Варна 14°
fallback
Живот
15:00 | 13 юни 2022
Обновен: 09:32 | 22 ноември 2024

Опасна ли е магистралата за автомобилите с по-ниска мощност?

Вижте плюсовете и минусите

По материала работи: Ставри Таргов

По пътищата има много коли с двигатели с ниска мощност. В същото време скоростите на магистралите се повишиха през последните години и това кара някои шофьори да се опасяват, че двигателят на автомобила им може да не не издържи натоварванията и да се повреди. Правилни ли са тези опасения?

Първо, нека уточним кои двигатели на автомобили може да се считат за маломощни. Те са с работен обем от 1,2 до 1,6 литра, като се предлагат от европейски и азиатски производители. Някои от тях са с турбо, но има и атмосферни, които са с по-ниска мощност.

Сред предимствата им са простата конструкция, както и разходите за ремонт. Обикновено те имат по два клапана на цилиндър, нямат фазови превключватели и всмукателна система с променлива геометрия, така че няма какво да се счупи.

Друго тяхно преимущество е ниският разход на гориво, а също така и по-малкият данък. В същото време обаче тези мотори са със слаба или умерена динамика, която понякога превръща всяка изпреварване в мъчение. И това кара мнозина да се чудят дали високите скорости на магистрала ще навредят на тези агрегати.

Факт е, че всеки двигател по време на работа постепенно се запушва със сажди. Това важи особено за автомобили, които се движат предимно в града. Тези коли се нуждаят от „продухване“, тоест от шофиране с висока скорост, което е възможно именно по магистрала. И не е нужно оборотите на двигателя да достигат „червената“ зона, тъй като това може да накара електрониката да включи авариен режим.

В случая си струва да се поддържат 3500-4500 оборота в минута, което означава скорост от около 110-130 км/ч, тоест, движение по магистрала. При шофиране с такава скорост за около 1,5-2 часа цялата натрупана мръсотия изгаря, а въглеродните отлагания върху клапаните също намаляват. Това определено е полезно за двигателя, защото колкото по-чист е двигателят, толкова по-дълго ще изкара.

Не бива обаче да се увличате, защото натоварванията в такива условия се увеличават, което се отразява на скоростната кутия (особено ако автомобилът е с вариатор) и върху окачването. Затова по-полезни са периодичните „продухвания“ на мотора, които може да се правят веднъж месечно. След това в града може да се кара по-спокойно, като икономията на гориво ще е по-висока, а двигателят ще изкара по-дълго, пише automedia.investor.bg.

Автор на статията:
Ставри Таргов
коли движение Автомагистрали малка мощност
1 коментара
fallback
fallback