Пожарът на ферибота в Йонийско море е тръгнал вероятно от кухнята или от кабина, а не от автомобилите или камионите, твърдят двама от оцелелите в огнения ад българи – Мартин Тонев и Димо Вълчев.
Според тях условията на кораба, както и хигиената, били под всякаква критика.
"Аз половин час от 3-тия етаж гледах как гори целия 4-ти етаж и на 3-ти нямаше никакъв огън. Огънят започна да пада отгоре върху камионите. Виждах как горят кабините и ресторанта, след като лодките тръгнаха видях как се запали самата палуба с камионите", разказа Мартин Тонев.
"Огънят, който започна в началото, го гасяха именно от 3 етаж", уточни той пред bTV.
Мартин остава изолиран между 3-тия и 4-тия етаж и не може да се качr на палубата, където са всички евакуирани, но за щастие огънят гори над него.
"Опитах се да се кача при другите, но нямаше възможност, защото всичко беше в дим, нямаше осветление на кораба, всичко беше на аварийни светлини, активирани бяха и противопожарните системи", казва той.
По думите му започва да пада огън от 4-тия етаж върху камионите на 3-тия етаж и те започват да се палят. Той започва да търси вариант как да скочи в морето. Решил да се спусне във водата с пояс, който намерил.
"На него имаше въже и аз го завързах за оградата, видях лодки, които бяха тръгнали да се отдалечават и виках, но не ме чуваха. Видях, че обикалят други две лодки – благодаря на момчетата от италианската гвардия, които ме видяха.
Подадох сигнал с фенерчето на телефона и единственият вариант беше да се спусна, обаче спускайки се, въжетата се заплетоха и увиснах в спасителния пояс. Сетих се, че имам джобно ножче в чантичката, срязах въжето и скочих, италианците дойдоха и ме измъкнаха. Благодарение на това, че нямаше вятър и морето беше спокойно, сме живи и здрави всички", казва Мартин.
"Аз бях в каютата и ме събудиха, видях, че излиза дим от каютата. Излязох навън и всички бяха строени, сложиха ми и на мен жилетка. Около 10-15 минути по-късно започнаха да ни карат към лодките. Ако бяха се забавили, щеше да има повече жертви", разказа и Димо Вълчев.
"Аз съм един от последните, които се качиха на спасителните лодки. Екипажът взе това решение, благодарение на тях нямаше голяма паника, но имаше голи и боси хора, жени, които плачеха", добави той.
По думите му шофьорите предпочитат да останат по камионите си, а не да спят в каютите заради мизерията на ферибота – като пример той отбеляза, че често чаршафите не се сменят.
"Леглата за шофьорите са безплатни – те влизат в цената на това, което се плаща за ферибота. На самия кораб хигиената е под всякаква критика", каза и Мартин Тонев.
Според него проблем има и когато е много пълен фериботът – камионите са много близо един до друг, за да излезе човек от камиона, трябва другият камион до него да мръдне, обясни той.
Възможно е много от хората, които липсват, да са били именно в такава ситуация, смятат двамата оцелели, цитирани от "Стандарт".
Коментари