IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 17°
Култура
09:17 | 22 януари 2014
Обновен: 13:15 | 4 октомври 2024

Над 2000 души разгледаха Учебния музей след ремонта (СНИМКИ)

Над 2000 души разгледаха Учебния музей след ремонта (СНИМКИ)

По материала работи: Златина Добрева
Над 2000 души разгледаха Учебния музей след ремонта (СНИМКИ)

- Някой знае ли как са изглеждали славяните?
- Аз, аз, знам! Те са били с руси коси... и сини очи - казва развълнувано малко момче, докато упорито вдига ръка, за да даде отговор.
Не, това не е традиционна случка, разиграла се в час, а дискусия в Учебния музей към РИМ - Варна. Децата от III “а“ клас в СОУ „Св. Климент Охридски“ се надпреварват кой да отговори на въпросите на Лиляна Липчева, която води беседа на тема „Животът на славяните и прабългарите“. Тя разказва за техния живот, облекло, поминък... Беседата е част от програмата на ученическо посещение, което далеч не е скучно, а напротив – има много игри и добро настроение. След като поговорихме за славяните и прабългарите, дойде време и да видим къде са живели. Преместихме се в съседната зала и се озовахме пред юрта на прабългари и славянска полуземлянка. С нескрито любопитство децата започнаха да се мушкат вътре, да разгледат и, естествено, да питат за какво ли не. През това време Лиляна Липчева обяснява как точно са живели тези народи, показва и как се мели зърно с хромел. Дойде ред и да разгледаме експозицията от предмети, свързани с праисторическата епоха. Наредени са сечива, копие, лък, харпун, глинени идоли... „А като се видим пак следващия път, ще си поговорим повече за тази епоха, искате ли“, пита Липчева, след което последва едно голямо да-а-а. След като учихме за славяните и прабългарите по най-забавния начин, дойде време и децата да покажат какво са запомнили, като попълнят кратък тест. Така завършва ученическото посещение на третокласниците. Програмата е идентична за всички ученици, като всяка визита е посветена на определена тема. Сред тях са „Децата на римския Одесос“, „Римската строителна техника“, „Оръжие, облекло и накити на древните българи“ и др. Всички те се разказват с много настроение и игри, така че учениците искат да дойдат отново, а понякога даже вземат и родителите си.
„Целта на тези посещения е знанията да се обогатят, да се допълнят. Децата едновременно учат и се забавляват. И това става и чрез наблюдение към детайлите“, обясни Липчева, която е уредник на музея. Тя посочи, че след като той отново отвори врати през септември миналата година, до сега е посетен от над 2000 души. Съвсем естествено основно от ученически групи, като най-често децата са между 10 и 12-годишни. Повечето посещения се осъществяват по проект „УСПЕХ“, като са безплатни. Иначе музеят е отворен за всеки. Липчева разказва, че в събота експозицията се разглежда предимно от възрастни хора, които обикновено са довели внучето си. Тя споделя и за една тревожна тенденция. В последните 10 години се наблюдава сериозен спад на ученическите посещения. През 2003 г. учениците, запознали се с експонатите, са били 4219, а през 2010 г. едва 1884. На първо място сред причините са финансите. По проект „УСПЕХ” посещенията са безплатни, но не се покриват разходите за транспорт. Липчева сподели и че проектът приключва в края на годината. „Идва въпросът как да поддържаме интереса на учениците“, посочи тя. Уредникът на музея коментира, че сериозна спънка и причина за спада на груповите посещенияе са и строгите правила за излизане на учениците от учебното заведение. Учителите първо трябва вземат писмено разрешение от родителите, разрешение от директора, а накрая и от Регионалния инспекторат по образованието. Всичко това усложнява посещенията. „Може едно дете да е забравило да донесе разрешението от родителите си и всичко отпада“, обясни Липчева. Тя е на мнение, че за музеите тряба да има целево финансиране за учебни дейнсти, като с част от парите могат да бъдат обезпечавани транспортните разходи на децата и учителите. Като цяло ученическите посещения са намалели и в другите музеи. Според Липчева те трябва да са по-активни, като се стремят експозициите им да са интересни за учениците. Също учителите трябва да бъдат стимулирани да организират такива инициативи за децата. Липчева посочи, че едни от най-активните училища във Варна в тази насока са СОУ „Климент Охридски“, VІІІ СОУПЧЕ „А. С. Пишкин“ и IV ЕГ „Фредерик Жолио – Кюри“.

Втори живот за музея

Учебният музей е открит през 1986 г., като е първият в България със специализирана детска експозиция. От откриването обаче до 2011 г. не е правен основен ремонт на помещенията, като експозицията е морално остаряла и осветлението е лошо. Поради силно занемарения вид на двора, пропуканите стълби и несатбилните парапети, години наред не се изпозлват външните входове на музея. Трудният достъп налага само организирани групови посещения, като индивидуални са отказвани. През 2011 г. със средства на РИМ – Варна, е направен частичен ремонт. Заради липса на пари той не може да се продължи и Учебният музей спира да приема посетители. За да бъде възстановена бързо неговата дейност, се реализира проектът „Музей за малки и големи“. Той е на обща стойност 56 677 долара, като 49 137 долара са осигурени от фондация „Америка за България“ и Американския научен център – София, останалата сума се финансира от РИМ – Варна. Изпълнението на проекта приключи през септември миналата година. Днес тук има съвременна интерактивна експозиция за деца и юноши, с климатизация, ново осветление на залите и напълно обновен двор. Посетителите могат да се запознаят с живота на хората през праисторическата епоха, бита на славяните и прабългарите. В музея липсва традиционната дистанция между посетител и експонати. Малки и големи имат пряк достъп до всички предмети, които са копия на оригинални образци и могат да се ползват.
Деница Литарска
Снимки Пламен Гутинов

Коментари

Новини Варна