Снимката е илюстративна
Да летиш, без да замърсяваш околната среда. Това е въпрос, върху който работят изобретатели от цял вят, тъй като самолетите допринасят за 2% от въглеродните емисии, които пък от своя страна имат вина за климатичните промени. Компания от Великобритания съобщи, че е успяла да създаде самолетно гориво от човешки екскременти, което е напълно екологично.
Първите тестове, направени от международни авиационни регулатори, са установили, че произведеното от човешки екскременти гориво има 90% по-нисък въглероден отпечатък от стандартния керосин и е добър почти колкото него. Необходими са обаче още изследвания, преди да бъде одобрено и пуснато за производство. Явно обаче откритието на английската компания „Файърфлай грийн фюелс“ се смята за значимо, тъй като британското Министерство на транспорта е отпуснало 2 млн. паунда безвъзмездна помощ на екипа, за да продължи с разработките си по иновативното гориво, пише NOVA.
В края на миналата година британската авикомпания „Върджин атлантик“ извърши първият трансантлатически полет с нулеви емисии. Самолет, зареден с гориво от отпадъчни мазнини и царевица, прелетя между Лондон и Ню Йорк, но без пътници. Полетът беше експериментален и британското правителство плати 1 млн. паунда, за да се осъществи. Причината е, че производството на биогорива все още е малко и скъпо, най-вече заради липсата на достатъчно подходящи суровини. „Вземаме изпражненията, поставяме ги на практика в тенджера под налягане и ги обработваме с умерена температура и високо налягане, за да разградим големите молекули в нещо, наречено био нефт или био суров петрол”, обяснява технологията изпълнителният директор на Firefly Green Fuels Джеймс Хайгейт. След това може да се премине към по-нататъшно надграждане и рафиниране, както биха направили и с петролен продукт. Съпътстващият продукт от това е биовъглен, който също е много добър. „Той изолира въглерода, което е прекрасно, но може да се използва и като подобрител на почвата, а също и в строителството. Освен това има относително висока стойност, което пък компенсира цената на другите продукти”, допълва експертът.
Създадените до момента биогорива струват повече от керосина. Правят се в сравнително малки количества и самолетите обикновено имат право да използват само до 50% от тях в смес. Откритието за използването на човешки екскременти обаче може да промени това. „Това е достъпна и чиста енергия. Достъпна е, защото тези отпадъци са всъщност безплатни. Освен това опазвате природата, тъй като технологията влияе благоприятно върху климата. Водите остават чисти, защото фекалиите не се изливат в тях. Земята също се опазва, тъй като използваме отпадъчен материал, така че тази технология не води до промяна на почвата. Това е материал, който е там и не трябва да се добива. Така че, както можете да си представите, ние сме супер развълнувани от потенциала и бъдещето на тази иновация. Ако погледнете потенциала в Обединеното кралство - с утайките от отпадъчни води, които имаме, можем да произвеждаме около 650 милиона литра гориво годишно. Ако става дума за Европа, това са още 3.6 милиарда литра, а в Съединените щати - още 2.7 млрд. литра. Ако прибавим и останалата част от света, то цифрите са направо умопомрачителни”, подчерта Хайгейт.
Британското правителство планира до края на следващата година да подкрепи изграждането на поне пет завода за биогориво. Най-добрите идеи ще получат безвъзмездно държавно финансиране, тъй като се смята, че полетите с нулеви емисии са бъдещето на световната авиация.
„Другото интересно нещо, което открихме, е, че пречиствателните станции обикновено се намират далече от градовете и всъщност често са доста близо до летищата. Явно сме склонни да събираме на едно място нещата, които не харесваме. Това е важно за нас, тъй като искаме да минимизираме всяко въздействие от траспортирането на тези продукти. Нашите съоръжения за преработка също са проектирани така, че да бъдат близо до пречиствателните станции, защото водата от тях просто се използва при създаването на горивото и после се връща обратно”, допълни изпълнителният директор на Firefly Green Fuels.
Коментари