Варна 25°
fallback
Новини Варна
18:17 | 31 август 2017
Обновен: 14:19 | 28 септември 2024

С постановка по "Краля на комедията" откриват 97-ия творчески сезон на Варненския театър

30 години по-късно режисьорът Костадин Бандутов все така високо цени драматургията на Рей Куни

По материала работи: Слав Велев

С постановка по Рей Куни, спечелил си прозвището  „Кралят на комедията“ откриват 97-ия творчески сезон на Варненския драматичен театър, съобщават от пресцентъра на културната институция. Английският драматург, актьор, режисьор и продуцент е написал над 70 пиеси, от които в България по-известни са „Между два стола“, „Бащи, лъжи и още нещо”, „Шантави пари”, „Прозорецът убиец”, „Две сватби и едно прелюбодеяние” и др. Първият, който открива Рей Куни за българската публика, е Костадин Бандутов, чиято постановка „Между два стола“ със 151 представления в периода 1990-1998 година се оказва най-дълго играният спектакъл на голяма сцена в най-новата история на Варненския драматичен театър. „По улиците ме спираха познати и непознати, за да ми кажат, че видят ли афиш за „Между два стола“, веднага си купуват билет, за да гледат спектакъла за пореден път. Явно имало е нужда от точно такъв текст и такъв театър в трудното българско време, веднага след промените“, спомня си режисьорът.  

След Варненския театър, Рей Куни залива българските театри, стига се дори до своеобразна Рей Куниада в НДК, която показва всички постановки на нашумелия автор. Това преекспониране води по-късно до отдръпване, отегчение и дори заклеймяване в стила „от Осанна до Разпни го“. Разбира се, същественият въпрос, извън театралните моди, е как се поставя авторът.  

На старта на 97-мия творчески сезон на драматичен театър "Стоян Бъчваров" Костадин Бандутов решава да постави „Бащи, лъжи и още нещо”, отново във Варна. Премиерата ще е на  19 и 20 септемри 2017 от 19.00 часа на Сцена Филиал. 

„Сега, когато художествената критика почти липсва и по нашите сцени шестват какви ли не долнопробни заглавия, Рей Куни може „да се нареди“ направо до Шекспир. Използвам това драстично сравнение, защото то очетава съмнителното ниво на повечето съвременни комедийни представления в България“, споделя Костадин Бандутов с тъга. 30 години по-късно той все така високо цени драматургията на Рей Куни и се връща към него, за да постави във Варненския театър „Бащи, лъжи и още нещо“.

Всъщност това е вторият му режисьорски прочит на варненска сцена на същото заглавие, а колко време е изтекло междувременно личи от факта, че Свилен Стоянов, който преди е играл ролята на сина, сега ще видим в главната роля на бащата. Специалният момент тук е, че с тази роля известният варненски актьор посреща своята 60-годишнина, подчертават от пресцентъра на варненския театър. 

„Свилен Стоянов, освен че е много дисциплиниран актьор, свири на цигулка и пее. Може би затова се стреми да изгради ролята си като музикална партитура, в която всяка нота има своето утвърдено място, но театърът има своите специфични правила. Вярвам на Свилен и на всички останали актьори и съм убеден, че ще се получи един комичен, но в същото време естетски спектакъл“, казва режисьорът.

Участват още: Валери Вълчев, Милена Кънева, Димитър Мартинов, Веселина Михалкова, Валентин Митев, Биляна Стоева, Полина Недкова, Станислав Кондов, Николай Кенаров, Пламен Георгиев, Теодора Михайлова. Сценографията и костюмите са дело на художника Петър Митев, с когото Костадин Бандутов отново работи в тандем, както беше и в комедията „Прелестите на изневярата“ от Валентин Красногоров. 

Повечето от пиесите на Рей Куни са изградени като комедия на ситуациите, в която реакциите на героите, изпаднали в необичайни обстоятелства, предизвикват усложнения, будещи смях. По подобен начин, в „Бащи, лъжи и още нещо“ успешната кариера на д-р Мортимър се оказва заплашена от неочакваната поява на неговия син, за чието съществуване до този момент той не подозира. Дилемата кариера и слава или син и проблеми води до безкрайна поредица от лъжи и гафове. Английското чувство за хумор присъства брилянтно и в тази песа на Рей Куни. Дори когато дадена ситуация изглежда изчерпана, той успява така да я завърти, че да извлече от нея максимално забавление. Оригиналност, напрежение, непредвидени ситуации и постоянна динамика карат публиката да следи интригата със затаен дъх. За да засилят възприятието, актьорите са натоварени с допълнителни технически задачи, които съпътстват всяко действие.

"Рей Куни те кара да се смееш през цялото време, за да се замислиш накрая върху избора на сина, който посочва за свой истински баща съвсем друг човек“, обяснява режисьорът. Сценографът Петър Митев допълва: „Нещото подтиква зрителя да си зададе въпроса как той би реагирал в подобна ситуация, кара го да размисли къде се намира, кой е самият той. Това е философският въпрос как да намериш себе си.“ „Защото всеки човек намира себе си, но в повечето случаи много късно“, обобщава Костадин Бандутов.

 

Четете още:  

Изневярата е сложно явление, показва в постановка Костадин Бандутов

 

 

Автор на статията:
Слав Велев
0 коментара
fallback
fallback