"Всички са равни, но някои са по-равни от другите": думите на Оруел от "Животинската ферма" идеално описваха живота при социализма. На теория всички бяха равни, но на практика само ограничена част от населението имаше достъп до автомобил.
А и сред тази ограничена част малцинство бяха онези, които можеха да се доберат до по-престижните продукти на съветската автомобилна индустрия, начело с ВАЗ-2103 (изнасяна за чужбина като Lada 1500).
"Тройката", както и появилата се по-късно и базирана на нея "шестица", бяха символите на успеха в социалистическото общество - колите, за които повечето хора можеха само да мечтаят. Но "шестицата", макар и по-скъпа, понесе множество принудителни икономии в сравнение с предшественика си, и затова "тройката" винаги е била по-ценена от познавачите. Ето 12 факта за този мечтан някога автомобил, които може и да не сте знаели досега.
Според един много упорит мит ВАЗ-2103 е всъщност лицензна версия на Fiat 125, така, както оригиналната "жигула" ВАЗ-2101 е лиценз на Fiat 124. Това обаче не е вярно. Действително има планове да се откупи лиценз и за 125, който е по-комфортен и съвременен, но те са изоставени заради недостиг на средства.
Затова ВАЗ-2103 е всъщност пак Fiat 124, но с доста доработки и с оригинален съветски дизайн. Ако "тройката" се сравни с произвеждания в Полша лицензен Fiat 125P, ще се види, че двата автомобила имат различна предница, различно задно окачване (ресори при 125 и пружини при 2103).
Различна е и конструкцията на двигателите. Да не говорим за динамичните показатели - ВАЗ-2103 ускорява от 0 до 100 км/ч за 17 секунди, докато оригиналният Fiat 125 - за едва 13 и половина.
Още на automedia.investor.bg
Коментари