Варна 10°
fallback
Новини Варна
11:31 | 6 февруари 2019
Обновен: 04:33 | 1 ноември 2024

Експерт: Инстинктът на водача често води до погрешни действия

Специализирани полигони биха решили проблема с войната по пътищата

По материала работи: Борис Проданов

Новият проектозакон за движение по пътищата предвижда редица промени, като най-същественото изменение е свързано с младите шофьори. По новите правила те ще имат право да управляват автомобили с ограничена мощност и само с придружител през първите шест месеца, след като се сдобият със свидетелство за управление.

 

„Самият факт, че промените са поредни, показва, че все още управляващите не могат да намерят формулата, която да предотврати войната по пътищата, заяви в сутрешния блок на тв „Черно море“ с водещ Иван Барбов рали мениджърът Владимир Гатев.  - Относно конкретните промени, ограничаващи младите шофьори да управляват автомобили, по-мощни от 68 к.с., мога да дам пример, че доста време карах автомобил с мощност 65 к.с., който лесно достигаше до сериозно високи скорости. Това показва, че проблемът не се корени в това какъв е автомобилът и каква е неговата мощност, а в това колко са подготвени шофьорите, защото до сериозен инцидент може да се стигне и с малолитражен автомобил“, категоричен бе той.

 

Във връзка с предвижданията на новите изменения да се полага допълнителен изпит на полигон  Владимир Гатев изрази мнение, че това би било добре, но според него трябва много внимателно да се подбере типа полигон, на който да се полагат тези изпити. Той подчерта, че в България липсват специализирани полигони, които да предоставят условия за пресъздаване на определени ситуации на пътя. Според него полигон, който учи бъдещите шофьори как да заобикалят конуси и как да паркират, няма да окаже никакво влияние. „Нужни са специализирани полигони, където да могат да се пресъздават условия за аквапланинг, рязка смяна на посоката за избягване на спряло превозно средство – актуално заради катастрофите с каруци на пътя, рязка промяна на сцепление… генериране на кризисни ситуации, при които човек може да придобие опит и да се почувства по-сигурен“, отбеляза експертът.

 

Той изрази съжаление, че конкретните закони се пишат от хора, които нямат опит в сериозното управление на автомобили, и заяви, че има подготвени кадри, които могат да участват в изготвянето на програми и стратегии, като може да се използва и чуждия опит.

 

Владимир Гатев посочи за пример Сърбия, където има изграден специализиран полигон, построен със средства от ЕС. „Подобно съоръжение реално води до подобряване на уменията на водача, защото трябва да се работи, на първо място, за избягване на рисковите ситуации и, на второ, ако попадне в такава ситуация, водачът да знае как да реагира. Често инстинктът води до погрешни действия – например, ако задните гуми на автомобила загубят сцепление с пътната настилка, инстинктивно водачът иска да спре, което 100% води до инцидент. Правилното в случая е подаване на газ, което дава възможност на автомобила да остане на пътя“, уточни той, отбелязвайки, че моментите са много и човек трябва да мине сериозно през тях, за да може да излезе от подобни ситуации.  

 

 

Гатев не вижда смисъл и относно изискванията за придружител на младия шофьор през първите шест месеца, докато управлява автомобила. По думите му голяма част от хората използват автомобила си, за да се придвижат от едно място на друго, да ходят на работа и т.н. „Ако този „млад“ шофьор, да речем, е на 30 г. и е на пълен работен ден, как ще си осигури човек до него, когото да разкарва като куфар?! Върви се в посока административни промени, които освен да генерират повече средства от наложени глоби, не водят до нищо конкретно“, е мнението на рали мениджъра.

 

Според него манталитетът на водачите е много голям проблем и той трябва да започне да се изгражда от най-ранна детска възраст. „Доказано повечето стратегии за безопасно шофиране идват от скандинавските страни, където се отчита най-малък брой жертви на пътно-транспортни произшествия. Това са и страните с най-добре развит автомобилен спорт. Може би трябва да се помисли и за възможността пилоти да влязат в училищата и от най-ранна детска възраст бъдещите шофьори да бъдат запознати с възможните опасности на пътя. Защото мисля, че със сегашното поколение битката е загубена, но ако искаме следващите поколения да не са жертви на този проблем, трябва работата да се започне отсега“, категоричен е експертът.

 

 

Мариана Стойкова

 

 

Автор на статията:
Борис Проданов
0 коментара
fallback
fallback