Електрическите превозни средства настъпват все повече, но докато не превземат напълно автопарка, ще продължи и борбата с шума от автомобилите и мотоциклетите. Този проблем не е от най-значимите на индустрията, но в големите градове с натоварен трафик го има.
Битката с моторния шум в някои западни държави се води не от вчера, но в Испания вече тестват нови радари „Медуза“, съобщава Аutopista. Това са шумомери, подготвени да идентифицират и санкционират както автомобили, така и мотоциклети, които превишават прага на децибелите, разрешен от закона, които са обикновено в резултат на някаква модификация или повреда в изпускателната система.
Радарите получават това име, защото външният им вид напомня на морското животно с кръгло контролно ядро и четири крака, които в действителност са всеки от микрофоните, които измерват шума. Измервателните уреди имат 360º камера, която заснема автомобила или мотоциклета на нарушителя. Микрофоните, които измерват децибелите, сканират звуци до 10 пъти в секунда.
От няколко месеца такива радари работят в Париж и 13 други френски града. Според френското министерство на вътрешните работи един мотоциклет, който надвишава допустимите акустични граници посред нощта, може да събуди 10 000 души.
Според анализи, извършени от Европейската агенция по околна среда (EEA), 20% от населението на Европа, малко над 100 милиона души, е изложено на нива на шум, по-високи от допустимото, което в крайна сметка е вредно за здравето. Глобата във Франция е 135 евро за превозно средство, на което шумът надвишава 90 децибела.
В случая с Испания, Барселона е първата провинция, която започна да тества този нов тип шумов радар. Засега ще работят неопределен период в тестов режим без санкции.
Световната здравна организация (СЗО) установява, че всички шумове, които надвишават 55 децибела (dB) през деня или 50 dB през нощта, са замърсители. 50 dB е нивото на шума, достигнато от група хора, които водят нормален разговор. На натоварен път може да достигне 90 dB, пише automedia.investor.bg.
Коментари