Анти-Мъск плакат на автобусна спирка в Лондон, и стикер, извиняващ се, че собственикът си е купил Tesla
Tesla е тясно свързана с Илон Мъск и това вече пречи очевидно на марката, станала еталон за електрически автомобил. Влизането на бизнесмена в правителството на Доналд Тръмп и неговите радикални политически позиции засягат пряко имиджа на компанията. Те не се харесват масово от потенциални купувачи , собственици на автомобили, активисти, компании и дори политици.
Отхвърлянето на Мъск е всеобщо, както в САЩ, така и в Европа, и се проявява в множество протестни действия. Някои мирни, но други изпълнени с насилие с вандалски прояви срещу дилъри и автомобили на Tesla, особено Cybertruck.
Особено гняв събраха радикалните позиции на Мъск относно имиграцията, ЛГБТ общността и големите международни конфликти като израелско-палестинския. Или неговата непоколебима подкрепа за европейски крайнодесни партии като Алтернатива за Германия (AfD) или Vox в Испания. Не помогна и неговият „нацистки поздрав“ по време на встъпването в длъжност на Тръмп, пише AutoMedia.
В отговор ескалацията на омразата срещу Мъск и Tesla се засили през последните седмици. Имаше няколко акта на вандализъм в представителствата на марката в САЩ. Дилър в Салем (Орегон) се оплака от две атаки през последните седмици. В началото на февруари прозорците на една от изложените Tesla бяха разбити и запалени. Миналата седмица същата тази автокъща отново беше нападната: прозорците бяха изпочупени от стрелба и удари.
Друг дилър, но в Колорадо, претърпя опит за палеж.
Не е само в САЩ. Преди няколко дни представителство на Tesla в Хага (Нидерландия) осъмна с графити от свастики и фрази като „Nee tegen nazi's“ („Не на нацистите“) и „Fuck off fascism“ (това е ясно).
Собствениците на колите на Мъск също търпят як хейт. Университетски активисти в Калифорния открито обявиха война на автомобилите на Tesla. "Сезонът за лов на Tesla е отворен “, заплашват те с лепенки, поставени върху автомобили в няколко града в Северна Калифорния. По-специално, на прицел е Tesla Cybertruck. Във форума на собствениците на този пикап няколко души съобщиха за подигравки, обиди и дори атаки. Те включват спукани гуми, вдлъбнатини или драскотини по каросерията. Любопитното е, че някои собственици се опитаха да демонстрират своето единство, като направиха нацисткия поздрав като ясна отправка към жеста на Мъск.
Този Cybertruck, паркиран в Манхатън, според потребител на Reddit, е бил открит със свастика, нарисувана със спрей върху него по-рано тази седмица. Друг има по-лоша съдба: графити по предницата му имитираха стена в допълнение към няколко счупени прозорци и спукани предни гуми. Бронираният електрически гигант на Tesla се смята за идеалното въплъщение на тъмната страна на Мъск и е жертва на вандализъм от месеци. През юни миналата година десетки пикапи, чакащи нов собственик на паркинг във Флорида, бяха напръскани с фразата „Майната му на Илон“.
Не само това. Много собственици на Tesla не подкрепят Мъск в неговите политически позиции. Нито в Европа, нито в традиционно демократичните крепости на САЩ. За да покажат неодобрението, а може би също да предотвратят унищожаването на електрическата си кола, някои собственици слагат стикери на своите Tesla, които гласят: „Купих това, преди Илон да полудее“ или „Илон е гаден “. Продажбите на тези лепенки в многобройни дизайни скочиха до небето.
Има и доста такива, които искат направо да се отърват от своята Tesla, защото се свързва с Мъск. Това продължава от месеци. Сред тях демонстративно се показа певицата Шерил Кроу. „Хората продават своите Tesla, неудобно е дори да ги карат", каза Марио Натарели от агенция MBLM пред Automotive News.
