

Възлагането на проект за изграждане на многофункционален културен център върху „Дупката” в центъра на Варна ще се случи едва през 2022-ра година. До тогава трябва да бъде проведен международен конкурс по смисъла на Закона за обществените поръчки. „Най- късно до месец май трябва да бъде обявен, а до края на годината и да приключи този конкурс”, каза за  „Позиция” зам. кмета на Варна Христо Иванов:

Тази година, ще бъде годината на изборен проект, който да удовлетворява изцяло направените изводи от анкетата и която да даде най- доброто за центъра на град Варна.

По отношение на ремонта на Железния мост над малкия канал, заместник кмета заяви, че в момента се разчиства пътната настилка и се подготвя основата за хидроизолация на едната лента. Работи се и по ремонт на конструкцията под него. И още за сроковете на приключване:

След 8-ми март започват дейностите по хидроизолация и монтажа на фугите, които трябва да бъдат изцяло подменени в ремонтираното платно. Очакванията са, че до месец март ще бъде приключен и пуснато движението в едната половина на съоръжението, което се работи в момента. След това ще обърнем движението в срещуположното платно, където се намира ЖП линията. По същия начин ще бъде направена хидроизолация и подменени съответните асфалтови настилки. Надявам се до средата на май месец  да приключат всички ремонтни дейности. Успоредно ще бъде извършена рехабилитация на пътната настилка в Южната промишлена зона- ще бъдат запълнени дупките, които са се отворили през зимния сезон.

По думите на Христо Иванов, до 2021-ва година, мостовото съоръжение, което трябваше да извежда тежкия трафик директно към пристанище Варна, няма да бъде реализирано. Припомням, че по думите на главния архитект на общината  Виктор Бузев до края на тази година той трябваше да бъде осъществен. Проектът е включен в бюджета за миналата година, за да може проектът да бъде актуализиран. Отправено е искане до Министерството на транспорта, за да бъде предоставен проектът и авторските права на Община Варна. В ресорното министерство успоредно с това приключват процедурата за финализиране на проекта Интермодалния терминал. Предполагам, че в съвсем скоро време, ще бъде свикан експертен национален съвет, който да приеме глобално проекта за  терминал. Община Варна ще използва частта от транспортната свързаност на Интермодалния терминал. За това и се получи забавянето. След 2021-ва година, ако се предоставят авторските права или се направи споразумение с Министерството на транспорта, ще бъде направена актуализация на проекта за мостовото съоръжение над ул. "Девня" и жп линията, за да се адаптира връзката с Аспаруховия мост и с пристанищната инфраструктура. Чисто административно трябва да бъде свършен определен обем работа, за да може през следващата година проектът да бъде разработен в техническа фаза и да се търси финансиране за реализирането му.

Автор на статията:
Слав Велев
Варна дупка икономическа зона неясноти
2 коментара
fallback
fallback