Колата през 1938 г.
Август 1938 г. Хиляди варненци са изпълнили централните улици на града, за да наблюдават невероятно шоу – първото издание на ралито „Варненски автомобилен събор“. В района на Драматичния театър участниците слаломират между наредени бутилки с вино пред погледа на екзалтираната публика. За сигурността се грижат униформени с пушки. Над всички състезатели е легендата Димитър Соколов. Автомобилният ас печели безапелационно първото място със своя уникален автомобил – БМВ 319. Надпреварата е част от дебютния рали шампионат на България, който включва още и състезанието „Розова долина“, също спечелено от Соколов.
КОЛАТА през 2018 г.
Август 2018 г. Провежда се поредното издание на „Варненски автомобилен събор“, а на старта е абсолютно същият автомобил – произведеното през 1936 г. БМВ 319. 80 години по-късно колата отново е готова за победа. Зад волана й вече е Тодор Деляков от Поморие, който се сдобива с реликвата през 2012 г. от наследниците на Димитър Соколов.
Автомобилът е на повече от 1 млн. км, но се намира в перфектно състояние, макар почти нищо по него да не е обновявано. „Реставрирали сме само ходовата част и двигателния отсек. Всичко друго е така, както са го произвели през 1936 г. – двигателят е същият, боята, салонът. Дори гумите са на 71 години“, обясни Деляков.
По неговите думи подобен автомобил се поддържа с много търпение, добри майстори и добро съхранение. „Не може да се кара всеки ден. Вадим колата максимум веднъж-два пъти в годината. Най-голямата дистанция, която съм изминавал с нея, е около 300 км. Иначе обслужването е като на съвременните коли. Маслото се сменя веднъж годишно“, каза още Деляков.
Колата е способна да развие скорост от 140 км/ч. „Много рядък автомобил. Общо са произведени едва около 200 броя от него. Дори в музея на фирмата производител в Германия не разполагат с този модел. 1900 куб., 55 конски сили, 6 цилиндъра с 3 карбуратора“, сподели още настоящият собственик на автомобила.
Легендарният Димитър Соколов се сдобива с машината през 1936 г. с помощта на царското семейство. За да го купи, тегли заем от банката срещу залог от 2 вагона зърно. „Автомобилът е направен специално за състезания. Спортен, двуместен. Не е обикновена туристическа кола за обикновени хора. През 1939 г. Соколов участва в „Гран при“ на Белград. Бил е звезда от европейска величина. Има изключителна спортна кариера, и то още преди Втората световна война“, разказа организаторът на ралито Орлин Пенев.
По време на тазгодишното издание на „Варненски автомобилен събор“ се включиха още редица изключително красиви ретро автомобила. Най-старият от тях беше „Мерцедес Фау 170“, произведен през 1930 г. Можеха да се видят също „Ситроен дьо шьово“, познат от филмите на Луи дьо Фюнес, както и черно-бял „Ситроен Трактион Авант“. „Това е първият автомобил с предно предаване. Така наречените гангстерски коли. С тях са правени навремето обири на банки и други такива дейности, защото са много маневрени“, обясни Орлин Пенев.
ЧЕРНО-БЕЛИЯТ „СИТРОЕН ТРАКТИОН АВАНТ“ бе като магнит за любопитните.
Погледите на публиката събра и друг легендарен спортен автомобил – син „Шелби Кобра“. Машината започва да се произвежда през 60-те години на миналия век с британска конструкция и американски V8 двигател, като бързо придобива голяма популярност. Неин конструктор е великият Карол Шелби.
ТОЗИ CITROEN DEUX CHEVAUX („ДВА КОНЯ“) БЕ СРЕД НАЙ-КАРАНИТЕ във Франция преди няколко десетилетия.
ПО ТОТАЛИТАРНО ВРЕМЕ ТАЗИ „ВОЛГА“ СЕ СМЯТАШЕ за луксозна кола и бе достъпна само за определени хора.
В състезанието участваха също червен „Триумф“ от 70-те години, традиционни руски автомобили, „Порше 944“ и още много исторически машини, запазени в прекрасен вид.
НИКОЛА ДИМИТРОВ
Коментари