Не всички протести срещу Мъск са от вандалски характер. Във фабриката в Берлин активисти прожектираха вдигната ръка на Илон с думата „Хайл“ (от „Хайл Хитлер“). В Обединеното кралство има кампания, наречена „Хората срещу Илон“: „Нека превърнем всеки туит, изпратен от Мъск, в оръжие срещу крайната десница“.
Пак там активисти поставят билбордове на автобусните спирки в Лондон с пародия на Tesla като нацистка марка. „The Swasticar“, който „вдига от 0 до 1939 за 3 секунди“. Очевидно, прави аналогия между ускорението и годината, в която избухва Втората световна война.
Отхвърлянето на Tesla и Мъск се пренесе в политиката. Славомир Нитрас, полският министър на туризма, директно призова за бойкот: "Нито един обикновен поляк не трябва да купува Tesla. Необходим е сериозен и силен отговор, включително потребителски бойкот ". Полша дава милиони жертви по време на нацизма.
Германската аптечна верига Rossmann заяви, че вече няма да купува модели на Tesla за корпоративния си автопарк. Мъск получи критики от главния изпълнителен директор на Polestar, конкурентна марка на Tesla. "Това е напълно неприемливо“, каза Майкъл Лошелер, немец, имайки предвид Мъск и неговия жест. Той каза, че много потенциални купувачи на Tesla в Германия са се отказали заради политическите пристрастия на Мъск. Нацизмът е исторически бич за много германци.
Повредата на представителства или автомобили на Tesla е финансов удар за марката на Илон Мъск. Но не толкова, колкото продажбите на техните автомобили. Омразата към марката вече се усеща, макар че не се дължи само на ултрадесните лудории на най-богатия човек в света, израснал в апартейда.
През 2024 година продажбите на Tesla спаднаха след последователни години на просперитет. Но не много: само 1% - 1,79 милиона единици, регистрирани по целия свят, в сравнение с 1,80 милиона през 2023-а. Тази година. изглежда мрачна за марката.
Според данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) , събрани от The Guardian , през януари в Европа продажбите на електрически автомобили са се повишили с 37%, но доставките на Tesla са намалели наполовина. По-точно с 45% - регистрирани 9 945 коли в сравнение с 18 161 миналата година. „2025-а ще бъде едно от най-големите изпитания за Tesla“, казва германският автомобилен анализатор Матиас Шмид.
Поглеждайки към американския пазар, Tesla също продават по-малко в САЩ. Там спадът на месечна база е около 13% спрямо миналата година, въпреки че общите продажби на електрически автомобили са се увеличили с 1,2%. По-конкретно, Tesla има сериозни проблеми с продажбата на Cybertruck . Миналата година в Северна Америка бяха продадени около 39 000 единици, като се има предвид, че производството надхвърля 100 000 единици. Десетки се трупват по паркинги на компанията.
В опит да ги продаде, Tesla агресивно намалява цените на своите модели от 2024 година на склад - до $4000 отстъпка за конвенционалните модели и до 6000 отстъпка за по-пълно оборудваната серия Foundation. Марката пробва да ги продаде като военни машини на администрацията на Тръмп.
Към това се добавя и пазарът на втора употреба, където много собственици, възмутени от Мъск, се опитват да продадат своите Tesla. Обединеното кралство е добър пример. Мрката постави рекорд през януари с 2400 подобни сделки. Това се отразява и на Tesla: с по-голямото предлагане, продажната цена на употребяваните автомобили ще падне. Така по-малко хора ще купуват нови модели на Мъск, след като могат изгодно да се сдобият с отличен автомобил втора ръка.
Накратко, войната срещу Мъск взема твърде много жертви. И предвид все по-радикалната позиция на южноафриканеца, тази тенденция със сигурност ще продължи. Акциите на Tesla са в низходяща спирала от няколко дни : досега през 2024 г. те са се сринали с 24%, а стойността на компанията е под 1 трилион долара.
Коментари