Варна 18°
fallback
Култура
13:03 | 8 юни 2016
Обновен: 18:34 | 3 октомври 2024

Оперния шедьовър „Отело“ на Верди подготвя ММФ на 13 юни за варненската публика

За 90-годишния юбилей на музикалното варненско лято – премиера на програмата „Метрополитън опера на живо от Ню Йорк“

По материала работи: Юлиян Атанасов

Два оперни шедьовъра ще види публиката във Варна на големия екран във Фестивалния и конгресен център - „Отело“ на Верди на 13 юни и „Мадам Бътерфалй“ на Пучини на 6 септември, като част от програмите на Международния театрален фестивал „Варненско лято 2016“ и Международния музикален фестивал „Варненско лято 2016“. Два фестивала – „младокът“ на Международния театрален фестивал „Варненско лято“, който е само на 24 години, и „дълголетникът“, който тази година става на 90, Международният музикален фестивал „Варненско лято“, обединяват усилията си, за да представят пред варненската публика два от световните музикално-сценични шедьоври – оперите „Отело“ на Джузепе Верди и „Мадам Бътерфлай“ на Джакомо Пучини. Подкрепя ги фондация „Америка за България“. Обединените сили „водят“ във Варна за първи път уникалния проект „Метрополитън опера на живо от Ню Йорк“. Тази музикална програма вече над 10 години излъчва постановки на една от най-прочутите оперни сцени в света на повече от 2000 екрана в 70 страни.

 

Първото излъчване от програмата е на операта „Отело“ със субтитри на български и на английски език и ще започне в 19 ч. на 13 юни в зала 1 на Фестивалния и конгресен център с участието на българската оперна прима Соня Йончева. Постановката е съвременен прочит на прочутата опера на Джузепе Верди, дирижирана от младия и енергичен Яник Незе-Сеген и режисирана от носителя на награда „Тони“ Бартлет Шер. Латвиецът Александърс Антоненко изпълнява ролята на венецианския мавър, а българското сопрано Соня Йончева става жертва на голямата ревност на съпруга си и мръсните игри на коварния Яго. Бродуейският сценограф Ес Девлин създава забележителен и постоянно променящ се стъклен замък, а действието е пренесено в края на XIX век. С постановката, посветена на 200-годишнината от рождението на Верди, е открит последният сезон на „Метрополитън“. А отзивите за спектакъла неизменно отбелязват, че истинското откритие в него е българката Соня Йончева в дебюта й като Дездемона. В-к „Гардиън“ пише: „Антоненко е първият Отело без черно лице в оперната история, но голямото музикално събитие е ослепителната Соня Йончева“.

 

Соня Йончева завършва Музикалното училище в Пловдив, Женевската консерватория, Академията за млади певци в Париж Le Jardin des Voix. Сред многото конкурси, които печели, е организираният от Николай Гяуров и Мирела Френи „Карузо“. Големият български бас я поздравява за участието й, пожелава си да може да я гледа на сцена и няколко месеца по-късно умира, а Соня плаче за него цял ден. Нейно звездно постижение е първото място на най-известния оперен конкурс в света „Опералия“ през 2010 г., създаден от Пласидо Доминго. Удивен от таланта на българката, прочутият тенор я кани да пее на събитието, организирано по случай 70-годишнината му. Двамата са сред изпълнителите в грандиозния спектакъл в „Ковънт Гардън“ за откриването на Олимпийските игри в Лондон през 2012 г. Впоследствие синът му й става агент. Соня Йончева участва в продукции и концерти на световните сцени, сред които „Метрополитън“ в Ню Йорк, „Ковънт Гардън“ в Лондон, Щатсопера във Виена, парижката „Гранд опера“, миланската „Ла Скала“, „Театро Реал“ в Мадрид. Включена е в световната класация за най-любима оперна звезда на 2014 г. на сайта „Светът на операта“. Често е определяна като един от най-обещаващите и вълнуващи изпълнители на своето поколение.

 

Втората опера от програмата „Метрополитън опера на живо от Ню Йорк“, която варненци и гостите на морския град могат да видят на големи екран в зала 1 на Фестивалния и конгресен център на 6 септември от 19 ч. отново със субтитри на български и на английски език, е „Мадам Бътерфлай“ на Пучини.

 

Макар да е пренесена на филмовия екран, легендарната постановка на прочутия филмов режисьор и носител на „Оскар” Антъни Мингела („Английският пациент”, „Талантливият мистър Рипли“, „Играта“, „Студена планина“) всъщност не престава да вълнува публиката от първото й появяване на сцената на „Метрополитън опера“ през 2006 г. до днес. „Искам да превърна сцената на „Мет“ в най-интимното място, което можете да си представите“, споделя големият режисьор в интервю за „Ню Йорк Tаймс“ преди премиерата. И успява. Пантомима, традиционни японски кукли, книжни фенери, тъмнина, неочаквано избухваща в ярка червена светлина – спектакълът, създаден от Антъни Мингела /1954 – 2008/ и възстановен десет години по-късно от вдовицата му Каролин Чоа, очарова с простотата и дързостта на решенията си. Красивата латвийка Кристине Ополайс предлага наистина сърцераздирателна интерпретация на главната героиня. В ролята на лейтенант Пинкертон – коравосърдечния офицер, който разбива мечтите за любов на Чо-Чо-Сан, е Роберто Аланя. Диригентът Карел Марк Чичон дебютира начело на изпълнителския ансамбъл, включващ още Мария Зифчак в ролята на Сузуки и Дуейн Крофт като Шарплес. Екранната версия на операта, по единодушното мнение на музикалната критика, е напълно достойна за безсмъртната творба на Пучини, изпълнена с любовни трепети и трагизъм, пресъздадени чрез прекрасна музика. Цените на билетите и за двете прожекции са 18 лв. и 15 лв. за учащи и пенсионери.

Автор на статията:
Юлиян Атанасов
0 коментара
fallback
fallback