Общините градят с пари от фондовете и заеми от ЕИБ
От мащабните проекти, които общините планираха да стартират през 2021 г., ще се осъществят най-вече тези, които са с европейско финансиране или със заем от Европейската инвестиционна банка. Пандемията сви бюджетите на местните управи, предвидени за ново строителство, тъй като, от една страна, намаляха приходите в общинската хазна, от друга, коронавирусът глътна пари за най-належащите нужди в населените места, пише "Монитор".
Един от проектите, които имат не само местно, но и национално значение, е обходът на Бургас, така нареченият Северен обход. Строителството стартира официално вчера, а дейностите ще започнат още от тази седмица. Част от финансирането е от държавния бюджет - 12 945 900 лв. Тези средства ще се използват за авансови и междинни плащания при стартиране на строителните работи и строителния надзор на отсечката. С изграждането на 4,7-километровото трасе транзитният трафик, идващ от Варна по път І-9 и продължаващ на юг по път І-6 София – Бургас и автомагистрала „Тракия“, ще се изнесе извън центъра на Бургас. По този начин ще се повиши безопасността на движение за пътуващите от Западна и Северна България, като се избягва влизането в областния град.
Tpaceтo нa oбxoдния път зaпoчвa пpи 230-и ĸм нa път І-9 Capaфoвo - Бypгac, нeпocpeдcтвeнo cлeд Aтaнacoвcĸoтo eзepo и в близocт дo нacтoящoтo ĸpъcтoвищe, щe пpeминaвa нa зaпaд, зaoбиĸaляйĸи eзepoтo, a cлeд тoвa щe ce нacoчвa ĸъм път І-6 Beтpeн - Бypгac и щe зaвъpшвa пpи 493-ти ĸм нa пъpвoĸлacния път пpи ceлcĸocтoпaнcĸия нaдлeз. Oтceчĸaтa щe бъдe c двe плaтнa, paздeлeни cъc cpeднa paздeлитeлнa ивицa, c пo двe лeнти зa движeниe във всяка пocoĸa и бaнĸeти, ĸaĸтo и лoĸaлни плaтнa. Bpъзĸaтa нa нoвoтo тpace cъc cъщecтвyвaщaтa пътнa мpeжa щe ce ocъщecтвявa чpeз 4 пътни възeлa. Предвиденият сpoĸ зa изпълнeниe нa cтpoитeлнитe paбoти e 18 мeceцa. Прогнозната стойност е около 53 млн. лева без ДДС и 63,5 млн. лева с включен ДДС. Очаква се проектът да бъде завършен най-късно до лятото на 2022 г.
С пари от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) общината в Бургас планира да проектира специализирана детска болница. Прогнозната стойност на поръчката е 1.45 млн. евро.
И Столичната община има намерение да тегли дългосрочен заем от ЕИБ на стойност 60 млн. евро за изграждането на ключови обекти. Един от тях е основният ремонт на тунела на НДК, както трамвайното трасе. Така трамваите, които идват от бул. Скобелев" при Петте кьошета, ще се качват на своеобразна рампа и ще минават по покрива на тунела на НДК. Целта е от съществуващия един коловоз да станат два и да се отдалечат от сградите. Сред другите проекти е Зелено пространство за колоездачи и пешеходци между гара "Пионер" и столичния квартал "Слатина". Идеята е да бъде изградено на мястото на старите релси, които с годините са се превърнали в пространства, обрасли с бурени, с което ще бъдат облагородени. Цялата територия е 67 000 квадратни метра, а зелените площи за обществено ползване ще бъдат 32 742 квадратни метра. Предвидени са 30 хиляди кв. метра допълнително озеленяване и над 3 км велоалеи.
Най-големият проект на София обаче си остава строителството на метрото. Тази пролет трябва да бъде открит вторият етап от третия лъч на метрото, който ще свързва „Красно село“ с „Овча купел“. Първият етап бе официално открит в края на август 2020 г. С пускането на новите 8 станции общият брой на действащите спирки на метрото стана 43, а дължината на линиите достигна 48 км. Тази трябва да започне и работата по участъка от „Хаджи Димитър“ до “Левски Г“. Цялата трета линия ще има 21 км трасе с 21 станции и ще вози по 210 000 пътници дневно.
Тази година в София се очаква да започне първият етап от мащабната реконструкция на централния площад „Света Неделя“. Станции за зареждане на електрически автомобили, три вида осветление, нови спирки с билетни каси, както и пейки, попиващи праховите частици, ще бъдат разположени на площада, предвижда проектът на италианското студио „Фуксас“, което спечели конкурса на Столичната община за обновяване на пространството. Цялата зона около "Света Неделя" ще бъде пешеходна, като се запазва движението на трамвая, а спирките ще бъдат една срещу друга. Новите спирки ще са с билетни каси и тоалетни. Колите на Патриаршията ще бъдат обаче допускани. Зареждачките за е-коли ще са разположени пред Съдебната палата. Специални лампи ще осветяват дърветата, подовата настилка, ще има и високо осветление с USB входове и камери. В проекта са предвидени също изграждане на сухи фонтани и зона за подвижни съоръжения.
Общинският съвет във Варна пък одобри миналата година финансиране в размер на 240 хил. лв. за проучване на възможността за изграждане на "леко метро". Сумата е предназначена за изготвяне на техническо задание и определяне на терен за депо.
Градската железница е заложена в Общия устройствен план на града. Нейното трасе трябва да преминава по бул. "Цар Освободител". Основната функция на бъдещата градска железница ще бъде да свърже новата икономическа зона, която предстои да бъде обособена край Аксаково, с Варна. Тя ще е основно надземна, като само в отделни участъци ще минава под земята. Финансиране за изграждане на железницата ще се търси от еврофондовете.
Един от големите транспортни проекти в Стара Загора е „Реконструкция на гаров комплекс Стара Загора – проектиране, строителство и авторски надзор" на стойност 9,7 млн. лв. без ДДС, чиято реализация вече започна. Проектът се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие, чрез Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. Предвидени са мерки за енергийна ефективност, ще се подменят всички инсталации, стенни, подови и таванни покрития, нови фасади и ще бъде изградена нова климатизация.
Гарата ще разполага с четири асансьора, за да бъде осигурен достъп до всички нива на хора с намалена подвижност. Сегашната сграда е проектирана през 70-те години и оттогава не е извършван основен ремонт. Новият проект е на студио АТМ с основател и управител арх. Ивайло Мишев. Техни са проектите на фонтаните пред Народния театър "Иван Вазов" и в Южния парк, летищата в Бургас и Варна, спортна зала в Нова Загора и др.
На финала на основния ремонт извън европроекта от НКЖИ възнамеряват да реставрират поставения преди около 40 години на постамент пред гарата локомотив с регистрационен № 555, произведен преди 98 години в хамбургския завод Hanomag. Машината е била използвана от въстаниците през 1923 година за изтегляне в посока гара Нова Загора.