Съвременните автомобили са толкова пълни с електроника, че спокойно могат да се нарекат компютри на колела. Системите за помощ, шофиране и безопасност използват набор от сензори за наблюдение на всеки параметър на шофиране. Какво се случва с всички тези данни, които се събират?
Още през следващата година този въпрос ще бъде разрешен от Европейския съюз. От 2024 г. всички нови автомобили ще трябва да бъдат оборудвани с множество устройства, включително и регистратори на данни за събития т.е. EDR, пише "24 часа".
Европейската комисия представи проект на закон, който ще дефинира данните, събирани чрез черните кутии за автомобили. Според предложението на ЕК данните от устройството няма да бъдат достъпни безжично, а достъпът до диска за изтеглянето им ще бъде възможен само след отключване на вратата на превозното средство.
Това предпазва водачите от изтичане на данни. Според проекта черните кутии на автомобила трябва да записват: - скоростта на превозното средство между 0 и 250 км/ч за 5 секунди преди сблъсъка - степента на натискане на педала на газта в рамките на 5 секунди преди удара - задействане на спирачката в рамките на 5 секунди преди удара - движения на волана в рамките на 5 секунди преди удара - промени в надлъжните и страничните скорости по време на сблъсъка - състояние на предпазните колани (закопчани/разкопчани) в рамките на 1 секунда преди сблъсъка - обороти на двигателя - активиране на ABS, - ъгъл на наклон на превозното средство, - работа на системата за стабилизиране на колана - разгръщане на въздушната възглавница - състояние на индикатора на системата за следене на налягането в гумите (TPMS) преди сблъсъка - работа на круиз контрола 5 секунди преди удара - състояние на активните системи за подпомагане на водача.
Данните, събрани от регистраторите на събития, се използват за анализ на хода на произшествията с цел повишаване нивото на пътната безопасност. Ако смятате, че списъкът с параметри, които ще бъдат записани в EDR, е дълъг, трябва да знаете, че все още може да бъде променен. Европейската комисия започна обществена консултация по закона и вече има първите резултати. Германският съвет за пътна безопасност призовава ЕС да отиде още по-далеч и да събере точна информация за часа и мястото на инцидента. Според организацията без това не е възможен подробен анализ на риска от катастрофи по европейските пътища.
Също така ще бъде невъзможно да се видят опасните зони по пътищата и магистралите или слабите места в електронните системи, предназначени да предотвратят сблъсъци. Сред системите, които ще доставят информация до черната кутия на автомобила, не е включена тази за откриване на умората на водача. Някои шофьори се опасяваха, че това може да доведе до навлизане в личния живот. Повечето от тези системи, присъстващи в автомобилите, използват анализа на движението на волана и времето за реакция, за да открият умора или смущения, но те не са перфектни.
Ето защо някои марки са разработили система, която взема предвид и изображението от камерата, обърната към водача. По този начин може да се открие, ако водачът затвори очи за повече от част от секундата. Това може да доведе до съхраняване на изображения в черната кутия. Най-вероятно това няма да се случи, защото предложението на Европейската комисия не предвижда събирането на такива данни. Новите разпоредби трябва да влязат в сила на 6 юли 2022 г. Тогава хомологираните регистри на събития ще станат задължителни във всички нови модели автомобили, излизащи от шоурума. В Европа всички автомобили от същата дата трябва да имат технологии като интелигентен асистент за скорост, предупреждение за сънливост, черна кутия, засичане на трафик отзад, поддържане на лентата на движение, както и алкотестер. Всичките тези джаджи ще оскъпят още повече новите возила