Варна
fallback
Култура
08:56 | 12 март 2015
Обновен: 05:25 | 23 октомври 2024

Оригинален проект от Южна Америка гостува в "Графит"

Сбирката под наслов „Дигитално говорене“ ще бъде официално открита в събота

По материала работи: Златина Добрева

Оригинален артпроект от Южна Америка гостува в модерната варненска галерия „Графит“. Сбирката под наслов „Дигитално говорене“ ще бъде официално открита на 14 март от 18 часа. Експозицията представя визуални артисти от различни поколения и направления, резултатът от чиито графики, създадени с компютър, не би могъл да бъде постигнат по друг начин. Колекцията акцентира върху творби, в които се използват фотографски изображения, с по-голям или с по-малък процент на дигитална обработка, заместваща традиционните графични техники. Нейната цел е да покаже колко тънка е линията между фотографията, живописта, рисунката, скулптурата и графиката, казва кураторът Жосе Гедес. Изложбата се организира със съдействието на посолството на Бразилия в България, Културния институт „Зенон Барето” и галерия Casa d’Alva. Ще бъдат показани творби на Антонио Камба, Ектор Ромеро, Мариела Леал, Себастиан Гонзалезю (Аржентина), Диего Куфер, Лусио Карвальо, Мо Толедо, Уивър Лима (Бразилия), Рикардо Виляроел (Чили) и Рикардо Мильоризи (Парагвай). „Независимо че е възникнал през четиридесетте години на ХХ в. и сред неговите създатели е немският художник Конрад Цузе, компютърът намира приложение в изкуството двадесетина години по-късно. През 1965 г. е една от първите изложби с дигитално генерирани образи, за която има информация, и тя е на германеца Георг Нес. Скоро след това компютрите стават по-достъпни по размер и цена и „новите” съоръжения окончателно навлизат в света на визуалните изкуства. За киноиндустрията това е революция. Специалните визуални ефекти създават на дело един нов жанр, в който, първоначално при компютризацията в киното, технологичните новости не са широко използвани. Само бих привел примера със „Сарабанда” (секвенция на класическия „Сцени от една женитба”), „Лебедовата песен” на Ингмар Бергман – филм, направен да бъде показван само в дигитални салони. Във визуалните изкуства картината не е много по-различна, защото, както в аудио-визуалните, така и в отпечатаните дигитални творби, може би, поради все по-голямата лекота при боравене с техниката времето за размисъл при създаването на произведенията се съкрати значително. В същото време количеството и разнообразието на качествените произведения, замисляни посредством новите дигитални медии, вместиха в историята на визуалното изкуство поднаправлението, наречено „Дигитално говорене”, върху което е фокусирано настоящото представяне“, казва Жозе Гедес.

Автор на статията:
Златина Добрева
0 коментара
fallback
fallback